Momenteel zijn er problemen met onze Portfolio Manager tool. We werken er hard aan om die zo snel mogelijk weer online te krijgen. Dank voor uw geduld.

Europese aandelen bieden "enorme rendementen"

Met een andere bril: Amerikaanse fondsmanagers kijken naar Europa voor aantrekkelijke waarderingen en goedkope blootstelling aan opkomende landen.

Maarten van der Pas 25 juni, 2012 | 12:13
Facebook Twitter LinkedIn

Het vooruitzicht voor de Europese economie mag dan grimmig zijn, het betekent niet Europese ondernemingen geen boeiende beleggingsmogelijkheden bieden. Dat was één van de belangrijke boodschappen op de Morningstar Investment Conference 2012, die van 20 tot en met 22 juli werd gehouden in Chicago.


“Ik weet niet wat er van de eurozone zal worden, maar met de huidige waarderingen krijg je enorme rendement”, was de visie van Doug Ramsey van Leuthold Funds op beleggen in Europese aandelen. Door te beleggen in Europese aandelen maakt een belegger zijn portefeuille niet vast aan de slechte economische prognose voor de eurozone, maar speelt hij in op de extensieve blootstelling aan opkomende landen die Europese ondernemingen hebben. Europese ondernemingen bieden ook toegang tot de Verenigde Staten, maar tegen een meer aantrekkelijke multiple dan Amerikaanse aandelen momenteel bieden, legden Ramsey en zijn collega-fondsmanager Steve Romick van First Pacific Advisors uit.


WPP en Renault

Ramsey en Romick zijn enthousiast over Europese aandelen. Met een gemiddelde koers/winst multiple van minder dan 10* zijn ondernemingen in de MSCI Europe Index aantrekkelijker gewaardeerd dan Amerikaanse aandelen die momenteel worden verhandeld tegen een gemiddelde koers/winst van dicht bij 20 keer. “Europa heeft een dividendrendement van 4 procent en niemand wil daar een stuk van”, riep Ramsey verbaasd uit.


Twee ondernemingen waar Romick een fan van is zijn de Britse reclamegigant WPP en het Franse autoconcern Renault.  WPP haalt ongeveer 12 procent van zijn omzet uit het Verenigd Koninkrijk, 20 procent uit opkomende landen en 25 procent uit Europa. De blootstelling aan Europa betekent dat het reclamebureau een beetje pijn lijdt door de schuldencrisis, erkent Romick, maar dat is volgens hem een tijdelijk effect en heeft geen impact op de potentie op lange termijn. Het aandeel WPP heeft bij Morningstar momenteel een waardering van drie sterren wat betekent dat het redelijk (fair) gewaardeerd is (vergeleken met de fair value die Morningstar berekend voor WPP).


Dat Renault tot de favorieten van de fondsmanager behoort, is niet omdat Romick overtuigd is van de auto-industrie of vanwege de balans van de autofabrikant “die het sterkst is sinds een aantal decennia”. Renault is volgens hem interessant en waardevol door de belangen die het heeft in andere ondernemingen in de automotivesector als Nissan, Volvo en Daimler. Bij Morningstar staat het aandeel Renault momenteel op sterren wat staat voor een maximale onderwaardering (ten opzichte van Morningstar’s fair value).


Meer lezen over de Morningstar Investment Conference 2012: Smullen geblazen.



*MSCI Europe P/E on 5-year normalised EPS basis (60-month moving average of 12 month trailing EPS), May 2012


Met dank aan Holly Cook.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten