Heeft u enig idee waarom u belegt?

63 Procent van de beleggende klanten van een bank heeft geen idee waarom ze belegt.

San Lie, 16 februari, 2012 | 13:02
Facebook Twitter LinkedIn

"Geen gewoon congres, maar een bijzondere, dynamische en interactieve uitwisseling van ideeën en meningen over de inrichting van het financiële adviesvak", aldus de wervende tekst op de website van Fonds.nl Experience. Afgelopen dinsdag was ik op deze bijeenkomst waar werd gedebatteerd over de toekomst van het vak van financieel adviseur. Ik vond het een goede bijeenkomst.

Naast een aantal sprekers van de organiserende grootbanken ING, ABN Amro en Rabobank, was ook de AFM naar het hol van de leeuw gekomen en betoogde op een heldere manier waarom voor hun het thema 'klantbelang centraal' zo belangrijk was geworden. De banken gaven ook aan dat men hard bezig was om de draai te maken van een productgericht advies naar een klantgericht advies. Waarbij persoonlijke anekdotes over het ijs op de Loosdrechtse plassen, historische perspectieven over de val van de Berlijnse muur tot en met de piramide van Maslow elkaar in hoog tempo afwisselden.

Het mooie was ook, dat de presenterende bankdirecteuren hun eigen financieel adviseurs opriepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid en hen ook vroegen hen aan te spreken op hetgeen tijdens de 'experience' beloofd werd in het kader van bijvoorbeeld toekomstige doelstellingen.

Daarnaast was het ook goed, dat een aantal mensen van buiten de sector aangaf hoe ze op dit moment tegen de financiële sector aankijken (Presentator en perschef van het Nederlands elftal Kees Jansma: "Nog steeds weinig vertrouwen"), maar ook wat de sector van hen kan leren. Zo sprak een vertegenwoordiger van entertainmentgigant Walt Disney over wat zij doen om de verwachtingen van hun klanten te overtreffen: maak het verschil in de details!

63 Procent
Wat echter het meest bij mij is blijven hangen is een onderzoek dat één van de grootbanken onder haar beleggende klanten had gedaan. Hieruit bleek dat 63 procent geen heldere doelstelling voor ogen had.  63 Procent!!! Ik vind dat nogal wat! Van de mensen die het wel wisten, deed het overgrote deel dat voor hun pensioen of de studie van de kinderen, maar 63 procent van de beleggende klanten heeft dus geen idee waarom ze het doen. Gelukkig gaf de bank aan hier verder onderzoek naar te gaan doen en met deze beleggers het gesprek aan te gaan. Wellicht dat voor een deel van deze mensen beleggen wel helemaal niet het juiste middel is om bepaalde financiële doelstellingen te verwezenlijken.

Wilt u mij een plezier doen? Zet u voor uzelf eens op een rij of u nog steeds weet waarom u belegt. En om vervolgens te kijken of uw portefeuille nog daadwerkelijk aansluit bij uw behoeften en doelstellingen? Ik vraag u dit niet om u uit de financiële markten te jagen, maar wel om er zeker van te zijn dat u zich heel bewust bent waar u precies mee bezig bent. Tot slot is een bewuste belegger mijns inziens een gelukkige belegger.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten