Sector defensieve consumptiegoederen: opkomende markten compenseren trage groei in ontwikkelde markten

Een uitgesproken stijging van de consumentenbestedingen in de ontwikkelde markten zal nog een aantal kwartalen op zich laten wachten, maar opkomende markten bieden groeikansen.

Facebook Twitter LinkedIn

De prijzen in de (Amerikaanse) supermarkten vertonen een stijgende trend en gezien de macro-economische ontwikkelingen is de mate waarin consumenten deze prijsstijgingen kunnen absorberen beperkt. Zodoende denkt Morningstar  dat de concurrentiedruk van traditionele supermarkten (die hun huismerken stimuleren om ervoor te zorgen dat de consumenten blijven komen) en van de massaverkopers (inclusief Wal-Mart, dat de komende kwartalen USD 2 miljard in prijsacties wil investeren) zal aanhouden.

Tenzij er sprake is van hogere reclame-uitgaven verwachten wij niet dat de ontwikkelde markten grotere volumes zullen tonen, totdat de conjunctuur weer beter wordt. Daarnaast moeten sommige prijsverhogingen die aanbieders van consumentenproducten berekenen nog vertaald worden naar de schappen. Als gevolg hiervan is een zwakker volume voor 2012 erg waarschijnlijk als consumenten kiezen voor goedkopere producten of helemaal van de aankoop afzien als reactie op deze hogere prijzen.

Morningstar is vooral sceptisch over ondernemingen die verwachten dat de groei in ontwikkelde markten robuust zal blijven. Zo rapporteerde Estee Lauder in het meest recente kwartaal in de Verenigde Staten een groei van meer dan tien procent. Wij vragen ons echter af of deze groei duurzaam zal zijn. Toen deze vraag werd gesteld, antwoordde Estee Lauder dat het bedrijf nieuwe consumenten aantrekt en dat deze groei daarom zal voortduren. Wij zijn hier nochtans niet van overtuigd omdat we weinig andere signalen zien van voldoende optimisme wat uitgaven betreft om dit soort groeicijfers te ondersteunen voor een portefeuille van een duurder (‘premium’) merk.

Koopkracht
Morningstar is er wel van overtuigd dat de koopkracht van consumenten in opkomende economieën verder zal toenemen, wat leidt tot een hogere consumptie per hoofd van de bevolking. Opkomende markten met een jonge en groeiende bevolking met een hoger besteedbaar inkomen zullen waarschijnlijk voor vele producenten van consumentengoederen de trage groei in ontwikkelde markten kunnen compenseren. Volgens ons zal de markt een blootstelling aan deze sneller groeiende regio’s belonen.

Wij zien hier al de eerste tekenen van omdat de sterke ontwikkeling van de opkomende markten in het meest recente kwartaal de tegenwind in de ontwikkelde markten maskeerde voor Nestlé, dat een prima groei in opkomende markten rapporteerde (autonome groei van 13,1 procent), veel beter dan de magere groei in de volwassen ontwikkelde markten (2,0 procent). Daarnaast rapporteerde Pepsi dat het verkochte volume aan snacks met 31 procent toenam in China, met 26 procent in India en met 22 procent in Turkije.

Overnames
Desondanks zal er ook in de opkomende markten sprake zijn van toenemende concurrentie, want fabrikanten van consumentenproducten richten zich stuk voor stuk op de kansen in regio’s waar productcategorieën groeien, zodat verdere investeringen waarschijnlijk noodzakelijk zijn. Zo kondigde SABMiller onlangs een nieuwe investering van USD 260 miljoen in Afrika aan, om capaciteitsverhogingen te realiseren en een investering van USD 295 miljoen in Peru. In beide markten stijgt de bierconsumptie per hoofd van de bevolking nog steeds.

Omdat een groter aandeel van de bestedingen verschuift naar topmerken in opkomende markten, kijken deze bedrijven ook naar overnames om hun aanwezigheid in de markt te versterken. Tijdens het vierde kwartaal zette Unilever, dat al rond 50 procent van zijn geconsolideerde omzet uit opkomende markten haalt, zijn kasoverschot in om 82 procent aan te kopen van Kalina, een toonaangevend Russisch cosmeticabedrijf, voor een bedrag van ongeveer EUR 495 miljoen (een verwachte koers/winst-ratio van 2,0 maal en een EV/EBITDA van 11,7 keer lijken ons redelijk).

Deze transactie ondersteunt ons sentiment dat bedrijven met een brede of smalle slotgracht (grote of kleine concurrentievoorsprong) en aanzienlijke kasoverschotten profiteren van kansen om productportefeuilles te versterken en met kleinere, behapbare overnames een bruggenhoofd op te bouwen in belangrijke opkomende markten.

SABMiller was ook in het vierde kwartaal weer op het overnamepad en kocht Foster’s Group. De transactie met een omvang van USD 10 miljard betekent een achterlopende EV/EBITDA over 10 maanden van 13 maal, iets meer dan de EV/EBITDA van 12 keer die Heineken in 2009 betaalde voor de bieractiviteiten van FEMSA. Wij beschouwen dit als een redelijke prijs voor dit aantrekkelijke bedrijf.

Bovendien is schaalgrootte essentieel om een kostenvoordeel te verkrijgen in de wereldwijde bierindustrie. Wij verwachten dat SABMiller de merken van Foster’s (waaronder het merk met die naam, en Carlton en Victoria Bitter) via zijn eigen distributieplatform zal introduceren op de internationale markten, vooral die van de opkomende landen. Voor de nabije toekomst kan ook de overname van LVMH’s  drankenmerken een interessante ontwikkeling vormen (vooral voor Diageo), omdat het cognacmerk Hennessy in China een sterk groeipotentieel heeft.

Na de recente transacties, waaronder Kamis in Polen en Kohinoor in India, zegt McCormick dat het nu mogelijke kansen onderzoekt in Zuid-Amerika. Het bedrijf wil in 2012 ongeveer 12 procent van zijn geconsolideerde omzet uit deze sneller groeiende regio's halen, het dubbele van het niveau in 2006. Wij verwachten dat deze toonaangevende Amerikaanse specerijenonderneming in 2012 haar aanwezigheid in deze markten zal versterken met zowel overnames als joint ventures met lokale bedrijven. Ze zal wel voorzichtig te werk gaan, gezien de hindernissen op het gebied van regelgeving en het instabiele economische en politieke klimaat.

Visie op sectoren cyclische en defensieve consumptiegoederen
Deze week geeft Morningstar in een serie artikelen haar visie op de sectoren cyclische en defensieve consumptiegoederen. Woensdag gaan we verder met een artikel over welke bedrijfsonderdelen overnameprooien zijn in 2012.  Lees ook Morningstar’s visie op defensieve consumptiegoederen.

In dit artikel passeren enkele ondernemingen in de sector defensieve consumptiegoederen de revue. Ze zijn gelinkt naar een analyse van de onderneming en het aandeel. Bekijk ook de andere aandelenanalyses voor deze sector die op Morningstar.nl beschikbaar zijn:

Anheuser Busch-InBev
Anheuser-Busch InBev heetf Budweiser succesvol geïntergeerd en het bier powerhouse focust nu op het voortstuwen van de gecombineerde onderneming.

Coca-Cola
Coke's vlaggenschip Coca-Cola zal solide groei in opkomende markten genereren.

Delhaize
De concurrentie-omgeving voor Delhaize blijft op korte termijn uitdagend.

Henkel
Henkel heeft een sterke merkenportefeuille en uitgebreide wereldwijde netwerk voor de toekomst.

Kellogg
Investeringen in productinnivatie, marketing en infrastructuur moeten Kellog op de lange termijn voordeel opleveren.

Procter & Gamble
2011Was een moeilijk jaar voor Procter & Gamble en ook 2012 zal geen wandelingetje in het park worden.

Reckitt Benckiser (Aanbevolen Aandeel)
Zorgen over Reckitt's farmadivisie werpt een schaduw op de behoorlijke resulaten bij de divisie consumentenproducten.

Sysco
Met een scheepslading aan concurrentiekracht blijft Sysco zelfs in een uitdagend economisch klimaat winstgevend.


Diageo
Diageo is een producent van sterke drank van de bovenste plank en betaald een aantrekkelijke dividend.

Heineken
Hoewel Heineken’s financiële prestaties goed zijn vergeleken met concurrenten, blijven ze achter bij de leiders in de biersector.

Nestlé
Een gediversifieerde portefeuille met producten en wereldwijde spreiding zouden Nestlé door het gure economische klimaat moeten loodsen.

PepsiCo
De markt voor frisdrank is uitdagend, maar Pepsi bereikt zijn concurrentievoorsprong met een dominante positie in snacks.

SAB Miller
SABMiller consolideert de wereldwijde biermarkt.

Tesco
Morningstar prefereert Tesco boven andere internationale Europese retailers, maar het aandeel is redelijk gewaardeerd.

Unilever
Morningstar sluit een splitsing van Unilever niet uit.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten