Visie Morningstar (22 juli 2011)
PepsiCo is weliswaar niet zo sterk ondergewaardeerd als het vorige kwartaal, maar Morningstar ziet dit aandeel als een aantrekkelijke kernbelegging die nog steeds wordt verhandeld met een lichte korting. De markt lijkt zich teveel zorgen te maken over de ondermaatse prestaties van Pepsi in dranken en heeft gereageerd op de verlaagde winstverwachtingen van de onderneming voor de nabije toekomst.
Beleggers gaan echter voorbij aan het feit dat Pepsi vooral een snackbedrijf is. Twee derde van de bruto omzet is afkomstig van snacks en het concurrentievoordeel wordt gevormd door Pepsi’s dominantie op de markt voor chips. De sterke merkwaarde van de chipsmerken Frito en Lay’s en het platform voor rechtstreekse distributie aan winkels bezorgen Pepsi naar onze mening duurzame concurrentievoordelen die de basis vormen voor onze hoge inschatting van de concurrentievoorsprong van dit bedrijf. Wij denken echter dat de katalysator voor verdere koerswinst van het aandeel te vinden kan zijn in de drankendivisie. Als de inspanningen van Pepsi, om een aantal van de belangrijkste drankmerken te herpositioneren, in de komende twaalf maanden vruchten afwerpen, zien wij potentieel voor een rally van dit aandeel.
Waardering, groei en winstgevendheid (21 juli 2011)
Concurrentiepositie Wide |
Fair value 76.00 USD |
Morningstar Credit rating AA- |
Duurzaamheid Concurrentiebvoordeel |
Onzekerheid fair value Low |
Sector defensieve consumptiegoe-deren - niet-alcoholische dranken |
Bekijk de financiële gegevens en actuele koersinformatie van PepsiCo.
Ondanks de recente verlaging van de winstverwachtingen voor 2011, schat Morningstar de fair value (de waardering van een onderneming gebaseerd op de toekomstige kasstroom) van Pepsi nog steeds op 76 dollar per aandeel. Wij verwachtten al dat de omzetgroei beneden de consensus en de winstverwachtingen van het management zou uitkomen, omdat Pepsi een lastige tweede helft van het jaar te wachten staat.
Onze waardering impliceert een koers/winstverhouding van 16 maal de verwachte winst voor 2012, een ondernemingswaarde/EBITDA van 10, een rendement van 4,1 procent op de vrije kasstroom en een dividendrendement van 3,1 procent. Pepsi zou volgens ons een hogere relatieve waardering dan de sector moeten hebben, terwijl Coca Cola vanwege zijn outperformance momenteel iets hogere waarderingsmaatstaven verdient.
Concurrentievoordeel
Pepsi’s directe winkelbeleveringssysteem, schaalgrootte en dominantie op de Amerikaanse snackmarkt dragen allemaal bij tot de, naar mening van Morningstar, grote concurrentievoorsprong van deze onderneming. Sterke merken zoals Frito, Lay’s en Doritos domineren zwakkere merken in de snacksector. Pepsi heeft goed gebruik gemaakt van zijn bestaande distributiesysteem, oorspronkelijk opgebouwd voor de distributie van dranken, om snacks te verkopen. Deze solide infrastructuur heeft een drempel opgeworpen voor concurrenten, omdat het voor hen duur zou uitpakken om eenzelfde soort systeem te ontwikkelen.
Duurzaamheid concurrentievoordeel
Pepsi’s concurrentievoordeel is volgens Morningstar stabiel. In de meeste categorieën is het marktaandeel van het bedrijf al meerdere jaren stabiel en zelfs in deze tijden van economische malaise hebben huismerken niet veel voet aan de grond gekregen in de snacksector. Wij denken dat Pepsi in marketing zal blijven investeren om zijn positie op de lange termijn te handhaven en verwachten niet dat er binnenkort een einde zal komen aan Pepsi’s leiderschap in de snackmarkt.
Bulls
- Pepsi wordt momenteel verhandeld tegen een relatieve waardering die fors onder de historische niveaus ligt.
- Via zijn Frito-Lay divisie is PepsiCo het grootste snackbedrijf ter wereld en heeft bijna 40 procent van de Amerikaanse markt voor zoute snacks in handen, terwijl het marktaandeel buiten de VS ongeveer 30 procent bedraagt.
- De overname van zijn belangrijkste bottelarijen in Noord-Amerika zal Pepsi waarschijnlijk flexibeler maken dan zijn concurrenten wat betreft afzetmogelijkheden.
- PepsiCo heeft met succes veel van zijn producten verdedigd tegen de concurrentie en heeft zijn algemene marktaandeel vergroot door zwaar te investeren in marketing en productonderzoek en –ontwikkeling.
- De al bestaande infrastructuur van Pepsi voor directe distributie aan winkels werkt als een drempel voor concurrenten, omdat het lastig en duur zou zijn om een dergelijk systeem na te bouwen.
Bears
- In de categorie koolzuurhoudende dranken is Coca Cola de gevestigde marktleider met aanwezigheid in veel internationale markten. Het is moeilijk gebleken om Coca Cola van de eerste plaats te stoten.
- Naarmate het internationale segment, een belangrijke aandrijver voor de recente groei van PepsiCo, belangrijker wordt voor het bedrijf, kan de winstgevendheid worden aangetast door de lagere bedrijfsmarges in andere landen buiten de VS.
- Na de overname van de bottelbedrijven is Pepsi gevoeliger geworden voor grondstoffenprijzen. Hogere inputkosten zouden een behoorlijk negatief effect kunnen hebben op de marges van Pepsi.
- Nu de activa van de minder winstgevende bottelactiviteiten op de boeken van Pepsi zijn bijgeschreven, zal dit waarschijnlijk de marges comprimeren en het rendement op geïnvesteerd kapitaal enigszins verlagen. Dit zet Pepsi onder druk om via synergieën kostenbesparingen door te voeren die dit negatieve effect compenseren.
- Koolzuurhoudende dranken worden wellicht het nieuwste doelwit voor accijnsverhogingen, nu lokale en nationale overheden naar nieuwe inkomstenbronnen zoeken om daarmee het hoofd te bieden aan hun begrotingsproblemen.
Belangrijke beleggingsoverwegingen
- Pepsi staat na Coca Cola op de tweede plaats in de wereldwijde drankensector, maar volgt zijn grote rivaal op een behoorlijke afstand. Coca Cola domineert in de horecasector, waar de kosten om van merk te veranderen hoog zijn. Coke verdient op die basis een enigszins hogere waarderingsmaatstaf.
- De markt lijkt zich teveel zorgen te maken over de ondermaatse prestaties van Pepsi in dranken en gaat voorbij aan het feit dat twee derde van de omzet van de onderneming afkomstig is uit snacks, waarin Pepsi marktleider is.
- De toenemende consumptie per capita in opkomende landen schept goede kansen voor omzetgroei en margevergroting bij snacks. Morningstar denkt dan ook, dat het aandeel verhandeld zou moeten worden op meer dan ongeveer 15 maal de verwachte winst.
Tips voor het beleggen in aandelen
20 Tips voor het beleggen in aandelen
Meer weten over de methodologie achter Morningstar's beoordeling en waardering van ondernemingen en aandelen? Lees dan
Hoe Morningstar aandelen onderzoekt en waardeert
Morningstar's sterrenrating voor aandelen
Vragen en antwoorden bij Morningstar's aandelenonderzoek
Het uitgebreide researchrapport van dit aandeel is beschikbaar voor institutionele beleggers, vermogensbeheerders en private bankers. Voor meer informatie over de ruim 1500 wereldwijde aandelen- en creditresearchrapporten kunt u contact opnemen met Morningstar via equitysales@morningstar.com.