Google Aandelenrapport

Google blijft de dominante aanbieder van internetzoekdiensten op pc, tablet en mobiele telefoon.

Morningstar Europe Editor 17 augustus, 2011 | 11:07
Facebook Twitter LinkedIn

Visie Morningstar (28 juni 2011)
Morningstar heeft Google op de lijst van aanbevolen aandelen gezet. Het aandeel is aantrekkelijk gewaardeerd en Google geniet een sterke concurrentiepositie. De wereldwijd toenemende internetregulering zal een zekere druk uitoefenen op de onderneming, maar desondanks verwachten wij geen veranderingen die de concurrentievoordelen van Google drastisch zullen beïnvloeden. Google veroverde al vroeg een dominante plaats in de internetwereld. De onderneming bouwde niet alleen een revolutionaire zoekmachine, maar kan ook een pioniersrol claimen wat betreft het massagebruik van performance-based advertenties (reclame op basis van zoekresultaten).

Google heeft een ongekende concurrentievoorsprong als zoekmachine op het internet en haalt hieruit meer dan 75 procent van zijn netto-omzet. De groei van deze kernactiviteit van Google toont tekenen van vertraging, maar naar onze verwachting zal de jaarlijkse omzetgroei van de zoekdiensten in de komende vijf jaar nog steeds boven de 15 procent uitkomen. De succesvolle uitstap van Google naar reclame via mobiele toepassingen zal hieraan bijdragen. Daarnaast denken we dat de initiatieven in verband met display-advertenties (banners) en de videosite YouTube een potentiële omzet van miljarden dollars kunnen opleveren.


Waardering, groei en winstgevendheid (28 juni 2011)


Concurrentievoordeel
Wide
Fair value
720.00 USD
Morningstar credit rating
AA


Duurzaamheid concurrentievoordeel
Stable
Onzekerheid fair value
High
Sector
technologie -
online media

 



Bekijk de financiële gegevens en actuele koersinformatie van Google.

Morningstar schat de fair value van Google (de waarde van een onderneming op basis van de toekomstige kasstroom) op 720 dollar per aandeel. Dat weerspiegelt een koers/winstverhouding van 24 keer de verwachte winst voor 2011 en een ondernemingswaarde/EBITDA ratio van 15. Volgens onze schatting zal de omzet in de komende vijf jaar een jaarlijkse groei doormaken van bijna 14 procent. Dat sluit aan bij de algemene verwachtingen voor de online advertentiesector.


Bulls
  •  Er is nog steeds een groot gat tussen de tijd die mensen online doorbrengen en het geld dat wordt besteed aan internetreclame. Naarmate ‘branded’ advertenties aan effectiviteit wint, zullen de investeringen in online advertenties waarschijnlijk toenemen.
  • De supersnelle groei van Google’s aandeel in de smartphonemarkt via zijn Android-platform zal de concurrentievoorsprong van de onderneming in de mobiele wereld helpen vergroten.
  • De zoekmachine van Google geneert een gestage kasstroom en biedt samen met de focus op nieuwe producten voor de langere termijn nieuwe en belangrijke groeikansen.

Bears

  •  Google is sterk afhankelijk van zijn marktaandeel voor online zoekacties. Meer dan 80 procent van de netto omzet is afkomstig uit deze activiteit.
  • De onderneming heeft agressief geïnvesteerd in nieuwe producten en overnames, maar het valt moeilijk te bewijzen of deze inspanningen ook een excess return op kapitaal opleveren.
  • Naarmate een nieuwe categorie internetgebruikers verder groeit, bedreigen de sociale netwerken de positie van een aantal van de tot nu toe belangrijkste spelers op het internet, waaronder Google.
  • Amerikaanse en internationale toezichthoudende instanties hebben verschillende zaken aanhangig gemaakt, onder meer in verband met de inbreuk op auteursrechten en praktijken die mogelijk inbreuk maken op de mededingingsregels. Deze zaken kunnen het management afleiden en bovendien leiden tot geldstraffen of wijzigingen van producten uit het kernaanbod van Google.


Concurrentievoordeel

  • Meer dan 60 procent van alle zoekopdrachten op internet loopt via Google. Dat is vijf maal zoveel als het niveau van de naaste concurrent. Het marktleiderschap van Google is opmerkelijk stabiel gebleven, ondanks de opkomst van concurrenten.
  • Naast de traditionele zoekactiviteiten zorgen ook initiatieven zoals mobiele zoekapplicaties en display-advertenties volgens schatting van Morningstar voor een omzet van meer dan 3 miljard dollar.
  • De eerstvolgende ontwikkeling op het gebied van internetreclame zal mogelijk worden aangestuurd door ‘branded’ advertenties (advertenties die zijn afgestemd op de doelgroep) op sociale netwerken zoals Facebook en LinkedIn. Het is nog onzeker of Google een voorkeurspositie zal genieten bij dit soort adverteerders.
Technologie schept volgens Morningstar maar zelden duurzame concurrentievoordelen. Het zou echter een vergissing zijn om niet te erkennen dat Google’s dominante posities in de online zoekmarkt aanvankelijk werd aangestuurd door superieure technologie. Google heeft zijn leiderschap bovendien weten te behouden. Google kanaliseert meer zoekopdrachten dan alle andere zoekmachines samen, ook nu de concurrentie de technologische voorsprong heeft verkleind.

Naar onze mening is de consument gewend aan Google en die gewenning versterkt de concurrentiepositie van Google. In deze sector is weliswaar geen sprake van traditionele kosten voor de overstap naar een andere provider, maar gebruikers zien waarschijnlijk dat er weinig voordeel te behalen is als zij Google aan de kant zetten. De onderneming kan bovendien het klikgedrag van elke gebruiker nauwlettend volgen en zo de gebruikerservaring verbeteren. Het zou Morningstar verbazen als de zoekmachine van Google drastisch zou inboeten aan marktaandeel. Google heeft zijn kasstroom agressief geïnvesteerd in nieuwe gebieden, waaronder bestuurssysteem Android voor smartphones en tablets.

Google verdient niet rechtstreeks aan de licentiëring van het Android-platform aan mobiele telefoonfabrikanten en haalt ook geen directe omzet uit de verkoop van toepassingen, maar Google software op telefoons zorgt ervoor dat gebruikers Google gebruiken voor hun zoekopdrachten. Volgens onze schattingen wordt Google gebruikt voor ongeveer 90 procent van de mobiele zoekopdrachten.

Daarnaast runt Google een netwerk voor display-advertenties, AdMob, dat Google, aanbieders van toepassingen en aanbieders van draadloze communicatie helpt om een deel van de groeiende online reclamemarkt te veroveren. Door de licentie voor Android gratis te verstrekken heeft Google de hele sector een alternatief gegeven voor de iPhone en de iPad van Apple. De mobiele activiteiten van Google worden door ons geschat op meer dan 1 miljard dollar in 2010.

Wij denken niet dat mogelijke internetregulering in de toekomst het bestaande concurrentievoordeel van Google zal neutraliseren, maar het ziet er wel naar uit dat de vrees hiervoor druk uitoefent op de aandelenkoers. In onze visie dringen lobbyisten en politici aan op ingrijpen door toezichthouders vanwege de dominante positie van Google. Het is echter niet duidelijk of de consument inderdaad benadeeld wordt en het lijkt een lastige opgave om nieuwe regels te ontwerpen die het speelveld neutraliseren.

Adverteerders zullen blijven kiezen voor manieren waarop zij de meeste waar voor hun geld krijgen wat betreft de toegang tot doelgroepen, rapportage en analytische gegevens, plus rendement op hun investeringen. Gezien de korting waarmee het aandeel Google  wordt verhandeld ten opzichte van de door Morningstar geschatte fair value, denken wij dat beleggers die verder kijken dan deze negatieve geluiden op korte termijn ruimschoots beloond zullen worden voor dit risico.


Duurzaamheid concurrentievoordeel
Morningstar beoordeelt de concurrentiepositie van Google als stabiel. Wij verwachten dat Google zijn marktleiderschap bij het zoeken op internet via PC’s, tablets en mobiele telefoons zal behouden. Het internet is echter nog steeds een moeilijk voorspelbaar fenomeen en daarom houden we een aantal factoren nauwlettend in de gaten.

Ten eerste is de sociale activiteit op het internet nog in opkomst en is er nog weinig inzicht in deze nieuwe ontwikkeling. Facebook en Twitter nemen niet alleen tijd in beslag van de gebruikers, maar verzamelen ook gegevens over hen. Uiteraard gaan adverteerders naar de plaatsen die bezocht worden door internetgebruikers en de informatie over dit publiek is dan ook waardevol. Toch is er nog maar weinig bewijs voor de veronderstelling dat sociale netwerken het zoekgedrag van mensen beïnvloeden. In plaats daarvan lijkt het erop dat bedrijven die op display-advertenties (banners) vertrouwen kwetsbaarder zijn.

Google heeft naar ons idee geen concurrentievoorsprong in de displaymarkt, ondanks onze voorspelling van een sterke omzetgroei. Sociale netwerken zullen wellicht het voortouw nemen in deze markt, maar volgens ons zal deze activiteit de verschuiving in online advertentie-uitgaven versnellen en dat zal uiteindelijk ook in het voordeel van Google werken. Niettemin zullen wij de initiatieven van Facebook om zijn activiteiten uit te breiden naar de zoekmarkt met belangstelling volgen.

Naar onze mening heeft het Android platform Google in belangrijke mate geholpen om zijn concurrentiepositie stabiel te houden. Reclame en zoekacties via mobiele toepassingen zijn in ontwikkeling en Google heeft zich niet alleen verzekerd van een plek aan de tafel, maar zelfs aan de eretafel. Een marktaandeel in de mobiele sector is voor Google niet alleen de sleutel tot het behoud van zijn kernmarkten. Het biedt ook belangrijke kansen voor omzetgroei in de toekomst, onder meer via mobiele betalingen en plaatselijke deals. Beide initiatieven worden momenteel verkend en uitgetest.


Belangrijke beleggingsoverweging 


Lees ook:

Aandelen Research Overzicht

Aanbevolen Aandelen

Morningstar's sterrenrating voor aandelen

Vragen en antwoorden bij Morningstar's aandelenonderzoek

20 Tips voor het beleggen in aandelen

Hoe Morningstar aandelen onderzoekt en waardeert

Het uitgebreide researchrapport van dit aandeel is beschikbaar voor institutionele beleggers, vermogensbeheerders en private bankers. Voor meer informatie over de ruim 1500 wereldwijde aandelen- en creditresearchrapporten kunt u contact opnemen met Morningstar via equitysales@morningstar.com.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Morningstar Europe Editor  .

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten