De eerstekwartaalcijfers van BMW wijken niet af van die andere autofabrikanten in de zin van recordresultaten en het grote belang van opkomende markten. Ook BMW heeft het beste eerste kwartaal achter de rug. De fabrikant van auto's en motoren boekte een verviervoudiging van de nettowinst tot 1,21 miljard euro bij een omzet van 14,4 miljard euro (een plus van 34,7 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar). Het Duitse autoconcern, met de merken BMW, Mini en Rolls-Royce, profiteerde va een aanhoudend sterke vraag in China en een verder herstel van de Amerikaanse automarkt. In totaal verkocht BMW 383.000 auto's in de eerste drie maanden van het jaar, waravan 58.706 in China. Dat is een stijging van 71,6 procent. BMW is met name populair bij jonge, welgestelde Chinezen. BMW-topman Norbert Reithofer handhaaft de verwachting dat de onderneming dit jaar meer dan 1,5 miljoen auto's verkoopt.
Begin dit jaar brak BMW ook al records met zijn cijfers over 2010. Het boekte vorig jaar met 60,5 miljard euro de hoogste omzet ooit; een stijging van 19,3 procent in vergelijking met 2009. De winst maakte een sprong van 210 miljoen euro in 2009 naaer 3,2 miljard euro. Dat kwam door aanzienlijk meer verkopen, gunstige verkoopprijzen en lagere materiaalkosten. In totaal verkocht BMW vorig jaar 1,46 miljoen auto's.
Groen
Waar BMW vooral bekend staat om zijn grote, luxe auto's werkt het ook aan een groener imago. Daarvoor is begin dit jaar het submerk i in de markt gelanceerd. Hierin brengt BMW zijn elektrisch en hybride aangedreven auto's in onder en richt het zich op de toenemende verstedelijking en de bijbehorende vraag naar zuinige, compacte auto's.
Op koers
Met een koers/fair value-verhouding van 0,86 is het aandeel BMW redelijk gewaardeerd en het is momenteel dan ook 'maar' een 3 sterrenaandeel. Mornmingstar is bvan onder de indruk dat BMW de laatste jaren beter presteerde dan de gemiddelde automarkt. Lees het volledige BMW Aandelenrapport voor een analyse van de concurrentiepositie en bull en bear scenario’s.
Lees ook
Morningstar analyseert de auto-industrie
Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten
Volkswagen: hard op weg om ’s werelds grootste te worden
Fiat is een 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie
General Motors is een geldmachine als de automarkt herstelt
De toekomst schittert voor Ford
Daimler verwacht recordjaar
Renault is een goedkoop aandeel