"Supermarktconcern Ahold bleef in het vierde kwartaal iets onder de omzetverwachting van Morningstar. Maar robuuste verkopen bij een identiek aantal winkels geeft vertrouwen in onze prognoses voor de onderneming voor 2011. En ze steunen onze opvatting dat Ahold's slimme kapitaalallocatie het mogelijk maakt om op de korte termijn beter te presteren dan concurrenten. Morningstar handhaaft zijn fair value voor Ahold wat impliceert dat er maar een beperkte upside is voor het aandeel." Tot deze conclusie komt Morningstar-analist Phil Gorham als hij terugkijkt op de vierdekwartaalcijfers die Ahold vorige week in een tussentijds handelsbericht bekend maakte.
Ahold boekte een omzet van 7 miljard euro, 5,5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder (tegen constante wisselkoersen). Ook is het percentage aangepast voor de extra week die 2009 telde. In heel 2010 kochten consumenten voor 29,5 miljard euro aan boodschappen bij de retailer.
De Nederlandse thuismarkt en de winkels in Tsjechië waren de stuwende krachten achter de omzetontwikkeling. De identieke omzet -de groei van de verkopen in eenzelfde aantal winkels en tegen constante wisselkoersen- groeide in deze markten met 4 procent. Ahold's Nederlandse ketens, naast supermarkt Albert Heijn zijn dat ook drogisterij Etos en slijterij Gall&Gall, brachten 2,4 miljard euro in het laatje. Dat is 3,5 procent minder dan in 2009, maar na aanpassing van de cijfers aan de extra week in 2009 steeg de omzet met 5,2 procent. De identieke omzetgroei kwam uit 4 procent.
De activiteiten in Midden-Europa noteerden een omzet van 428 miljoen euro tegenover 431 miljoen euro een jaar eerder. De identieke omzetgroei kwam daar uit op 4 procent.
Ander verhaal
De Verenigde Staten is een ander verhaal. Hier haalt Ahold 80 procent van zijn omzet en waren de resultaten minder positief. Ahold's Amerikaanse supermarktketens Stop&Shop, Giant Carlisle en Giant Landover waren goed voor een omzet van 5,6 miljard dollar: 2 procent minder in vergelijking met de vierdekwartaalcijfers over 2009. Wanneer de exta week uit 2009 niet wordt meegerekend, was er sprake van een omzetgroei van 6 procent. De identieke omzetgroei kwam uit op 1,9 procent en 0,9 procent zonder de verkoop van benzine mee te rekenen.
Ahold spreekt van "aanhoudend uitdagende marktomstandigheden" met "consumenten die waar voor hun geld willen en sterk letten sterk op prijsacties, met name in de Verenigde Staten." Gorham komt tot dezelfde conclusie: "Werelwijd zijn consumenten gericht op prijs en dat is helemaal het geval in de VS waar consumenten erg gevoelig zijn voor prijsacties. Die prijsgevoeligheid blijft voorlopig nog aan en stijgende benzineprijzen zullen nog meer druk op de Amerikaanse consument zetten in de eerste helft van 2011."
Toch ziet Gorham dat Ahold een sterkere omzetgroei noteert dan veel van zijn concurrenten in de VS. "Neem Supervalu dat recent een afname van de identieke omzet van 4,9 procent bekendmaakte omdat er minder mensen boodschappen kwamen doen. Ik denk dat Ahold's investeringen in zijn winkels, zijn nieuwe beleid van elke dag lage prijzen en de focus op huismerken de belangrijkste krachten achter de betere prestaties zijn."
Carrefour en Delhaize
Maar ondanks zijn sterke concurrentiepositie, vindt Morningstar dat het aandeel Ahold met bijna 12 keer onze winstverwachting voor 2011 en 5,3 keer ondernemingswaarde/EBITDA ruwweg fair gewaardeerd is. "Voor beleggers die willen investeren in de Europese supermarktsector adviseren we om te kijken naar de Franse retailer Carrefour. De eerste tekenen van stabilisatie van de Franse economie kunnen op korte termijn een aanjager zijn voor het aandeel Carrefour. Daarnaast denk ik ook aan de Belgische supermarktgigant Delhaize. Dat biedt met 10,4 keer de verwachte winst voor 2001 en een ondernemingswaarde/EBITDA van 5,1 ongeveer 20 procent upside. Delhaize's Amerikaanse keten Food Lion kan met zijn lage prijzen marktaandeel winnen als de Amerikaanse economie dit jaar blijft kwakkelen."
Lees Morningstar's aandelenrapport over Ahold en Delhaize. Klik voor koersinformatie op Ahold, Carrefour en Delhaize.
Bekijk ook Morningstar's vooruitblik voor de sector consumptiegoederen.