Ahold's Amerikaanse winkels veerkrachtig in Q3

Morningstar is niet zo negatief over de derdekwartaalresultaten van Ahold als veel beleggers.

Maarten van der Pas 18 november, 2010 | 16:58
Facebook Twitter LinkedIn

Supermarktconcern Ahold heeft in het derde kwartaal de nettowinst met 8,6 procent zien dalen tot 223 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 10,8 procent tot 6,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat nam met 7,5 procent toe tot 285 miljoen euro.

In Nederland steeg de omzet naar 2,2 miljard euro (plus 5,8 procent). Het becrijfsresultaat was 9 miljoen euro hoger dan in het derde kwartaal van 2009 en kwam uit op 156 miljoen euro. In ons land lijkt Ahold nog weinig last te hebben van de opkomst van concurrent Jumbo, dat in hoog tempo de overgenomen winkels van Super De Boer ombouwt.

In de Verenigde Staten bedroeg de omzet in de periode augustus-september 5,3 miljard dollar. Dat is een stijging van 4,8 procent, maar die komt deels voor rekening van de acquisitie van Ukrop's. Het bedrijfsresultaat daarentegen daalde met 38 miljoen dollar tot 196 miljoen dollar. In het resultaat zat wel een last van 30 miljoen dollar voor herstructurering van de Amerikaanse winkels, een verlies voor de Ukrop's-winkels en voor reorganisatie en IT-integratie.

Tsjechië em Slowakije blijven een probleemdossier voor Ahold. Daar daalde de omzet met 1,6 procent tot 372 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat verbeterde wel. Het verlies was 2 miljoen euro waar dat in het derde kwartaal vorig jaar nog 21 miljoen euro was. In deze landen loopt een herstructureringsprogramma waar Ahold achterblijvende winkels sluit, grote hypermarkten afslankt en winkels van Hypernova ombouwt naar het merk Albert.

Veerkrachtig
Vooral de Amerikaanse prestaties vielen tegen voor veel analisten en beleggers. Op de beurs werd Ahold afgestraft met een koersdaling van ruim 3,5 procent. Toch is Morningstar-analist Michelle Chang minder negatief over de Amerikaanse prestaties. "Ahold was niet immuun voor de forse concurrentiedruk, maar de identieke omzet steeg met 0,6 procent (exclusief benzineverkoop) en vindt dat een respectabel resultaat. Zeker omdat concurrenten zwakkere winkelproductiviteit hebben gerapporteerd", licht Chang toe. "In Nederland was de groei stabiel met een identieke omzetgroei van 4,5 procent."

Bij de Oost-Europese winkels ziet Chang verbetering nu Ahold winkel ombouwt en het winkelbestand verkleint.

Ondanks de mindere prestaties in de VS ziet Chang niettemin dat Ahold goed balanceert tussen concurrerende prijzen en het in tact houden van marges. "Ik verwacht dat Ahold voor de rest van het jaar veerkachtige resultaten blijft boeken. De retailer is goed op weg om ze verwachtingen te halen (omzetgroei van 10 procent) en ik zie geen reden om de fair value aan te passen."

De koers van Ahold stond donderdag zwaar onder druk. Aan het einde van de dag was er een verlies van 3,7 procent waar de AEX op 1,4 procent winst stond.

Beleggen in Ahold? Lees dan Morningstar's aandelenrapport Ahold.

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten