Tegenvaller Unilever bij overname Sara Lee

De Europese Commissie gaat onder voorwaarden akkoord met de overname van de lichaamsverzorgingsproducten en wasmiddelen van Sara Lee door Unilever.

Maarten van der Pas 18 november, 2010 | 12:45
Facebook Twitter LinkedIn

De Europese Commissie maakte zijn besluit woensdag bekend. Volgens de commissie leidt de overname tot verstoring van de concurrentieverhoudingen op de markt voor deodoranten in een aantal Europese landen. Daarom moet Unilever Sara Lee's bekende deomerk Sanex van de hand doen. Unilever heeft op dit moment al een sterke positie op de deodorantmarkt met zijn merken Axe, Dove en Rexona.

Ruim een jaar geleden maakte Unilever bekend, dat het voor 1,2 miljard euro een aantal merken van het Amerikaanse Sara Lee wilde overnemen. Naast Sanex gaat het om andere bekende merken als Neutral, Zwitsal, Biotex en Prodent. Unilever wil met deze merken zijn porfeuille huishoudelijke producten en lichaamsverzorging versterken. Volgens het concern is dat een belangrijke groeicategorie. Recent nam het daarom ook al shampooproducent Alberto Culver over.

Het is een tegenvaller voor Unilever dat het nu gedwongen wordt om Sanex te verkopen. Het bekende deomerk werd gezien als de hoofdprijs van de overname. Wellicht wordt de pijn voor Unilever wat verzacht als het een goede prijs kan krijgen bij de verkoop.

De koers van Unilever leed niet onder de tegenvaller.
Beleggen in Unilever? Lees dan Morningstar's aandelenrapport over Unilever!

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten