Dat stelt Morningstar-analist David Whiston. “GM heeft een concurrerende modellenlijn en een veel smallere kostenbasis dan voorheen. Die combinatie maakt, dat GM een winstmachine wordt als de vraag naar auto’s herstelt.”
Ondergang
Hoe zat het ook al weer? General Motors Corporation (het oude GM) ontsnapte juli 2009 midden in de recessie maar net aan een totale ondergang. De Amerikaanse overheid sprong bij met 50 miljard dollar staatssteun en de onderneming ging van de beurs. De regering Obama heeft sindsdien 60,8 procent van de aandelen van General Motors Company in handen, de nieuwe naam waaronder het autoconcern een doorstart maakte. De rest is in het bezit van vakbondstrust VEBA (17,5 procent) en de overheden van Canada en Ontario (11,7 procent) en de Motors Liquidation Company (10 procent).
In de zomer waren er al geruchten dat GM terug naar de beurs wilde. Vorige week maakte de onderneming bekend dat er dan toch echt een beursgang aankomt. Aanleiding voor de beursgang is de mogelijkheid voor de overheden om hun belang af te bouwen en te gelde te maken. GM wil 13 miljard dollar ophalen. De nieuwe beursnotering wordt voor het einde van de maand verwacht. De Amerikaanse overheid zal naar verwachting na de beursgang nog een belang tussen 40 en 43 procent hebben in GM.
Het moment van de beursgang lijkt goed gekozen. GM is weer winstgevend, zij het nog maar kort. Voor het derde achtereenvolgende kwartaal zijn er zwarte cijfers geschreven. In het derde kwartaal zette de autogigant 34 miljard dollar om. De EBIT (winst voor rente en belasting) kwam uit op 2,2 tot 2,4 miljard dollar waarvan 1,9 tot 2,1 miljard dollar beschikbaar is voor aandeelhouders. In de eerste negen maanden van dit jaar is de omzet 99 miljard dollar en de EBIT 6,0 tot 6,2 miljard dollar. De winst voor de aandeelhouders is 4,0 tot 4,2 miljard euro.
Winstpotentieel
Analist Whiston vindt, dat GM een excellent winstpotentieel heeft nu het in de Verenigde Staten eindelijk gezonde fabrieken heeft en zijn marketing voortaan kan focussen op vier merken in plaats van acht. Ook bereikt GM Noord-Amerika nu veel eerder zijn break-even punt. Dat komt met name, omdat het concern niet langer de kosten voor gezondsheidszorg van zijn gepensioneerde werknemers in de boeken heeft. Dit was één van de meest kritieke kostenbesparingsmaatregelen, die werd bereikt na een strijd met de machtige vakbond United Auto Workers (UAW), en levert GM 3 miljard dollar per jaar op. Daarnaast bespaart GM ook op lonen en arbeidsvoorwaarden.
GM bereikt nu zijn break-even bij de verkoop van 10,5 tot 11 miljoen auto’s per jaar. Volgens Whiston kan de jaarlijkse vraag naar kleine voertuigen in de VS rond 16 tot 17 miljoen exemplaren bedragen. "Daarom verwacht ik voor GM excellente winstgroei als de autovraag zich de komende jaren herstelt."
Aanzienlijk hogere prijzen voor zijn auto’s helpt GM om winstgevend te zijn bij verkoopvolumes die een paar jaar geleden nog miljoenen verlies zouden betekenen. Zo is bijvoorbeeld de prijs voor de nieuwe Buick LaCrosse 7.800 dollar per auto hoger vergeleken met 2009. Simpel gesteld maakt GM nu auto’s waarvoor consumenten meer willen betalen.
GM hoeft nu niet langer over te produceren in een poging om de hoge arbeidskosten te dekken en vervolgens het teveel aan auto’s te dumpen bij verhuurbedrijven (wat de restwaarde schaadt). De onderneming opereert nu vanuit een vraagmodel waarbij het maakt wat wordt gevraagd (en niet langer vanuit een pull model).
Politiek
Aandeelhouders van GM moeten wel rekening houden met de politiek zolang overheden van de VS, Canada en Ontario en Veba (UAW) grote belangen in GN bezitten. “Deze eigenaren zullen voorlopig nog boven het aandeel hangen, aangezien de Amerikaanse overheid zijn belang gefaseerd zal afstoten om een zo goed mogelijke prijs te krijgen", aldus Whiston. "Ik verwacht ook dat Veba zijn belang in delen zal verkopen, omdat het de opbrengst van zijn belang moet gebruiken om gezondheidsclaims van gepensioneerden te betalen. Hoewel deze zorgen valide zijn, zie ik ze toch als korte termijn zorgen. GM zal een upside zien met een grote operationele leverage."
Waarde
Morningstar schat de fair value van GM op 44 dollar per aandeel. Dat is de waarde van de onderneming, gebaseerd op de toekomstige kassttroom, per aandeel. Een belangrijk fundament onder deze schatting is de totale productie van lichte voertuigen in Noord-Amerika. De productie was in crisisjaar 2009 ver onder het normale niveau. Morningstar-analist Whiston verwacht in 2011 een productie van 13 miljoen voertuigen en in 2012 is dat opgelopen tot 18,5 miljoen. Deze schatting is met veel onzekerheden omgeven.
Whiston gaat er vanuit dat de uitgifteprijs van het aandeel GM 27,50 dollar bedraagt. Met een fair value van 44 dollar betekent dat, dat het aandeel GM goedkoop en aantrekkelijk is
De grootste bedreiging voor de winstgevendheid van GM en schaduw over de beursgang zijn de activiteiten in Europa. Lees ook Opel werpt schaduw over beursgang GM.
Wilt u weten wat Morningstar vindt van de risico's financiële gezondheid en het management van GM, lees dan de verkorte versie van het Aandelenrapport General Motors.