“De cijfers waren in lijn met onze verwachting”, licht Morningstar-analist Philip Gorham toe. Het bierconcern publiceerde woensdag zijn resultaten over het derde kwartaal.
Heineken verkocht in de periode juli tot en met september 43,8 miljoen hectoliter wat 24 procent meer is dan een jaar eerder. Maar deze groei werd, net als in het tweede kwartaal, gestuwd door de overname van het Mexicaanse Femsa in mei dit jaar. Dat voegde 10 miljoen hectoliter toe aan het volume.
Los van die overname van Femsa zette Heineken ruim twee procent minder bier af waarbij een afname in het volume van 3 procent werd gecompenseerd met een toename van de prijzen van 1 procent.
De omzet kwam uit op 4,62 miljard euro, 13 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Heineken boekte een nettowinst van 520 miljoen euro waarmee de winst, afgezien van overnames en wisselkoerseffecten, iets meer dan 10 procent hoger was dan een jaar eerder.
Verschil
“Het verschil in Heineken’s prestaties op ontwikkelde en opkomende markten werd opnieuw benadrukt”, licht Gorham toe. Het volume in Afrika en het Midden-Oosten nam toe met 12 procent dankzij flinke groei in Centraal-Afrika, maar in West-Europa daalde de afzet met 4 procent. Dat kwam volgens Heineken door een slap consumentenvertrouwen. Zelfs in Midden- en Oost-Europa, wat ooit groeimarkten waren, zakte het volume met 5 procent door overheidsbezuinigingen in Polen, Griekenland, Tsjechië en Hongarije en een verdriedubbeling van de accijns in Rusland.
De Americas laten een tweeledig beeld zien. In de Verenigde Staten werd ook minder Heineken gedronken. Het afgenomen consumentenvertrouwen speelt de brouwer daar parten. Deze afname werd gecompenseerd met een volumetoename in Latijns-Amerika.
Gorham ziet het resultaat van Heineken in Noord- en Zuid- Amerika de komende maanden verbeteren. Hij verwacht dat de focus van Heineken de komende tijd ligt op het snijden in de kosten. “De overname en integratie van Femsa biedt mogelijkheden tot kostensynergie die de komende twaalf maanden kunnen bijdragen aan de winst. De derdekwartaalcijfers tonen aan, dat het volume groeit in Latijns-Amerika en Heineken's aanwezigheid in die regio kan een boost geven aan het volume in de relatief stagnerende Noord- en Zuid-Amerikaanse markt. Ik vind dat er er een beperkte upside is voor het aandeel Heineken.”