Online boekhandel Amazon noteerde in het derde kwartaal een indrukwekkende omzetgroei van 39 procent (derdekwartaalcijfers Amazon). Enige hulp kreeg dit hoge groeicijfer wel door de overname van online schoenen- en kledingwinkel Zappos (medio 2009 overgenomen voor 900 miljoen dollar) en een verandering in de toekenning van de omzet van Amazon's e-reader Kindle. Amazon’s operationele marge daarentegen nam echter af van 4,6 naar 3,5 procent. Dat kwam door hogere marketinguitgaven en logistieke kosten.
Aangezien advertentieprijzen een jaar geleden buitengewoon laag waren is het niet vreemd dat de uitgaven aan marketing nu hoger zijn. Ook de hogere uitgaven aan logistiek waren geen verrassing. Amazon’s management had eerder dit jaar al aangegeven dat er geïnvesteerd moest worden in extra distributiecapaciteit.
Amazon is goed gepositioneerd om zijn marktaandeel in de groeiende e-commerce te vergroten, maar de mogelijkheden om ook zijn marge te vergroten zijn beperkt. Amazon moet voortdurend investeren in infrastructuur en er is een toenemende concurrentie van van oorsprong offline retailers die hun online verkoopkanaal verder uitbouwen.
Aanzwengelen
Waar Amazon met een luxe probleem kampt (hoge groei, maar beperkte marge-expansie), worstelt eBay met het aanzwengelen van zijn kernactiviteit. Gelukkig bezit eBay, in Nederland eigenaar van marktplaats.nl, online betaalservice PayPal (37 procent van de omzet) dat het goed blijft doen met een omzetgroei van 27 procent in het derde kwartaal.
Morningstar verwacht, dat de groei van PayPal de verminderde resultaten bij e-Bay’s veiling- en verkoopdivisie de komende jaren zal compenseren. eBay blijft erg winstgevend met een operationele marge van 22 procent, waar dat in het derde kwartaal van 2009 nog 20 procent was (derdekwartaalcijfers eBay). Met beperkte groeivooruitzichten bij online veiling en verkoop is de verwachting dat de 7,5 miljard dollar cash op de balans van eBay (inclusief een recente lening van 1,5 miljard dollar) gebruikt zal worden om PayPal verder te laten groeien, aandelen in te kopen en overnames te doen –met name buiten de Verenigde Staten.
Koning
Amazon kapitaliseert op eBay’s uitdagingen en Morningstar verwacht dan ook dat Amazon’s bruto verkoopvolume in de Verenigde Staten dat van eBay zal overtreffen in het vierde kwartaal. Dat maakt Amazon de koning van de e-commerce. Hoewel Amazon superieure groeiperspectieven heeft, oordeelt Morningstar dat deze groei meer dan ingeprijsd is in de koers van het aandeel Amazon, dat momenteel wordt verhandeld op een koers-winstverhouding voor 2011 van bijna 50 en op een koers-koersdoelverhouding van 1,7. Daartegenover, na verscheidene kwartalen ondergewaardeerd te zijn is het aandeel eBay nu fair geprijsd met ongeveer 15 keer de winst voor 2011 en een koers-koersdoelverhouding van 0,97.