Integratie Alberto Culver zware kluif Unilever

Zelfs met Alberto Culver blijft operationele marge van Unilever achter bij die van rivaal Procter & Gamble, meent Morningstar-analist Lauren DeSanto.

Maarten van der Pas 01 oktober, 2010 | 15:02
Facebook Twitter LinkedIn

Tussen haarverzorgingsproducten is er veel concurrentie, omdat de groei in deze categorie vertraagt. Toch heeft vanuit strategisch oogpunt de overname van Alberto Culver door Unilever zin. "Had Unilever niet teveel betaalt dan zou ik nog trevredener zijn met deze deal", vertelt Morningstar-analist Lauren DeSanto. "Maar met 14,8 keer het voortschrijdend bedrijfsresultaat over 12 maanden betaalt Unilever de volle prijs voor deze kleine onderneming. Met het argument dat zo’n forse premie is gerechtvaardigd vanwege de potentiële synergievoordelen en kostenbesparing die de overname oplevert ben ik het niet helemaal eens. Alberto Culver is klein en wordt goed gemanaged. Unilever niet."

Wringen
Om de overname waardevol te maken moet Unilever volgens DeSanto 150 miljoen dollar aan noodzakelijke synergievoordelen uit Alberto zien te wringen. "Dat zal niet eenvoudig zijn. Vooral niet omdat Alberto's uitgaven aan verkoop, boekhouding en algemeen zo'n 300 miljoen dollar waren in 2009."

De merken TRESenne en Nexxus van Alberto Culver complementeren Unilever's portefeuille haarverzorgingsproducten en vullen het gat tussen prijsmerk Suave en premiummerk Dove. maar ze hebben beide weinig exposure in opkomende markten. Om kostenvoordeel te halen zal Unilever moeten snijden in productie en Alberto's overhead. En om omzetsynergie te halen zal het met de merken moeten expanderen in nieuwe markten. DeSanto: "Hoe dan ook, groeien met Aberto's merken vereist naar mijn mening een significante investering van Unilever."

DeSanto acht het management van Unilever capabel om de intregratie van beide ondernemingen goed uit te voeren. "Maar het lastig om niet naar Unilever's recente verleden te kijken en zijn wisselvallige presataties in de afgelopen vijf jaar. De toevoeging van Alberto draagt maar een beetje bij aan het opliften van Unilever's portefeuille naar categorieën verzorgingsproducten met grotere groeicijfers. Alberto's toplijn zet 1 miljard euro om waar Unilever's totale jaarlijkse omzet dicht bij 41 miljard euro komt."

DeSanto verwacht dat zelfs na het incalculeren van omzet van Alberto Culver en bescheiden kostenvoordelen Unilever’s operationele marge nog steeds achterblijft bij die van rivaal Procter & Gamble. "Met minstens 500 basispunten in de periode waarvoor ik een vooruitblik heb gemaakt.De operationale marge zal gemiddeld een beetje beter zijn dan de voorspelling voor Alberto als zelfstandige onderneming", vertelt DeSanto. De analist is nu het koersdoel voor Unilever opnieuw aan het bepalen omdat ze toch enkele barrières ziet bij de overname.


Lees ook
'Unilever betaalt teveel voor Alberto Culver'

Morningstar's analyse van Unilever

Koersontwikkeling Unilever

Koersontwikkeling Procter & Gamble

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten