Dat is volgens Morningstar-analist Philip Gorham een interessante vraag bij de tweedekwartaalcijfers van Heineken. De bierbrouwer komt woensdag met zijn resultaten.
Rusland
In het eerste kwartaal zag Heineken zijn bierverkoop opnieuw afnemen. Omzet en biervolumes daalden en in Centraal- en Oost-Europa moest het bierconcern de grootste volumedaling incasseren. Hier werd 14 procent minder verkocht. In West-Europa zette Heineken 2,4 procent minder bier af, terwijl het volume in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië steeg.
Concurrent Carlsberg maakte vorige week bekend dat zijn afzetvolume in Rusland is gestegen. Gorham: "Het is interssant om te zien of Heineken een zelfde resultaat rapporteert of dat het zijn marktaandeel in Rusland heeft zien afnemen. Vooral gezien het feit dat Rusland recent zijn accijns op bier verdrievoudigde."
Hogere prijzen
Terugkijkend op de laatste maanden stelt Gorham dat de relatie tussen prijs en afzetvolume lastig was voor Heineken vanwege afnemende consumentenbestedingen in Noord- en West-Europa.
Heineken's omzet kwam in de eerste drie maanden van dit jaar uit op 2,936 miljard euro, 3,5 procent lager dan in de eerste maanden van 2009. Het bierconcern verkocht 23,57 miljoen hectoliter bier, 5,3 procent lager dan een jaar eerder. Hogere prijzen konden een deel van de volumedaling opvangen, aldus Heineken.
Gorham verwacht een omzet van 7,5 miljard euro over de eerste helft van 2010.