Dat is de vraag bij de tweedekwartaalcijfers van Telegraaf Media Groep (TMG). Het uitgeefconcern publiceert vrijdag 13 augustus zijn resultaten over het tweede kwartaal. In het eerste kwartaal zag het zijn opbrengst verder dalen, maar het uiteindelijke resultaat viel toen beter uit dankzij kostenbesparingen. Echter TMG waarschuwde, dat deze stijgende lijn niet kan worden doorgetrokken voor de rest van het jaar om dat het effect van de kostenreducerende maatregelen afneemt.
Meevaller
Markomstandigheden lijken te verbeteren voor TMG. De oplagecijfers van vlaggenschip De Telegraaf laten een wisselend beeld zien. De totaal verspreide oplage daalde in het eerste kwartaal tot 638.670 exemplaren (tegen 658.218 exemplaren in dezelfde periode vorig jaar. Deze oplage is vooral interessant voor adverteerders. Maar de betaalde kernoplage, waar TMG zijn abonnementopbrengsten uit krijgt, steeg tot 592.407 exemplaren (tegen 582.313 exemplaren in het eerste kwartaal van 2009).
De mediabestedingen zijn in de eerste helft van het jaar toegenomen en daar kan TMG van profiteren. Adverteerders gaven meer geld uit en kranten zagen de bruto mediabestedingen met 14 procent toenemen tot 471 miljoen euro in vergelijking met de eerste helft vorig jaar. Deze brutocijfers houden overigens geen rekening met kortingen.
Een extra meevaller voor TMG zijn de goede tweedekwartaalcijfers van het Duitse televisieconcern ProSiebenSat1. Dat zag zijn omzet en winst in het tweede kwartaal aanzienlijk stijgen. De nettowinst nam toe met 64 procent tot 74,5 miljoen euro en de omzet liep met 10 procent op tot 760,6 miljoen euro (vergeleken met dezelfde periode vorig jaar). TMG heeft een belang in ProSiebenSat1 van 6 procent. Eerder heeft het hier flink op moeten afschrijven. Het belang werd ooit verkregen voor 380 miljoen euro en is nu zo’n 200 miljoen euro waard.
De aangekondigde distributiedeal tussen de krantenuitgevers TMG, Wegener en NDC Mediagroep om gezamenlijk hun kranten te verspreiden zal pas volgend jaar zijn effect hebben. Die moet leiden tot lagere distributiekosten.
Onzekerheid
Een grote onzekerheid voor aandeelhouders is de verbeten strijd tussen de twee grote aandeelhouders van TMG, beleggingsfonds Cyrte/Delta Lloyd versus investeerder Marcel Boekhoorn, die tot in de rechtszaal wordt uitgevochten. Het komt er in deze zaak op neer, dat Boekhoorn in 2008 een belang in TMG opbouwt van 5 procent, naar eigen zeggen op verzoek van topman Frank Botman van Cyrte (met een belang van 21,1 procent grootaandeelhouder). Samen zouden ze de macht willen grijpen bij TMG en volgens Boekhoorn waren er plannen om het concern van de beurs te halen. Boekhoorn beweert nu, dat Botman/Cyrte hem heeft beloofd zijn aandelen tegen aankoopwaarde terug zou kopen. Botman ontkent de afspraak ten stelligste en Boekhoorn claimt een bedrag van 30 miljoen euro van Cyrte. Dat komt overeen met het verlies dat Boekhoorn inmiddels heeft geleden op zijn belang omdat de koers van het aandeel TMG flink is gedaald.
Als een van deze twee partijen zijn belang in TMg gaat afbouwen doet dat de koers van het aandeel TMG geen goed.
En dan speelt er ook nog de opvolging van topman Ad Swartjes. Hij gaat medio volgend jaar met pensioen en wellicht maakt TMG vrijdag zijn opvolger bekend. Als kansrijke opvolger noemde Het Financieele Dagblad eerder Diederik Karsten van UPC Nederland. De krant baseerde zich hierbij op bronnen rond de onderneming. Ook Patrick Tillieux, voormalig directeur van SBS, zou hoog op de shortlist staan.
Van Swartjes zijn geen al te grote daden meer te verwachten. Het is echter de vraag welke koers zijn opvolger gaat volgen. Die zal doorgaan met het verder omvormen van TMG van traditioneel krantenbedrijf tot multimediaal mediaconcern. Maar wat gebeurt er met het belang in ProSiebenSat1? Past dat nog in de strategie? Verkoop van het belang levert de middelen om andere, meer strategische overnames te doen.
Beleggers zien er naar uit om vrijdag meer zekerheid te krijgen.