Overnamestrijd rond Playboy barst los

Nog op de dag dat Playboy-oprichter Hugh Hefner een bod deed op alle uitstaande aandelen plant concurrent Penthouse met een tegenbod.

Maarten van der Pas 13 juli, 2010 | 9:47
Facebook Twitter LinkedIn

Geestelijk vader van Playboy Hugh Hefner heeft gisteren een bod uitgebracht op alle uitstaande aandelen van Playboy Enterprises. "Hef" biedt 5,50 dollar per aandeel in contanten voor het bedrijf dat aan de beurs in New York is genoteerd. Het totale bod bedraagt 123 miljoen dollar en waardeert de onderneming, dat bekend is van het gelijknamige blootblad, website, merchandise met het bekende playboy-konijn en televisiekanalen, op 185 miljoen dollar. Een premie van meer dan 30 procent.

Nog dezelde dag liet FriendFinder Networks van zich horen, eigenaar van dat andere blootblad: Penthouse. CEO Marc Bell liet doorschemeren dat hij mogelijk vandaag met een tegenbod komt. Hij is vooral geïnteresseerd in de digitale content van Playboy. 

Hefner wil Playboy van de beurs halen. Hij heeft al een flink belang: 69,5 procent van de aandelen met stemrecht en 27,7 procent aandelen zonder stemrecht. Hefner heeft geen interesse in een fusie of een verkoop van zijn kindje aan derden, maakte Playboy bekend. Voor zijn bod trekt hij op  met de private investeringsmaatschappij Rizvi Traverse Management.

Betekenis
Hefner (84) richtte Playboy op in 1953 en bracht het in 1971 naar de beurs. De onderneming en het blad beleefden hun hoogtijdagen in de jaren zestig en zeventig. Het laatste decennium leed de omzet van Playboy erg onder de concurrentie van internet. Net als veel andere mediabedrijven moest Playboy de omslag maken van print naar digitaal. En kon moeilijk een antwoord vinden op de digitale revolutie. Naast het tijdschrift exploiteert het erotiekimperium nu ook websites, televisiekanalen en digitale videokanalen. Playboy is nog maar een fractie waard in vergelijking met de topjaren. Niet alleen aan oplage, maar ook aan culturele betekenis heeft het ingeleverd.

Eind juni maakte Playboy een reorganisatie bekend die 3 miljoen dollar moet opleveren. De nieuwe topman Scott Fanders wil Playboy ombouwen van een "inefficiënt mediabedrijf" naar een "brand management company". Over het eerste kwartaal boekte Playboy een verlies van 1 miljoen dollar, wat wel een hele verbetering is vergeleken met de 13,7 miljoen dollar verlies in dezelfde periode vorig jaar.

Hefner is niet meer bij de dagelijkse leiding van Playboy betrokken. Zijn dochter Christie was 20 jaar CEO van Playboy en werd vorig jaar vervangen door Scott Flanders.
Hefner is vooral nog de personificatie van het blad en het merk met zijn leefstijl op de Playboy Mansion. De immer in zijden kamerjas gehulde oude baas omringt zich daar met voluptueuze, jonge vriendinnen.

Net als Playboy heeft ook Penthouse te kampen met een dalende oplage en teruglopende advertentie-inkomsten. Het "hardere" zusje van Playboy is de laatste jaren enkele keren van eigenaar gewisseld. Oprichter Bob Guccione, de tegenhanger van Hugh Hefner, is geen topman meer.

Spannend
De koers van het aandeel Playboy is al tijden niet meer zo spannend als -sommige- playmates in het magazine. Maar de flatliner kwam door het bod van Hefner tot leven en sloot maandag op 5,55 dollar, 40,86 procent hoger.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten