Onzekerheid treft retailers duurzame goederen

Een verminderd consumentenvertrouwen en lage euro pakken verschillend uit voor Europese en Amerikaanse verkopers van luxere producten.

Maarten van der Pas 08 juli, 2010 | 10:07
Facebook Twitter LinkedIn

Hoewel de Europese economie zich in de eerste helft van dit jaar lijkt te stabiliseren, is er nog de nodige economische onzekerheid. Dat heeft zijn weerslag op de spendeerdrift van consumenten aan duurzame goederen. De plannen van diverse Europese overheden om flink in hun uitgaven te snijden maakt het consumentenvertrouwen er niet groter op en het perspectief voor verkopers van duurzame artikelen niet beter, menen retailanalisten van Morningstar. De hoge koers van de dollar ten opzichte van de euro speelt Amerikaanse retailers met omzet in Europa nog eens extra parten. Daarentegen kunnen Europese retailers met verkoop buiten Europa daarvan profiteren.

Neerwaarste bijstelling
Amerikaanse ondernemingen die duurzame consumptiegoederen verkopen in Europa zoals Nike, Polo Ralph Lauren, Guess, Tiffany en Philips-Van Heusen kunnen op korte termijn het meest worden geraakt. Verkoopvolumes zijn laag nu Europese consumenten afzien van de aankoop van producten die ze niet per se nodig hebben. En door de lage koers van de euro noteren ze lagere omzetten. Als de pauze in de Europese economie aanhoudt dan ligt een neerwaartse bijstelling van de waardering van deze ondernemingen in het verschiet, aldus de analisten.

Groeiperspectief
Aan de andere kant is een lage euro positief voor Europese retailers van niet-essentiële goederen. Voor Adidas, LVMH (Louis Vuiton Moet Hennessy) en Hermès is compenseert een lage euro de afgenomen Europese omzet. Want de groeiperspectieven van deze ondernemingen bevinden zich met name in Azië en de Verenigde Staten. Hierdoor wordt het percentage Europese omzet kleiner. Als de koers van de euro laag blijft kan dat licht positief zijn voor de verwachtingen op de korter termijn.

Van de Europese retailers loopt het Franse PPR (Pinault Printemps Redoute) het meeste risico, aldus Morningstar. De winkelier verkoop luxe goederen (Gucci), sportkleding (Puma), consumentenelektronica (Fnac) woningtextiel (Conforama) en kleding (Redcats). Met een omzet van meer dan 70 procent in Europa heeft een verminderd consumentenvertrouwen gevolg voor alle divisies. De omzet die PPR buiten Europa haalt kan wel profiteren van de lage euro. De plannen van PPR om zijn winkels in woningtextiel en consumentenelektronica te worden door het slechte economische klimaat gehinderd.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten