Sommige Europese aandelen uit de auto-industrie reageerden woensdag positief op de plannen van de Amerikaanse president Donald Trump om de druk op de wereldwijde auto-industrie, die in de frontlinie van de handelsoorlog staat, te verlichten. Maar deze potentiële opleving van de aandelenkoersen in de sector werd getemperd door meer teleurstellende resultaten van de belangrijkste autofabrikanten in de regio, zoals Mercedes-Benz en Volkswagen, na die van Porsche en Volvo op dinsdag.
Onder een nieuw uitvoeringsbesluit dat dinsdag werd ondertekend, zullen buitenlandse autofabrikanten niet langer onderworpen zijn aan zowel de 25% importheffing op complete voertuigen als de 25% heffing op staal of aluminium dat bij de productie wordt gebruikt - alleen de hoogste van de twee zal van toepassing zijn. Autofabrikanten die auto’s assembleren in de VS zullen in aanmerking komen voor gedeeltelijke kortingen op importheffingen - tot 3,75% van de waarde van een voertuig in het eerste jaar, afnemend tot 2,5% het jaar daarop - voordat ze in 2027 volledig zijn afgeschaft.
Trump heeft de industrie ook twee jaar respijt gegeven om de toeleveringsketens aan te passen en meer productie over te brengen naar de VS, onder verwijzing naar de noodzaak om de afhankelijkheid van buitenlandse onderdelen te verminderen. Tijdens zijn toespraak in Michigan op de 100e dag van zijn ambt beschreef hij de veranderingen als een tijdelijk respijt: “We wilden ze alleen maar helpen tijdens deze kleine overgang.”
Welke aandelen wonnen en welke verloren?
Rond het middaguur steeg het Italiaanse Stellantis STLAM met 1,5% en Volvo Car VOLCAR B met een vergelijkbaar bedrag. De aandelen van Volkswagen VOW3 stonden net in de min, terwijl Porsche P911 en BMW BMW ongeveer 1% lager noteerden. Mercedes-Benz MBG, dat woensdag de resultaten bekendmaakte, was een van de grootste dalers in de STOXX Europe 600 met een verlies van bijna 2%.
Michael Field, hoofdstrateeg voor de Europese markten bij Morningstar, zegt: “Net als sommige onlangs geciteerde auto-executives vind ik het systeem van tariefkortingen overdreven ingewikkeld en helemaal niet eenvoudig te begrijpen. Uiteindelijk heeft het lobbyen gewerkt en zullen autobedrijven enige verlichting zien van het nog steeds recent opgelegde tarief van 25% voor auto’s.”
Maar dit zal waarschijnlijk een tijdelijk uitstel zijn, voegt hij eraan toe. “Het voordeel verdwijnt in het derde jaar, dus de stimulans voor autofabrikanten om tegen die tijd onderdelen in de VS te kopen of te bouwen is duidelijk. Wat echter minder duidelijk is, is of het kostenefficiënt of zelfs haalbaar is om dat te doen. Het meest waarschijnlijke scenario is dat autofabrikanten de juiste geluiden zullen laten horen over investeren in Amerikaanse productie en ondertussen hopen en wachten dat de regering van gedachten verandert of zelfs van regering verandert tegen die tijd.”
Thomas Altmann, hoofd portefeuillebeheer bij QC Partners, zegt: “De geplande tariefvrijstellingen voor autofabrikanten vallen goed op de markten. Het markeert een nieuwe stap terug van Donald Trump. Het feit dat de industrie erin slaagt om hem in toom te houden - althans tot op zekere hoogte - is een positief signaal.”
Tariefvrijstellingen van Trump worden van kracht
De aankondiging komt slechts enkele dagen voordat de nieuwe tarieven op geïmporteerde auto-onderdelen van kracht zouden worden en te midden van toenemende bezorgdheid in de sector over stijgende kosten en krimpende marges. Hoewel sommige leidinggevenden de opluchting verwelkomden, wezen anderen op de aanhoudende complexiteit van het tariefkader. Toch prezen autofabrikanten als GM, Ford en Stellantis de stap naar meer investeringsvriendelijke voorwaarden.
Waar moet je op letten bij Europese auto-aandelen?
• Mercedes-Benz zag de nettowinst in het eerste kwartaal met 43% dalen tot €1,73 miljard, vooral door een zwakkere vraag in Europa en China, meldde het bedrijf woensdag. De operationele marge in de kern autodivisie daalde naar 7,3%, tegen 9% een jaar geleden. Het bedrijf trok ook zijn winstverwachting voor 2025 in vanwege de tariefrisico’s en de onzekerheid op de markt.
• De omzet van Stellantis daalde in het eerste kwartaal met 14% tot €35,8 miljard, omdat de wereldwijde verzendingen met 9% daalden, voornamelijk door een lagere productie in Noord-Amerika, zo blijkt uit het woensdag gepubliceerde bedrijfsrapport. Het bedrijf schortte zijn vooruitzichten voor 2025 op te midden van tariefonzekerheid. Groei in Zuid-Amerika en de lancering van nieuwe modellen hielpen om een deel van de daling te compenseren.
• Volkswagen’s kwartaalcijfers schokten beleggers woensdag met een scherpe terugval in het eerste kwartaal: de winst voor belastingen daalde met 40% naar €3,1 miljard, vergeleken met €5,1 miljard in dezelfde periode vorig jaar, onder invloed van de trage vraag vanuit China.
• Volvo Cars zag de operationele winst in het eerste kwartaal met 59% kelderen tot 1,9 miljard SEK, terwijl de omzet met 11,7% daalde tot 82,9 miljard SEK. De EBIT-marge daalde van 5% naar 2,3%, waardoor Volvo de verwachtingen voor 2025 en 2026 introk en een kostenbesparingsplan van 18 miljard SEK aankondigde. De aandelen daalden dinsdag met maar liefst 10%.
• De winst van Porsche in het eerste kwartaal daalde met 41% tot €760 miljoen, waarbij de marge daalde tot 8,6% als gevolg van zwakke verkopen in China en de impact van de Amerikaanse tarieven, meldde het bedrijf dinsdag. De omzet daalde licht naar €8,86 miljard. Porsche verlaagde ook zijn vooruitzichten voor 2025 en boekte 1,3 miljard euro aan eenmalige kosten in verband met herstructurering en veranderingen in zijn accustrategie.
• De omzet van Renault voor het eerste kwartaal van 2025 bleef stabiel op €11,68 miljard, aldus het bedrijf op 24 april, met een stijging van de autoverkoop met 2,9% tot 565.000 stuks. Het bedrijf bevestigde opnieuw zijn marge- en kasstroomdoelstellingen.
• BMW zal zijn kwartaalcijfers op 7 mei publiceren.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.