Morningstar maatstaven voor aandeel Tesla
- Fair Value: $250
- Morningstar Rating: ★★★
- Economic Moat Rating: Narrow
- Morningstar Uncertainty Rating: Very High
Wat we van Tesla’s resultaten vonden
Tesla TSLA zag zijn omzet en winst in het eerste kwartaal dalen, na de eerder aangekondigde daling van de leveringen met 13%. De productie van betaalbare voertuigen en het testen van robotaxi’s blijven echter beide op schema voor het jaar. CEO Elon Musk zal ook minder tijd besteden aan het adviseren van de Amerikaanse overheid om zich te concentreren op Tesla.
Waarom het belangrijk is: Tesla zag de leveringen in 2024 dalen en we denken dat de huidige modellen bijna verzadigd zijn. We denken dat Tesla een meer betaalbare auto moet lanceren om de leveringen te laten groeien. Dit zou moeten leiden tot betere leveringen in 2025 en groei in 2026.
• Het testen van de robotaxi is een belangrijke mijlpaal voor Tesla’s doel om uiteindelijk een robotaxidienst aan te bieden. Het management zei dat het de bedoeling is om de dienst in 2026 in geselecteerde markten aan te bieden, wat een extra inkomsten- en winststroom voor Tesla zou betekenen.
• Sinds het aantreden van de Amerikaanse president Donald Trump in januari is Tesla CEO Elon Musk adviseur. We denken dat de markt bezorgd was dat Musk zou worden afgeleid van Tesla wat het merk Tesla kon schaden. De beslissing van Musk om zijn adviserende rol te verminderen, zou deze bezorgdheid moeten wegnemen.
De conclusie: We handhaven onze Fair Value schatting van $250 per aandeel van Tesla. We zien de aandelen als redelijk gewaardeerd, waarbij de koers rondom onze Fair Value noteert. We verlagen onze winstverwachting voor de nabije toekomst vanwege de tarieven. Los daarvan verhogen we onze prognose voor de invoering van software voor autonoom rijden.
• Aangezien het productieschema voor betaalbare auto’s ongewijzigd blijft, zijn onze vooruitzichten voor de leveringen in 2025 ongewijzigd. We zien de leveringen opeenvolgend verbeteren in het tweede kwartaal en vervolgens terugkeren naar groei in de tweede helft van het jaar wanneer de meer betaalbare auto in productie gaat.
• We zien een matig effect van de handelstarieven op Tesla. Tesla zei dat ongeveer 85% van zijn auto-onderdelen in overeenstemming is met de overeenkomst tussen de Verenigde Staten, Mexico en Canada, wat het tariefeffect op de auto-industrie sterk zou moeten verminderen. De batterijbusiness importeert echter cellen uit China, wat op de winst zal drukken.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.