Tesla TSLA zal op 22 april zijn winstcijfers over het eerste kwartaal bekendmaken. Hier is de mening van Morningstar over wat we kunnen verwachten van Tesla’s inkomsten en aandelen.
Morningstar maatstaven voor aandeel Tesla
- Fair Value Estimate: $250,00
- Morningstar Rating: ★★★
- Economic Moat: Narrow
- Morningstar Uncertainty Rating: Very High
Publicatiedatum van de resultaten
• Dinsdag 22 april na sluiting van de handel
Waar moet je op letten bij de eerstekwartaalcijfers van Tesla?
• We zijn op zoek naar een update over de impact van de tarieven op de activiteiten van Tesla en de strategie van het bedrijf om met de hogere kosten om te gaan. Hieronder vallen de autokosten per voertuig en de activiteiten op het gebied van energieopwekking en -opslag, aangezien Tesla accucellen uit China importeert. We willen van het management horen of het bedrijf de prijzen zal verhogen om de tariefgerelateerde kostenstijgingen door te berekenen of de huidige prijzen zal handhaven en een lagere winstmarge zal accepteren.
• Wij denken dat het nieuwe, meer betaalbare voertuig de groei van de leveringen in 2026 zal stimuleren. Tesla zou de auto rond het midden van het jaar moeten lanceren om de productie voor 2026 op te kunnen voeren. We hopen op een update van het management over de tijdlijn van het voertuig, zelfs als we tijdens de earnings call niet veel details horen over het voertuig zelf.
• Tesla is van plan om in juni te beginnen met het testen van zijn robotaxidienst in Austin, Texas. Later dit jaar wil het bedrijf ook beginnen met testen in Californië. We hopen een tijdlijn te horen voor deze tests en voor de lancering van de robotaxidienst. We hopen ook een update te horen over wanneer de software voor zelfrijden onder supervisie in Europa wordt gelanceerd en wanneer FSD zonder supervisie klaar zal zijn voor consumenten.
• Tesla is van plan om dit jaar 5000 Optimus humanoïde robots te bouwen om in zijn fabrieken te trainen. We hopen te weten te komen hoeveel er zijn geproduceerd en welke taken ze uitvoeren. We willen ook een update over Tesla’s tijdlijn voor de verkoop van de Optimus-robots, voor zover er al een tijdlijn is vastgesteld.
Tesla aandelenprijs
undefined
Fair Value voor aandeel Tesla
Met een waardering van 3 sterren zijn wij van mening dat Tesla’s aandelen redelijk gewaardeerd zijn ten opzichte van onze schatting van de Fair Value op lange termijn van $250 per aandeel. We gebruiken gewogen gemiddelde kapitaalkosten van iets minder dan 9%. Onze waardering van het eigen vermogen voegt nonrecourse en nonilutive converteerbare schuld toe.
In 2024 bedroegen het aantal uitleveringen 1,79 miljoen, iets minder dan de 1,81 miljoen in 2023. In 2025 voorspellen we dat de leveringen weer licht zullen dalen. We verwachten dat de leveringen in de eerste helft zullen worden beïnvloed doordat de nieuwe Model Y niet in alle markten even solide is, vooral in het begin van het jaar. We voorspellen echter een betere tweede helft van het jaar wanneer de betaalbare auto halverwege het jaar wordt gelanceerd. Omdat het bedrijf de productie van de nieuwe voertuigen opvoert, verwachten we dat de brutomarges in de auto-industrie, exclusief credits, in het midden van de tien zullen blijven, onder de langetermijndoelstelling van het management van 20%.
Lees meer over de schatting van de Fair Value van Tesla.
Economic Moat rating van aandeel Tesla
We geven Tesla een Narrow Moat rating. Tesla’s moat komt voort uit twee van onze vijf moatbronnen: immateriële activa en kostenvoordeel. Het sterke merk cachet van het bedrijf als luxe automaker vraagt om een premium prijs, terwijl de expertise van het bedrijf op het gebied van de productie van EV’s het bedrijf in staat stelt om zijn voertuigen goedkoper te maken dan zijn concurrenten.
We zien het potentieel voor Tesla om zijn kapitaalkosten in ten minste de komende 20 jaar te overtreffen, wat de maatstaf is die we gebruiken voor een Wide Moat rating. De tweede periode van 10 jaar brengt echter aanzienlijke onzekerheid met zich mee voor zowel Tesla als de bredere auto-industrie, gezien de snelle vooruitgang van autonome voertuigtechnologieën die de manier waarop consumenten voertuigen gebruiken kunnen veranderen. Daarom vinden we een smalle moat-rating, die uitgaat van een duur van 10 jaar excess return, passender.
Lees meer over de Economic Moat rating van Tesla.
Financiële gezondheid
Tesla verkeert in uitstekende financiële gezondheid. Geldmiddelen, kasequivalenten en investeringen bedroegen bijna $36,6 miljard en overtroffen ruimschoots de totale schuld per 31 december 2024. De totale schuld bedroeg ongeveer $7,9 miljard, maar de totale schuld exclusief de financiering van voertuigen en energieproducten (nonrecourse debt) was minder dan $10 miljoen.
Lees meer over de financiële kracht van Tesla.
Risico en onzekerheid
We kennen Tesla een Very High Morningstar Uncertainty Rating toe, omdat we een breed scala aan mogelijke uitkomsten voor het bedrijf zien. De automarkt is zeer cyclisch en onderhevig aan scherpe dalingen van de vraag op basis van economische omstandigheden. Als marktleider in elektrische auto’s heeft Tesla te maken met toenemende concurrentie van traditionele autofabrikanten en nieuwkomers. Als er nieuwe, goedkopere EV’s op de markt komen, kan Tesla gedwongen worden om de prijzen te blijven verlagen, waardoor de toonaangevende winst van het bedrijf daalt. Met meer EV-keuzes kunnen consumenten Tesla minder gunstig beoordelen. Het bedrijf investeert ook zwaar in R&D om autonoom rijdende software te ontwikkelen, zonder garantie dat deze investeringen vruchten zullen afwerpen. De CEO van Tesla bezit in feite iets meer dan 20% van de aandelen van het bedrijf en gebruikt deze als onderpand voor persoonlijke leningen.
Lees meer over de risico’s en onzekerheid van Tesla.
Bulls zeggen over aandeel Tesla
• Tesla kan de auto- en energiesector ontwrichten met zijn technologie voor EV’s, AV’s, batterijen en systemen voor het opwekken van zonne-energie.
• Tesla zal de komende jaren hogere winstmarges zien naarmate het de productiekosten per eenheid verlaagt.
• De volledige zelfrijdende software van Tesla zou de komende jaren groeiende winsten moeten genereren naarmate de technologie verder verbetert, wat zou moeten leiden tot een robotaxidienst, meer adoptie door Tesla-rijders en licenties van andere autofabrikanten.
Bears zeggen over aandeel Tesla
• Traditionele autofabrikanten en nieuwkomers investeren zwaar in de ontwikkeling van EV’s, wat ertoe zal leiden dat de verkoopgroei van Tesla zal vertragen en Tesla gedwongen zal worden om de prijzen te verlagen door de toegenomen concurrentie, waardoor de winstmarges zullen slinken.
• Tesla’s grote investering in autonoom rijdende software zal waardevernietigend werken, omdat het robotaxi-product te maken zal krijgen met vertragingen en concurrentie van Waymo, die al een robotaxi-service aanbiedt.
• De politieke activiteiten van CEO Elon Musk zullen consumenten ervan weerhouden om een Tesla te kopen in belangrijke markten zoals de VS en Europa, wat zal leiden tot lagere verkopen en winsten.
Dit artikel is samengesteld door Gautami Thombare.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.