Auto-aandelen geraakt door Trump tarieven terwijl EU zich voorbereidt om terug te slaan

Stellantis grootste daler nu gevreesd wordt dat de handelstarieven van 25% volgende week van kracht worden.

Antje Schiffler 27 maart, 2025 | 12:28
Facebook Twitter LinkedIn

The Stellantis logo is shown at the North American International Auto Show.

Europese autofabrikanten zijn donderdag scherp gedaald nadat de Amerikaanse president Donald Trump algemene tarieven van 25% aankondigde op de import van in het buitenland geproduceerde auto’s, met ingang van 2 april.

Stellantis STLAM daalde met 4,3%, terwijl het Franse Renault RN0, dat minimaal is blootgesteld aan de Amerikaanse markt, tegen de trend inging en licht hoger noteerde. Mercedes-Benz MBG daalde het meest onder de Duitse OEM’s, met aandelen die meer dan 4% kelderden in de vroege handel voordat ze terugkaatsten naar een min van 3% in de loop van de middag. Volkswagen VOW3 handelde 1,3% lager, terwijl BMW BMW met 2,3% daalde en Porsche P911 met met 2,6% daalde.

In New York kreeg General Motors GM de hardste klap met een daling van ruim 6%, terwijl Ford F 2% daalde. Tesla TSLA ging juist 6% omhoog. “Tesla zal waarschijnlijk minder last hebben van deze aankondiging, omdat het bedrijf bijna al zijn auto’s die in de VS worden verkocht in eigen land produceert,” aldus Morningstar-analist Seth Goldstein in een notitie.

Volgens Trump zullen de tarieven “permanent” zijn, in gelijke mate van toepassing zijn op de invoer uit alle landen en gelden voor zowel de uiteindelijke invoer van voertuigen als onderdelen.

EU gaat wederzijdse tarieven opleggen

De EU zal waarschijnlijk wederkerige tarieven instellen en zal deze aankondiging nu beoordelen, samen met andere maatregelen die de VS de komende dagen overweegt, zei Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. “Zoals ik al eerder heb gezegd, zijn tarieven belastingen - slecht voor bedrijven, slechter voor consumenten, zowel in de VS als in de Europese Unie”, luidde haar statement na de aankondiging van Trump.

Analist ziet negatieve impact op Fair Values als tarieven blijvend zijn

“Zoals in onze notitie van 5 maart verwachten we een negatief effect van 20%-30% op onze schattingen van de Fair Value bij een permanent tarief van deze omvang”, zegt aandelenanalist Rella Suskin van Morningstar. “Voorlopig laten we onze waarderingen echter ongewijzigd terwijl we de waarschijnlijkheid van een permanent tarief en de impact van waarschijnlijke wederkerige acties door de Europese Unie beoordelen. Er is voldoende veiligheidsmarge tegen de huidige prijzen voor beleggers, aangezien de aandelen worden verhandeld tegen grote kortingen ten opzichte van onze waarderingen.”

De meeste Europese autofabrikanten hebben hun blootstelling aan de VS verhoogd om de zwakke groei in Europa en een aanzienlijke daling van de verkoop in China te compenseren, aldus Suskin. “Nu de prijzen van nieuwe auto’s in de VS waarschijnlijk aanzienlijk zullen stijgen, wordt verwacht dat de vraag zal afnemen, wat een negatieve invloed zal hebben op de geografische diversificatiestrategie van de autofabrikanten die groei nastreven.”

Europese blootstelling aan Amerikaanse verkoop varieert

BMW en Mercedes halen volgens Suskin ongeveer een vierde van hun verkoop uit de VS. Hoewel ongeveer 50% van hun in de VS verkochte auto’s in eigen land worden geassembleerd, worden de meeste motoren en transmissies geïmporteerd uit Europa. Dit maakt hen niet conform het United States–Mexico–Canada Agreement. “Stellantis haalt iets minder dan 50% van zijn omzet uit de VS, waardoor het een grotere blootstelling heeft aan de waarschijnlijk beperktere marktvraag in de toekomst. We schatten dat ongeveer 60% van de in de VS verkochte voertuigen in eigen land worden geassembleerd, terwijl de rest meestal in Mexico wordt geproduceerd. Het feit dat Stellantis voldoet aan de USMCA betekent dat alleen de onderdelen van de voertuigen die over de grens zijn gefabriceerd, worden belast,” zegt ze.

“De VS draagt momenteel slechts voor een gemiddeld percentage bij aan de verkoopvolumes van het merk Volkswagen. De intentie van Volkswagen om flink uit te breiden in de VS wordt ondersteund door de bouw van een nieuwe productiefaciliteit voor het op de VS gerichte merk Scout, die naar verwachting in 2027 wordt gelanceerd. In tegenstelling tot Mercedes en BMW betrekt Volkswagen de meeste motoren en transmissies uit Noord-Amerika. Audi, Porsche en Ferrari importeren 100% van hun auto’s in de VS. Renault heeft geen verkoopblootstelling aan de VS.”

Waterscheiding voor Europese auto-industrie

De Europese Federatie van Autofabrikanten (ACEA) zei dat ze zich grote zorgen maakt over de aankondiging, omdat deze komt op een keerpunt in de transformatie van de industrie en nu de hevige internationale concurrentie toeneemt. “Europese autofabrikanten investeren al tientallen jaren in de VS, creëren banen, stimuleren de economische groei in lokale gemeenschappen en genereren enorme belastinginkomsten voor de Amerikaanse overheid”, aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA. “We dringen er bij president Trump op aan om de negatieve impact van tarieven niet alleen op mondiale autofabrikanten te overwegen, maar ook op de binnenlandse productie in de VS.”

Analisten van Stifel noemden de tarieven het worstcasescenario dat iedereen had verwacht. “Hoewel de tarieven werden verwacht, verwachten we nog steeds een duidelijk negatieve reactie: Consensus zal dalen, outlooks zullen worden verlaagd, efficiëntie zal worden verlaagd,” zei Stifel donderdag in een onderzoeksnotitie.

Jocelyn Jovene heeft bijgedragen aan dit artikel.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Antje Schiffler  is editor voor Morningstar in Frankfurt.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten