Resultaten Heineken: sterke afsluiting van 2024

Groei van winstgevendheid herstelt het vertrouwen bij beleggers.

Verushka Shetty 13 februari, 2025 | 13:02
Facebook Twitter LinkedIn

heineken

Heineken HEIA rapporteerde zijn winst over het volledige jaar 2024 op 12 februari. Hier is de mening van Morningstar over de resultaten van de bierbrouwer en de vooruitzichten voor het aandeel.

Morningstar maatstaven voor aandeel Heineken

Heineken HEIA

Analist: Verushka Shetty


Wat we vonden van de resultaten van Heineken

We handhaven onze Fair Value op €100 voor het Narrow Moat aandeel Heineken, nadat de bierbrouwer over het hele jaar 2024 resultaten rapporteerde die in lijn zijn met onze verwachtingen die boven de consensus liggen. We zijn onder de indruk van de autonome groei van het biervolume en van het feit dat de onderneming de winstgevendheidsverwachting voor 2024 in het moeilijke jaar heeft overtroffen. We blijven van mening dat het bedrijf goed gepositioneerd is om te profiteren van de seculaire langetermijnfactoren in de brouwerijsector, waaronder schaalvergroting in premiumsegmenten, uitbreiding van portfolio’s en niet-alcoholische dranken. Het management verwacht dat het positieve momentum in 2025 zal aanhouden en gaat uit van een autonome groei van het bedrijfsresultaat van 4%-8%. Dankzij de winstverbetering en bemoedigende vooruitzichten stegen de aandelen na de aankondiging met 13% en wij blijven van mening dat het aandeel ondergewaardeerd is.

De autonome netto-omzet over het hele jaar steeg met 5% op jaarbasis, met een totale volumestijging van 1,4%. In het Noord- en Zuid-Amerikaanse segment steeg de netto-omzet met 3,1%, dankzij een behoorlijke stijging van de prijs/productmix nu premiumiseringstrends effect hebben in Brazilië en Mexico. Het totale volume in het segment Afrika en het Midden-Oosten steeg met 3,3%, ondanks aanhoudende tegenwind in Nigeria en Ethiopië. In de regio Azië-Pacific steeg de netto-omzet met 5,3%, aangevoerd door een sterke groei van de premium portefeuille in India. Europa was het belangrijkste zwakke punt met een volumedaling van 0,4%, waar het consumentenvertrouwen in West-Europa gematigd blijft.

Het autonome bedrijfsresultaat over het hele jaar steeg met 8,3%, ondersteund door productiviteitsbesparingen gedurende het hele jaar.

Het management merkte op dat het bedrijf besparingen zal richten op marketing en digitale investeringen, wat wij passend vinden om concurrerend te blijven in alle markten.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Verushka Shetty  is aandelenanalist bij Morningstar in Amsterdam.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten