Morningstar maatstaven voor aandeel Amazon
- Geschatte Fair Value: $240
- Morningstar Rating: ★★
- Economic Moat Rating: Wide
- Morningstar Onzekerheidswaarde: Medium
Wat we vonden van de inkomsten van Amazon
We verhogen onze schatting van de reële waarde voor Amazon AMZN naar $240 per aandeel van $200 nadat het bedrijf sterke vierdekwartaalresultaten rapporteerde. De vooruitzichten van het bedrijf voor het eerste kwartaal waren iets beter dan we hadden verwacht, ondanks het feit dat er meer dan $2 miljard aan extra valutadruk op de omzet werd uitgeoefend. Bovendien hebben we, gezien het vroege rendement op de winstgevendheid van de voortdurende netwerkverbeteringen, onze aannames voor winstgevendheid en werkkapitaal gedurende onze prognoseperiode licht verhoogd, wat een aanzienlijk effect had op onze waardering. Wanneer de operationele marges relatief bescheiden zijn, zijn zelfs kleine verbeteringen betekenisvol. Wij zien de aandelen als redelijk gewaardeerd, na een sterke stijging sinds begin augustus.
De vraagtrends in de detailhandel zijn de afgelopen zeven kwartalen stabiel gebleven, waarbij e-commerce redelijk goed presteerde maar nog steeds tekenen van stress bij de consument vertoonde. De omzet over het vierde kwartaal steeg met 10% op jaarbasis tot $187,8 miljard, vergeleken met de bovenkant van de verwachtingen van $188,5 miljard. Wisselkoersschommelingen zorgden voor $700 miljoen meer tegenwind dan verwacht. Ten opzichte van onze schattingen presteerden online winkels, fysieke winkels en AWS het beste, terwijl de verkoopdiensten aan derden en reclame licht tegenvielen. De twee belangrijkste segmenten voor groei op lange termijn, AWS en reclame, groeiden met respectievelijk 19% en 18% op jaarbasis, zoals gerapporteerd. De advertentiegroei van Amazon blijft in lijn met of beter presteren dan die van grote internetbedrijven, terwijl de groei van AWS sterk was en net als Azure capaciteitsbeperkingen heeft, dus de investeringen zullen in 2025 verder toenemen.
De marges zijn de afgelopen jaren steeds hoger geweest dan verwacht en we denken dat er ruimte is voor uitbreiding nu de multi-hub strategie en het toegenomen gebruik van robotica efficiencyverbeteringen blijven opleveren. De winstgevendheid in het vierde kwartaal was indrukwekkend, met een bedrijfswinst van $21,2 miljard, vergeleken met de bovenkant van de verwachtingen van $20,0 miljard. Dit resulteerde in een operationele marge van 11,3%, vergeleken met 7,8% een jaar geleden.
Wat zijn de vooruitzichten voor Amazon in het eerste kwartaal?
De omzetverwachting voor het eerste kwartaal komt overeen met onze verwachtingen na normalisatie voor een paar factoren, zelfs als de omzetverwachting $2,1 miljard aan nieuwe valuta tegenwind bevat samen met een negatief effect van $1,5 miljard om rekening te houden met het schrikkeljaar in het eerste kwartaal van een jaar geleden. Verder zijn er op het gebied van winstgevendheid verschillende wijzigingen doorgevoerd in de schattingen van de gebruiksduur van servers en bepaalde mechanische apparatuur, die naar verwachting zullen leiden tot een netto-impact van $400 miljoen. Zonder deze wijzigingen zouden onze schattingen voor het eerste kwartaal voor zowel omzet als bedrijfsresultaat precies binnen de bandbreedte van de guidance zijn uitgekomen, met een lichte daling naar de lage kant. De vooruitzichten zijn in overeenstemming met onze langeretermijngedachte van een geleidelijk afnemende omzet en geleidelijk stijgende marges. We merken ook op dat de consensusramingen van FactSet agressiever waren dan ons model.
Amazon verwacht voor het eerste kwartaal een omzet van $151,0 miljard tot $155,5 miljard en een bedrijfsresultaat van $14,0 miljard tot $18,0 miljard. Investeringen zullen naar verwachting rond de $100 miljard liggen, wat ruim boven onze verwachtingen is. We hebben ook enkele aanpassingen gedaan aan het werkkapitaal binnen onze 10-jaarsprognose om rekening te houden met steeds meer gestroomlijnde activiteiten. We zien een pad naar voortdurende margeverbetering in de loop van de tijd, zelfs als deze winst niet lineair is.
Aan de retailkant blijft Amazon zich richten op de algehele klantervaring door het aanbod uit te breiden, lagere prijzen aan te bieden en de leveringssnelheid te verbeteren. Deze factoren blijven de bestelfrequentie en ticketgrootte voor Prime-leden stimuleren. We zien voortdurende uitbreiding van dezelfde bezorging als een hefboom voor marges, en we kijken uit naar meer informatie over hoe robotica en automatisering de kosten verlagen in de gloednieuwe faciliteit van het bedrijf in Shreveport, Louisiana. Het bedrijf gebruikt Shreveport als voorbeeld voor nieuwe faciliteiten en zelfs voor het aanpassen van bestaande gebouwen. Het management merkte op dat consumenten zich meer blijven richten op alledaagse artikelen, minder gaan kopen en op zoek gaan naar koopjes, terwijl ze meer discretionaire artikelen links laten liggen. De groei van het aantal betaalde eenheden bedroeg 11% op jaarbasis, wat het verhaal van de consument over minder kopen ondersteunt. Dit is niet verrassend en vormt nog steeds de basis van onze schattingen voor de nabije toekomst. Vanuit het perspectief van de detailhandel steeg de omzet van online winkels met 7%, die van fysieke winkels met 8%, die van derden met 9% en die van abonnementen met 10% (allemaal jaar-op-jaar, zoals gerapporteerd).
AWS profiteert duidelijk van een verschuiving terug naar het overbrengen van nieuwe workloads naar de cloud en de hausse in generatieve AI. Wij denken dat deze trends overeenkomen met onze verwachting dat AWS een belangrijke langetermijnmotor is voor Amazon. Het management wees op een miljardenportefeuille van generatieve AI, die nu al een driecijferige omzetgroei laat zien en drie keer zo snel groeit als AWS in zijn kinderschoenen stond. Het management bevestigde ook dat AWS beperkt is in zijn capaciteit voor generatieve AI. Wij denken dat elk van deze trends in dezelfde richting gaat als de Azure-activiteiten van Microsoft en dat AWS goed is voorbereid op duurzame groei in de komende jaren. De omzet van AWS steeg in het vierde kwartaal met 19% j-o-j tot $28,8 miljard, vergeleken met 19% groei in elk van de voorgaande twee kwartalen en 13% een jaar geleden.
Amazon en generatieve AI
Wij denken dat Amazon goed gepositioneerd is in generatieve-AI en zou moeten profiteren van de toenemende populariteit van deze technologie. Wij denken dat de eigen chips van het bedrijf, Trainium en Inferentia, en Bedrock, SageMaker en andere diensten dit idee ondersteunen. Het management gelooft dat generatieve-AI de komende jaren tientallen miljarden dollars aan inkomsten kan toevoegen. Wat AWS in het algemeen betreft, denken we dat de migratie naar de publieke cloud een enorme opportuniteit is die zich nog in een vroeg stadium van evolutie bevindt, met AWS als duidelijke leider. Op basis van de sterke AI-vraag is Amazon van plan om de kapitaalinvesteringen in datacentercapaciteit in 2025 te verhogen met ongeveer 100 miljard dollar, wat veel meer is dan de 75 miljard dollar die we eerder hadden gemodelleerd.
Amazons winstgevendheid is indrukwekkend verbeterd en we blijven denken dat er waarschijnlijk nog meer verbeteringen komen. Dit is opmerkelijk omdat we de productiviteits- en rendementsverbeteringen van het bedrijf nu al meer dan een jaar onderschatten. In de detailhandel heeft het regionale hub-model zowel kostenbesparingen als hogere leveringssnelheden opgeleverd. Het management gaat door met het methodisch verbeteren van de efficiëntie in het hele netwerk, recentelijk met verbeteringen op het gebied van inkomende zendingen en de opening van een nieuwe geautomatiseerde faciliteit met meer gebruik van robotica. De winstgevendheid wordt verder versterkt door de sterke positie in de AWS-activiteiten met hoge marges.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.