Meta Platforms META heeft op 29 januari zijn winstcijfers over het vierde kwartaal gepubliceerd. Hier is de mening van Morningstar over de resultaten en het aandeel Meta.
Morningstar maatstaven voor Meta Platforms
- Fair Value: $770,00
- Morningstar Rating: ★★★
- Economic Moat: Wide
- Morningstar Onzekerheidswaarde: Hoog
Wat we vonden van de kwartaalcijfers van Meta Platforms
Meta rapporteerde sterke financiële resultaten over het vierde kwartaal, waarbij de omzet van het bedrijf jaar op jaar met 21% steeg tot $46,8 miljard en de operationele marges jaar op jaar met 700 basispunten stegen tot 48%.
Waarom het belangrijk is: Meta’s advertentie reus overtrof onze verwachtingen op zowel de boven- als de onderlijn. We waren onder de indruk van Meta’s advertentie-impressie en prijs-per-advertentiegroei, waarbij beide statistieken in het vierde kwartaal groeiden.
• Wij zijn van mening dat Meta zorgvuldig gebruik maakt van zijn investeringen in kunstmatige intelligentie om zowel zijn aanbevelings- als advertentie-verdienmodellen voor inhoud te verbeteren, waarbij de sterke advertentieverkoop van het bedrijf het argument ondersteunt dat deze investeringen al vruchten afwerpen.
• Als bewijs van de blijvende aantrekkingskracht van het platform, steeg het wereldwijde aantal gebruikers van Meta met nog eens 5% jaar op jaar naar 3,35 miljard. Naast het toenemen van het aantal gebruikers, verbeterde ook Meta’s monetisatie: de gemiddelde inkomsten per gebruiker stegen met een indrukwekkende 16% op jaarbasis.
De bottom line: We verhogen onze schatting van de reële waarde voor wide-moat Meta van $590 naar $770, waarbij de aandelen nu als marginaal ondergewaardeerd worden gescreend. Het grootste deel van onze stijging van de reële waarde komt voort uit herziene groeivooruitzichten voor het bedrijf en een optimistischere kijk op zijn generatieve AI-investeringen.
• We zien de generatieve AI-tools van Meta al ingang vinden aan de advertentiekant, met meer dan 4 miljoen adverteerders die de AI-tools van het bedrijf gebruiken om advertentiecampagnes te maken, tegenover 1 miljoen zes maanden geleden.
• In ad-targeting meldde Meta een hogere advertentiekwaliteit door gebruik te maken van een AI-gestuurd advertentierangschikkingssysteem dat in staat was om advertenties die aan gebruikers werden getoond beter te personaliseren.
Key stats: Hoewel Meta’s record operationele marge van 48% voor het vierde kwartaal op zichzelf al indrukwekkend is, was de operationele winstgevendheid van het bedrijf voor zijn kernsegment Family of Apps nog beter, met FoA operationele marges van 60%, een stijging van 600 basispunten op jaarbasis.
Fair Value schatting voor Meta
Met een waardering van 3 sterren zijn wij van mening dat Meta’s aandelen eerlijk gewaardeerd zijn ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $770 per aandeel, wat een aangepaste koers/winst-multiple van 30 keer voor 2025 en een bedrijfswaarde/aangepaste EBITDA-multiple van 16 keer impliceert.
We voorspellen dat de omzet van Meta de komende vijf jaar zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 12%, voornamelijk door een stijging van de gemiddelde inkomsten per gebruiker, maar ook door een toename van het aantal gebruikers.
Als we dieper graven, geloven we dat Meta een sterke monetisatiemogelijkheid voor zich heeft in Azië en de rest van de wereld. Hoewel we verwachten dat de advertentieverkoop uit Noord-Amerika en Europa gestaag zal groeien, geloven we dat de steeds welvarender en groeiende middenklasse in Azië, Afrika en het Midden-Oosten Meta in staat zal stellen om zijn advertentievalorisatie in die regio’s te verbeteren, waardoor de totale omzet zal stijgen.
Hoewel we verwachten dat de omzet van Reality Labs de komende vijf jaar met dubbele cijfers zal groeien, geloven we dat Meta’s reclamemoloch de belangrijkste motor zal blijven van zijn bedrijf en intrinsieke waarde gedurende onze expliciete prognose.
Lees meer over de schatting van de reële waarde van Meta Platforms.
Economic Moat Rating
Wij zijn van mening dat Meta een Wide Moat verdient dankzij de immateriële activa en het krachtige netwerkeffect rond de reeks apps. Hoewel het Reality Labs segment van het bedrijf geld blijft kwijtraken, geloven wij dat de sterke concurrentievoordelen van FoA het bedrijf waarschijnlijk in staat zullen stellen om de komende twee decennia rendementen te genereren die hoger zijn dan de kapitaalkosten.
Meta’s FoA-segment omvat inkomsten uit zijn sociale-mediatoepassingen, waaronder Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger. De dominantie van het bedrijf in sociale media blijkt uit het feit dat de vier primaire applicaties vier van de zes populairste sociale media-applicaties wereldwijd vormen. Daarnaast is de omvang van Meta in de sociale media-industrie duizelingwekkend. Bijna 4 miljard mensen gebruiken elke maand minstens één van de applicaties. Volgens verschillende schattingen hebben wereldwijd iets meer dan 5 miljard mensen toegang tot het internet, wat betekent dat ongeveer 75% van hen Meta’s applicaties gebruikt.
De overgrote meerderheid van deze massabasis gebruikt deze applicaties gratis. In plaats van Meta abonnementsgeld te betalen, vormen ze een publiek waarop Meta kan adverteren. Meta kan gebruikersgegevens verzamelen, zoals demografische informatie, voorkeuren/afwijkingen en interesseonderwerpen, om te gebruiken in zijn advertentie-engine, waarmee adverteerders gerichte advertenties kunnen plaatsen op Meta’s eigendommen.
Lees meer over de economische slotgracht van Meta Platforms.
Financiële kracht
Wij beschouwen de financiële positie van Meta als rotsvast. Het bedrijf sloot het boekjaar 2024 af met geldmiddelen en kasequivalenten van $78 miljard, wat zijn schuldsaldo van $29 miljard ruimschoots compenseert.
Hoewel de investeringen van het bedrijf in AI de kapitaaluitgaven de komende jaren aanzienlijk zullen verhogen, blijft de reclamebusiness van het bedrijf een kasstroomgenererende machine die jaarlijks tientallen miljarden dollars aan vrije kasstroom genereert.
Lees meer over de financiële kracht van Meta Platforms.
Risico en onzekerheid
We kennen Meta een hoge onzekerheidclassificatie toe. Wij zijn van mening dat Meta’s investeringen in onrendabele ondernemingen zoals generative AI en Reality Labs een laag van onzekerheid toevoegen rond de business, zelfs als de grote en stabiele advertentiebusiness substantiële kasstromen blijft genereren in onze prognose.
Vooruitkijkend denken we dat Meta’s aanzienlijke schaal en immateriële activa, zoals zijn algoritmen voor advertentiedoeleinden, het bedrijf waarschijnlijk in staat zullen stellen om zijn dominantie in de ruimte voor sociale-mediatoepassingen te behouden. Hoewel er bezorgdheid is over de antitrustwetgeving rond Meta’s activiteiten, met Amerikaanse antitrusttoezichthouders die een monopoliezaak tegen het bedrijf voeren, achten wij een vaak gehypothetiseerde opsplitsing van Meta’s applicaties in afzonderlijke bedrijven onwaarschijnlijk.
Lees meer over de risico’s en onzekerheid van Meta Platforms.
Bulls zeggen over aandeel Meta
• De kernactiviteiten van Meta op het gebied van advertenties hebben sterk geprofiteerd van verbeterde algoritmen voor advertentiedoelgroepering en inhoudsaanbeveling, evenals van een seculaire stijging van de uitgaven voor digitale advertenties.
• Dankzij de schaalgrootte van Meta, waarbij het merendeel van de gebruikers met een internetverbinding ter wereld toegang heeft tot de applicaties, heeft het bedrijf toegang tot gebruikersgegevens van hoge kwaliteit, die het kan verpakken en verkopen aan adverteerders.
• Het bedrijf heeft de kans om meer groei in advertentie-inventaris te genereren door nieuwe producten zoals Threads te benutten en tegelijkertijd de monetisatie van advertenties op meer opkomende functies zoals Stories en Reels te verbeteren.
Bears zeggen over aandeel Meta
• Meta’s investeringen in Reality Labs en generatieve AI zullen het bedrijf jaarlijks miljarden dollars gaan kosten, wat de glans van de algehele business zal afnemen.
• Het bedrijf heeft een monopoliezaak aangespannen in de Verenigde Staten, waardoor het mogelijk gedwongen zou kunnen worden om op te splitsen, waardoor een deel van de schaalvoordelen die het in de loop der tijd heeft opgebouwd, verloren zou gaan.
• Meta heeft onevenredig geprofiteerd van de toegenomen advertentie-uitgaven van Chinese retailers zoals Temu en Shein. Een vertraging in de uitgaven van deze bedrijven zou de groei van Meta kunnen aantasten.
Dit artikel is samengesteld door Aman Dagra.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.