Resultaten Alphabet: AI-strategie blijft solide, Fair Value verhoogd

Kwartaalcijfers zijn boven verwachting, omzetgroei uit Google Cloud zal versnellen.

Malik Ahmed Khan 05 februari, 2025 | 10:08
Facebook Twitter LinkedIn

google

Morningstar maatstaven voor Alphabet


Wat we van de resultaten van Alphabet vonden

Waarom het belangrijk is: We zien Alphabet’s GOOGL vierdekwartaalcijfers als verder bewijs van zijn gezonde strategie op het gebied van kunstmatige intelligentie, waarbij het bedrijf gebruikmaakt van AI in zijn kernactiviteiten op het gebied van reclame en ook munt slaat uit AI-uitgaven via Google Cloud.

• Hoewel de vraag naar advertenties seizoensgebonden sterk was, met een advertentieverkoop die jaar op jaar met 11% steeg, waren we vooral onder de indruk van wat Alphabet zei over het verdienmodel van AI Overview, dat ongeveer op hetzelfde niveau ligt als de verdiensten uit traditionele zoekopdrachten ondanks de lancering ervan slechts een paar maanden geleden.

• De omzetgroei van Google Cloud vertraagde van 35% in het vorige kwartaal naar 30% groei op jaarbasis. We schrijven deze vertraging voornamelijk toe aan de beperkte capaciteit van Google Cloud (vergelijkbaar met Microsoft Azure). Zodra er in 2025 nieuwe capaciteit online komt, verwachten we dat de groei weer zal toenemen.

De bottom line: We verhogen onze schatting van de reële waarde voor Alphabet van $220 naar $237 per aandeel omdat we rekening houden met de sterke omzet van het bedrijf in het vierde kwartaal, die veel hoger was dan onze vorige schatting, en met een versnelling van de omzet van Google Cloud nu er in 2025 meer capaciteit online komt.

• Aandelen daalden in de eerste handelsuren omdat beleggers waarschijnlijk niet onder de indruk waren van de vertraging in de cloud. Wij zien dat als een koopkans en blijven Alphabet’s alomvattende benadering van AI - die infrastructuur, software, applicaties en advertenties omvat - zien als een solide langetermijnstrategie.

• Wat de marges betreft, denken we dat de operationele marges van Alphabet de komende vijf jaar waarschijnlijk gelijk zullen blijven op 32%, omdat de afschrijvingskosten van investeringen in AI eventuele efficiëntiewinsten of optimalisaties van personeelsbestanden/vastgoed die het bedrijf plant, teniet doen.

Een nadere blik op Google Search en AI

Als we dieper ingaan op de resultaten van Alphabet op segmentniveau, zien we dat de omzet van Google Search met 13% is gestegen op jaarbasis. Hoewel de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de feestdagen voor een mooie stijging in het vierde kwartaal zorgden, waren we ook onder de indruk van Alphabet’s AI-investeringen om de zoekervaring te verbeteren. Een belangrijk voorbeeld van deze kruisbestuiving van AI-investeringen was de nieuwe Shopping-sectie binnen Google Search, die vorig kwartaal werd geüpgraded met uitgebreid gebruik van AI in het herbouwproces. Het nieuwe Google Shopping-segment leverde 13% meer dagelijks actieve gebruikers in de VS op in december 2024 vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder.

We vonden het ook bemoedigend om te horen dat gebruikers, met name in jongere leeftijdscategorieën, die gebruikmaken van AI-overzichten uiteindelijk meer gebruikmaken van Google Search, waarbij het gebruik in de loop van de tijd toeneemt. Deze dynamiek van AI-overzichten die iets toevoegen aan Google Search staat haaks op het verhaal in de markt dat generatieve AI de doodsteek is voor de traditionele zoekmachine.

We herhalen ons standpunt dat, hoewel we verwachten dat bepaalde zoekopdrachten, vooral die met een onderzoeks-/informatietint, geleidelijk aan Google Search zullen verlaten, de belangrijkste geldschieters (zoekopdrachten met een onderliggende commerciële intentie) voor Alphabet waarschijnlijk niet snel zullen overschakelen op generatieve AI-gestuurde chatbots. Wij geloven dat de huidige reeks AI-gestuurde chatbots niet is afgestemd op zoekopdrachten met een commerciële intentie en dat het tijd zal kosten om Google-achtige functies te ontwikkelen, zoals Afbeeldingen, Video’s, Winkelen, Reizen, enzovoort, die de commerciële intentie van gebruikers proberen te katalyseren en vast te leggen.

Advertentieverkoop YouTube indrukwekkend, TikTok groeit

Wat YouTube betreft, waren we onder de indruk van de groei van de advertentieverkoop met 14% op jaarbasis. Net als bij Google Search werd een deel van de stijging veroorzaakt door seizoensinvloeden en de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Tegelijkertijd zijn we te spreken over het monetisatieverhaal van YouTube Shorts, waarbij het monetisatiepercentage van Shorts ten opzichte van gewone long-form video in 2024 in de VS met meer dan 30% zal zijn gestegen. We blijven Shorts, net als Meta’s Instagram Reels, zien als goed gepositioneerd om korte video’s te gelde te maken. Als een mogelijk verbod op TikTok uiteindelijk wordt opgelegd in de VS, denken we dat Shorts en Reels het meest zouden profiteren van een dergelijk verbod, omdat beide producten duidelijke TikTok-vervangers zijn.

Aan de kant van generatieve AI blijven we optimistisch over het feit dat Alphabet zijn modellen voor het genereren van video’s en afbeeldingen (Veo en Imagen) kan inzetten om makers op YouTube in staat te stellen interessantere content te maken/bewerken. Alphabet’s investeringen in AI bieden makers niet alleen meer tools om content te genereren, maar zullen ook de advertentiebusiness van het bedrijf verbeteren via betere advertentietargeting, advertentietarieven en aanbevelingen voor content. Het management benadrukte dat Alphabet’s AI-gestuurde videocampagnes op YouTube adverteerders 17% meer rendement op advertentie-uitgaven opleverden dan traditionele handmatige campagnes. Naarmate Alphabet zijn AI-investeringen uitbreidt, zien we een duidelijk monetisatiepad via de uitbreiding en verbetering van zijn advertentieactiviteiten.

Google Cloud omzet

De omzet van Google Cloud steeg met 30% jaar op jaar naar $12 miljard in het afgelopen kwartaal. Hoewel de omzet van Google Cloud iets achterbleef bij onze vorige prognose, schrijven we de kleine misser toe aan de capaciteitsbeperkingen waarmee Alphabet te maken heeft, waarbij de vraag naar zijn cloud computing-infrastructuur groter is dan het huidige aanbod. Het management verwacht dat vraag en aanbod in 2025 meer in evenwicht zullen zijn als er meer datacenters online komen. Hoewel beleggers waarschijnlijk niet onder de indruk waren van het groeicijfer van Google Cloud, willen we een paar belangrijke punten noemen die beleggers in gedachten moeten houden als ze nadenken over het toekomstige omzettraject van Google Cloud.

Ten eerste omvat de omzet van Google Cloud zowel GCP, Alphabet’s cloudinfrastructuuractiviteit, als Google Workspace, Alphabet’s suite met productiviteitstools. Het management benadrukte dat GCP, de business waar beleggers meer om geven, in een aanzienlijk hoger tempo groeide dan de 30% die de totale groei van Google Cloud impliceert. Volgens onze schattingen maakt GCP meer dan driekwart uit van de totale Google Cloud business, en we schatten dat GCP waarschijnlijk meer dan 35% groeide als een op zichzelf staande eenheid in het vierde kwartaal.

Ten tweede vragen we beleggers om aandacht te besteden aan het gebruik door ontwikkelaars van Gemini en Vertex AI, Alphabet’s AI-ontwikkelingsplatform. Het aantal ontwikkelaars dat gebruik maakt van Alphabet’s grote taalmodellen, of LLM’s, is de afgelopen zes maanden meer dan verdubbeld tot 4,4 miljoen en het gebruik van Vertex AI is ongeveer 20 keer zo hoog als vorig jaar. Deze toename, in combinatie met de capaciteitsbeperkingen die het management naar voren bracht, laat zien dat ontwikkelaars die AI-toepassingen bouwen over het algemeen vertrouwen hebben in/enthousiast zijn over het AI-aanbod van Alphabet, waardoor het verhaal dat Alphabet een AI-achterblijver zou zijn, wordt ontkracht.

Alphabet’s AI-kunsten zijn ook te zien op ranglijsten van derden, zoals Chatbot Arena, een ranglijst die is gemaakt door onderzoekers van UC Berkeley, waar ontwikkelaars en gebruikers LLM’s tegen elkaar kunnen afzetten. Hoewel Alphabet het grootste deel van 2024 moeite had om zich in de toplaag te plaatsen, hebben de recente lanceringen van modellen in december en januari de modellen van Alphabet gestimuleerd, met drie van de vijf modellen die momenteel bovenaan het leaderboard staan.

Ten derde, hoewel omzetgroei zeker belangrijker is, willen we beleggers eraan herinneren dat Alphabet, naast de omzetgroei van 30% op jaarbasis, ook de operationele marges van Google Cloud heeft verhoogd naar 18% in het vierde kwartaal, ten opzichte van 9% een jaar geleden. We zien nog steeds veel operationele hefboomwerking in de marges van Google Cloud en voorspellen dat de marges van het segment de komende vijf jaar zullen oplopen naar het midden van de 20%.

Verdienmodel AI, mededingingsonderzoek China

Meer in het algemeen herhalen we ons standpunt dat Alphabet’s vermogen om zijn AI-investeringen in infrastructuur, software, toepassingen en reclame te gelde te maken, het argument dat de kapitaaluitgaven van het bedrijf als overbouwing bestempelt, wezenlijk verzwakt. Hoewel de prognose van $75 miljard aan investeringen kapitaaluitgaven in 2025 onze verwachtingen overtrof, geloven wij dat het bedrijf deze investeringen kan verzilveren in de hierboven genoemde bedrijven, maar ook in andere gebieden zoals Waymo en Pixel-smartphones. Wat betreft de kapitaalintensiteit - dat wil zeggen, de kapitaaluitgaven gedeeld door de omzet - denken we dat 2025 een piek zal zijn en dat de kapitaalintensiteit vanaf 2026 zal dalen.

Tot slot, hoewel het management geen commentaar gaf op het nieuws dat China een antitrustonderzoek start naar Alphabet’s activiteiten in China, denken we dat een dergelijke actie mogelijk zelfs positief kan zijn voor het bedrijf. Nu China en de VS tegenover elkaar staan, kan China’s aanval op Amerikaanse technologie de Amerikaanse overheid onder druk zetten om haar eigen antitrustzaken tegen Alphabet af te zwakken.

Wat betreft de Amerikaanse antitrustzorgen herhalen we onze mening dat de antitrustzaken tegen Alphabet een reeks mogelijke uitkomsten hebben, waarbij de reeks gunstig uitvalt voor het bedrijf nu de nieuwe Amerikaanse regering het roer overneemt. In de overgrote meerderheid van deze uitkomsten zien we Alphabet in staat zijn om zijn kernactiviteiten te beschermen zonder enige materiële waardevernietiging. De scenario’s die echt waardevernietigend zijn, zoals een opsplitsing van Google en/of strafbeperkingen voor het vermogen van het bedrijf om te concurreren op de zoekmarkt, zijn volgens ons waarschijnlijk van de baan met de nieuwe regering.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Malik Ahmed Khan  is aandelenanalist technologiesector bij Morningstar Research Services LLC.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten