Resultaten Meta: Fair Value omhoog naar $770 voor generatieve AI, groeipad

De eigenaar van Facebook en Instagram zet zijn investeringen in kunstmatige intelligentie zorgvuldig in om de bedreiging door DeepSeek te lijf te gaan.

Malik Ahmed Khan 30 januari, 2025 | 10:43
Facebook Twitter LinkedIn

Logo Meta Platforms op een klavier.


Morningstar maatstaven voor aandeel Meta Platforms


Wat we vonden van Meta’s resultaten

Meta META rapporteerde sterke financiële resultaten over het vierde kwartaal, met een omzetstijging van 21% op jaarbasis tot $46,8 miljard en een toename van de operationele marges met 700 basispunten op jaarbasis tot 48%.

Waarom het belangrijk is: Meta’s enorme advertentiebusiness overtrof onze verwachtingen op zowel omzet als winst. We waren onder de indruk van Meta’s groei in advertentie-impressies en prijs-per-advertentie, met een stijging van beide statistieken in het vierde kwartaal.

• Wij zijn van mening dat Meta zorgvuldig gebruik maakt van zijn investeringen in kunstmatige intelligentie om zowel zijn aanbevelings- als advertentie-verdienmodellen voor content te verbeteren, waarbij de sterke advertentieverkoop van het bedrijf het argument ondersteunt dat deze investeringen al vruchten afwerpen.

• Als bewijs van de blijvende aantrekkingskracht van het platform steeg het wereldwijde aantal gebruikers van Meta met nog eens 5% op jaarbasis naar 3,35 miljard. Naast het toenemen van het aantal gebruikers, verbeterde ook Meta’s monetisatie: de gemiddelde inkomsten per gebruiker stegen met een indrukwekkende 16% op jaarbasis.

De bottom line: We verhogen onze schatting van de reële waarde voor Wide Moat aandeel Meta van $590 naar $770, waarbij de aandelen nu als marginaal ondergewaardeerd gelden. Het grootste deel van onze stijging van de reële waarde komt voort uit herziene groeivooruitzichten voor het bedrijf en een optimistischere kijk op zijn generatieve AI-investeringen.

• We zien de generatieve AI-tools van Meta al ingang vinden aan de advertentiekant, met meer dan 4 miljoen adverteerders die de AI-tools van het bedrijf gebruiken om advertentiecampagnes te maken, tegenover 1 miljoen zes maanden geleden.

• Aan de kant van ad-targeting onthulde Meta een hogere advertentiekwaliteit door gebruik te maken van een AI-gestuurd advertentierangschikkingssysteem dat in staat was om advertenties die aan gebruikers werden getoond beter te personaliseren.

Key stats: Hoewel Meta’s record operationele marge van 48% voor het vierde kwartaal op zichzelf al indrukwekkend is, was de operationele winstgevendheid van het bedrijf voor zijn kernsegment Family of Apps nog beter, met operationele marges van 60%, een stijging van 600 basispunten op jaarbasis.

Hoe Meta AI kan verzilveren

Als we nadenken over Meta’s AI-investeringen, zowel generatief als klassiek, zien we mogelijkheden voor het bedrijf om deze te gelde te maken binnen zijn kerngebieden sociale media en digitale reclame.

Zoals hierboven vermeld, zagen we een indrukwekkende toename van adverteerders die gebruikmaken van Meta’s generatieve AI-tools binnen hun advertentiecampagnes. We denken dat Meta’s generatieve AI-tools de kosten voor het maken van advertenties aanzienlijk zullen verlagen en het rendement op advertentie-uitgaven voor adverteerders zullen verhogen. Bijvoorbeeld, in plaats van het inhuren van een videoploeg om een bepaalde advertentie op te nemen, zou een adverteerder gebruik kunnen maken van Llama aangedreven GenAI-tools om de video te maken of te bewerken, terwijl hij meer creatieve controle heeft om de advertentie aan te passen/personaliseren voor specifieke doelgroepen. Als bewijs van de doeltreffendheid van dergelijke tools, zelfs nu ze nog in hun kinderschoenen staan, benadrukte Meta vorig kwartaal een toename van 7% in conversies van advertenties die GenAI-tools gebruikten. We zien een tastbaar pad naar hogere advertentietarieven naarmate Meta meer waarde levert aan zijn adverteerders.

Als we overstappen naar makers, kan Meta hen ook helpen bij het maken/bewerken van hun inhoud met behulp van GenAI-tools. Deze tools omvatten de mogelijkheid om video’s te bewerken door Meta’s Llama-aangedreven GenAI-tools tekstaanwijzingen te geven of achtergronden van foto’s te veranderen. Naarmate meer makers deze tools gebruiken, verwachten we dat de betrokkenheid van gebruikers zal toenemen, waardoor Meta geld kan verdienen aan het toegenomen kijkerspubliek via advertenties. Daarom lanceert Meta een standalone app genaamd Edits, die makers een reeks tools biedt om hun content te bewerken.

Het gebruik op schaal van de bovenstaande tools is alleen mogelijk als Meta in staat is om de kosten van het trainen en uitvoeren van zijn grote taalmodel, Llama, te verlagen. Daarom erkende het management openlijk de indrukwekkende resultaten van DeepSeek op het gebied van kosten en prestaties die maandag voor opschudding zorgden op de financiële markten en merkte op dat Meta’s AI-engineers en -ontwikkelaars er al aan werken om ervoor te zorgen dat Meta deze verbeteringen in de toekomst kan evenaren in zijn eigen grote taalmodellen.

Een belangrijk punt voor beleggers is dat Meta de afgelopen jaren al heeft bijgedragen aan het verlagen van de LLM-prijzen, waarbij de Llama momenteel een van de goedkoopste krachtige modellen op de markt is.

Hoewel we in eerste instantie dachten dat Meta’s investeringen in generatieve AI speculatief waren en zonder een duidelijk monetisatiepad, zijn we ons gaan realiseren dat voor een bedrijf dat opereert op de schaal van Meta, vastzitten aan een model van een derde partij het bedrijf op de lange termijn ook aanzienlijke kosten zou opleveren. In plaats van afhankelijk te zijn van een derde partij, zoals OpenAI of Google, investeert Meta torenhoge bedragen om zijn eigen modellen te ontwikkelen, waardoor er een kloof ontstaat tussen zijn advertentieproducten en die van zijn concurrenten op het gebied van sociale media en digitale reclame (Alphabet niet meegerekend).

Hoewel AI een tastbare motor kan zijn voor de omzet van het bedrijf, zien we ook een mogelijkheid voor het bedrijf om zijn bedrijfskosten te verlagen door AI te gebruiken. Hoewel Meta vorige maand een personeelsreductie van 5% aankondigde, bieden geavanceerde AI-agenten die Meta’s ingenieurs productiever kunnen maken, het bedrijf ook de mogelijkheid om de onderzoeksuitgaven als percentage van de omzet op termijn te verlagen. Ter informatie: Meta gaf in het fiscale jaar 2024 $ 52 miljard, of 28% van de omzet, uit aan onderzoek en ontwikkeling. Wij denken dat naarmate AI de productiviteit van Meta’s ingenieurs verbetert, de onderzoeksuitgaven van het bedrijf ten opzichte van de omzet zouden kunnen dalen, waardoor de operationele marges van het bedrijf verbeteren.

Meta gaat verder dan AI

Naast AI zien we de voortdurende inspanningen van het bedrijf om advertenties te introduceren op Threads, een platform dat meer dan 320 miljoen actieve gebruikers heeft, als een andere monetisatie-invalshoek voor het bedrijf die zal helpen het advertentieaanbod van Meta te vergroten. Hoewel we niet verwachten dat de monetisatie van Threads een belangrijke bijdrage zal leveren aan de omzet van 2025, hebben we gezien dat Meta nieuwe producten (Reels en Stories zijn twee belangrijke voorbeelden) na verloop van tijd opschaalt en via advertenties te gelde maakt. We verwachten dat Threads op de lange termijn een vergelijkbaar monetarisatietraject zal volgen.

We waren onder de indruk dat Meta’s Advantage+ winkelcampagnes adverteerders blijven aantrekken. Advantage+ is een reeks advertentieproducten die gericht zijn op e-commercebedrijven. In de kern stellen deze producten adverteerders in staat om hun advertentiecampagnes te automatiseren door Meta richtlijnen op hoog niveau te geven over welke gebruikers ze willen targeten en de algoritmes van Meta de touwtjes in handen te geven wat betreft het tonen van advertenties aan doelgroepen waarvan Meta denkt dat ze meer kans hebben om te converteren. Vanaf het vierde kwartaal hebben Advantage+ winkelcampagnes een jaarlijkse omzet van meer dan $20 miljard, een groei van 70% op jaarbasis. In de toekomst is Meta van plan Advantage+ als standaardoptie te gebruiken voor adverteerders op zijn platform, in plaats van dat adverteerders er nu voor moeten kiezen. Wij geloven dat deze nieuwe aanpak de bijdrage van Advantage+ aan de totale omzet van Meta aanzienlijk zal vergroten, terwijl het bedrijf zich ook verder zal verankeren in de advertentiebudgetten van zijn adverteerders.

Tot slot kunnen investeerders zich zorgen maken over de enorme kapitaalinvesteringen die nodig zijn voor de AI-infrastructuur van Meta. Het bedrijf voorspelt dat de kapitaaluitgaven in 2025 tussen de $60 miljard en $65 miljard zullen liggen. Wij denken echter dat de kapitaalintensiteit vanaf 2026 zal normaliseren. Als we nadenken over de kapitaaluitgaven van Meta op de lange termijn, denken we dat de op maat gemaakte AI-chips van het bedrijf de afhankelijkheid van GPU’s van derden op de lange termijn waarschijnlijk zullen verminderen, waarbij het management een toekomst schetst waarin aan de trainings- en inferentievraag kan worden voldaan via de eigen op maat gemaakte AI-chips. De langetermijnverschuiving van Meta naar op maat gemaakte AI-chips is in lijn met wat we andere Big Tech bedrijven zoals Alphabet, Microsoft en Amazon hebben zien doen en we verwachten dat de investeringen in op maat gemaakte AI-chips strategisch verantwoord zijn.



De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Malik Ahmed Khan  is aandelenanalist technologiesector bij Morningstar Research Services LLC.

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten