Tesla TSLA zal op 29 januari zijn winstbericht over het vierde kwartaal publiceren. Hier is Morningstar’s mening over wat te verwachten van Tesla’s resultaten.
Morningstar maatstaven voor aandeel Tesla
- Fair Value schatting: $210,00
- Morningstar Rating: ★
- Economic Moat: Narrow
- Morningstar Uncertainty Rating: Zeer Hoog
Publicatiedatum van de winstcijfers
- Woensdag 29 januari 2025, na het sluiten van de handel
Waar op te letten bij Tesla’s kwartaalcijfers?
• Automotive brutowinstmarges: Tesla’s 495.570 afgeleverde voertuigen waren een kwartaalrecord voor het bedrijf. Als gevolg daarvan zou het bedrijf moeten profiteren van de hefboomwerking van hogere volumes op de bedrijfskosten. We verwachten ook dat het zal profiteren van de deflatie van grondstoffen, hoewel dit gedeeltelijk kan worden gecompenseerd door lagere gemiddelde verkoopprijzen.
• Voortgang autonoom rijden software: In 2025 wil Tesla zijn Level 3 Full Self-Driving (FSD) software zonder supervisie lanceren in Californië en Texas en zijn Level 2 FSD software met supervisie uitrollen in Europa en China. Dit zijn belangrijke mijlpalen voor de visie van het management van een Robotaxi-service.
• Nieuwe modellen: Tesla is van plan om later dit jaar een kleinere SUV te lanceren, bijgenaamd de Model Q. Dit voertuig zal waarschijnlijk een prijs hebben van rond $30.000. Dit voertuig zal waarschijnlijk een prijs hebben van rond de $30.000 en Tesla in staat stellen om te concurreren in de betaalbare SUV-markt. We zien dit als de sleutel tot de groei van Tesla’s leveringen in 2025 en daarna, dus we zullen uitkijken naar updates over de tijdlijn en alle details die het management wil delen.
• Groei in energieopwekking en -opslag: De energieopwekkings- en opslagbusiness had in 2024 een recordontplooiing van batterijopslag. Deze activiteit heeft onlangs een nieuwe fabriek geopend in China die de productie zal verdubbelen zodra deze is opgestart. We wachten op het groeiplan van het management voor deze activiteit.
Fair Value schatting voor aandeel Tesla
Met zijn rating van 1 ster is het aandeel Tesla volgens ons aanzienlijk overgewaardeerd ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $ 210 per aandeel. We gebruiken gewogen gemiddelde kapitaalkosten van iets minder dan 9%. Onze waardering van het eigen vermogen voegt nonrecourse en nonilutive converteerbare schuld toe. In 2024 bedroegen de Tesla-leveringen 1,79 miljoen, iets minder dan de 1,81 miljoen in 2023. We voorspellen dat de leveringen in 2025 weer zullen toenemen als de betaalbare auto halverwege het jaar wordt gelanceerd. We voorspellen echter dat de leveringen onder de verwachtingen van het management van 20%-30% groei zullen uitkomen.
Lees meer over de schatting van de reële waarde van Tesla.
Economic Moat Rating
We kennen Tesla een Narrow Moat toe op basis van zijn immateriële activa en kostenvoordeel. Het sterke merk cachet van het bedrijf als luxe autofabrikant vraagt om premium prijzen, terwijl de expertise van het bedrijf op het gebied van de productie van EV’s het mogelijk maakt om zijn voertuigen goedkoper te maken dan concurrenten.
We zien het potentieel voor Tesla om zijn kapitaalkosten in ten minste de komende 20 jaar te overtreffen, wat de maatstaf is die we gebruiken voor een brede moat rating. De tweede periode van 10 jaar brengt echter aanzienlijke onzekerheid met zich mee voor zowel Tesla als de bredere auto-industrie, gezien de snelle vooruitgang van autonome voertuigtechnologieën, die de manier waarop consumenten voertuigen gebruiken kunnen veranderen. Daarom vinden we een smalle moat-rating, die uitgaat van een duur van 10 jaar excess return, passender.
Lees meer over de economische slotgracht van Tesla.
Financiële gezondheid
Tesla verkeert in uitstekende financiële gezondheid. Cash en investeringen bedroegen meer dan $33,6 miljard en overtroffen ruimschoots de totale schuld per 30 september 2024. De totale schuld bedroeg ongeveer $7,4 miljard, terwijl de totale schuld exclusief de financiering van voertuigen en energieproducten (nonrecourse debt) iets meer dan $10 miljoen bedroeg.
Om zijn groeiplannen te financieren, heeft Tesla in het verleden gebruik gemaakt van kredietlijnen, converteerbare schuldfinanciering en aandelenemissies om kapitaal aan te trekken. In 2020 haalde het bedrijf $12,3 miljard op in drie aandelenemissies. Wij denken dat dit logisch is, omdat het financieren van enorme groei uitsluitend met schulden extra risico’s met zich meebrengt in een cyclische sector.
Lees meer over de financiële kracht van Tesla.
Risico en onzekerheid
We kennen Tesla een zeer hoge onzekerheidsscore toe, omdat we een breed scala aan mogelijke uitkomsten voor het bedrijf zien. De automarkt is zeer cyclisch en onderhevig aan scherpe dalingen van de vraag op basis van economische omstandigheden. Als marktleider op het gebied van EV’s is Tesla kwetsbaar voor toenemende concurrentie van traditionele autofabrikanten en nieuwkomers. Naarmate er nieuwe, goedkopere EV’s op de markt komen, kan het bedrijf gedwongen worden om de prijzen te blijven verlagen, waardoor zijn toonaangevende winst daalt. Met meer EV-keuzes kunnen consumenten Tesla minder gunstig beoordelen.
Het bedrijf investeert zwaar in capaciteitsuitbreidingen die het risico van vertragingen en kostenoverschrijdingen met zich meebrengen. Het bedrijf investeert ook in onderzoek en ontwikkeling om zijn technologische voorsprong te behouden en op software gebaseerde inkomsten te genereren, zonder garantie dat deze investeringen vruchten zullen afwerpen. De CEO van Tesla bezit iets meer dan 20% van de aandelen en gebruikt deze als onderpand voor persoonlijke leningen, wat het risico op een grote verkoop om schulden af te lossen verhoogt.
Lees meer over de risico’s en onzekerheid van Tesla.
Bulls zeggen over aandeel Tesla
- Tesla kan de auto- en energiesector ontwrichten met zijn technologie voor EV’s, AV’s, batterijen en systemen voor het opwekken van zonne-energie.
- Tesla zal de komende jaren hogere winstmarges zien naarmate het de productiekosten per eenheid verlaagt.
- De volledige zelfrijdende software van Tesla zou de komende jaren groeiende winsten moeten genereren naarmate de technologie steeds beter wordt, wat leidt tot meer adoptie door Tesla-rijders en licenties van andere autofabrikanten.
Bears zeggen over aandeel Tesla
- Traditionele autofabrikanten en nieuwkomers investeren zwaar in de ontwikkeling van EV’s, waardoor Tesla de verkoopgroei ziet vertragen en de prijzen verlaagt door de toegenomen concurrentie, waardoor de winstmarges afnemen.
- Tesla’s afhankelijkheid van in China geproduceerde batterijen voor zijn goedkopere Model 3-auto’s zal de verkoop schaden omdat deze auto’s niet in aanmerking komen voor Amerikaanse subsidies.
- De prijzen van zonnepanelen en batterijen zullen sneller dalen dan Tesla de kosten kan verlagen, met als gevolg weinig tot geen winst voor de energieopwekkings- en opslagsector.
Dit artikel is samengesteld door Gautami Thombare.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.