We onderzoeken momenteel intermitterende problemen die de toegang tot sommige artikelen en pagina's op onze site beïnvloeden. We verontschuldigen ons voor het ongemak en werken eraan om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Dit zijn de meest ondergewaardeerde Benelux aandelen

Aandelen met 5 sterren uit Nederland en België die nu aantrekkelijk zijn om in te stappen.

Robert van den Oever 07 januari, 2025 | 7:57
Facebook Twitter LinkedIn

thuisbezorgd

Aandelenbeleggers die in 2025 rendement willen maken, moeten laag instappen, en daarvoor is Morningstar’s Fair Value, ofwel reele waarde, een goede maatstaf. De Fair Value geeft aan hoeveel een aandeel volgens de aandelenanalisten van Morningstar intrinsiek waard is. Aan de hand van de koers/Fair Value ratio kijken we welke Nederlandse aandelen het meest ondergewaardeerd zijn.

Een koers/Fair Value verhouding van boven de 1 betekent overwaardering, en een ratio van onder de 1 geeft onderwaardering aan. Het is goed om deze ratio te gebruiken in combinatie met de Morningstar Rating, ofwel de sterren, een verfijndere maatstaf voor onder- en overwaardering. Aandelen met 4 of 5 sterren zijn ondergewaardeerd, aandelen met 1 of 2 sterren zijn overgewaardeerd en 3 sterren betekent een faire waardering.

Uit Morningstar’s datasysteem Direct komen 6 aandelen met 5 sterren tevoorschijn. Daaronder zijn 2 Nederlandse, Just Eat Takeaway en JDE Peet’s, beide onderdeel van de Midkap-index van Euronext Amsterdam. De andere 4 zijn genoteerd aan Euronext Brussel.

Just Eat Takeaway TKWY

Analist: Verushka Shetty


Just Eat Takeaway is marktleider in de meeste markten waar het actief is, met uitzondering van de Verenigde Staten, en is volgens ons goed gepositioneerd om te profiteren van de structurele trend van digitalisering van bestellingen voor maaltijdbezorging.

Wij zijn van mening dat het bedrijfsmodel gebaseerd is op sterke netwerkeffecten van een meerzijdig platform en moat-waardige concurrentievoordelen vertoont, een functie van de first-mover voordelen die het bedrijf heeft verworven in belangrijke Europese markten. Dominante marktspelers profiteren het meest van een opwaartse spiraal van toenemende keuze en schaalgrootte, aangezien consumenten de voorkeur geven aan een platform met een grote verscheidenheid aan restaurants en relatief lage transactiekosten en restaurants de voorkeur geven aan een platform met meer bestellingen.

We verwachten dat Just Eat Takeaway in staat zal zijn om een gemiddelde omzetgroei te ondersteunen naarmate de marktpenetratie en het aantal bestellingen toeneemt, terwijl we een geleidelijke verbetering van de marges zien. Op de langere termijn zien we de marges verbeteren als gevolg van schaalgrootte en prijsstelling. Belangrijk zijn daarbij de dominante marktposities in Nederland en Duitsland, de twee meest winstgevende markten voor maaltijdbezorging wereldwijd.

Morningstar heeft eind 2024 een een sectoranalyse gemaakt van de drie maaltijdbezorgers Just Eat Takeaway, Deliveroo en Delivery Hero die u hier kunt lezen.

Proximus Group PROX

Analist: Javier Correonero


Proximus rapporteerde voor het derde kwartaal een pro forma groei van de onderliggende binnenlandse inkomsten van 3,5% en een onderliggende binnenlandse EBITDA-groei van 3,7%, wat beter is dan de verwachtingen voor beide maatstaven. Het management verhoogde de verwachtingen voor 2024 voor beide, respectievelijk van 2,5% naar 3% en van 2% naar 3%. Ze hebben ook de guidance voor de onderliggende EBITDA van de groep verhoogd van 2,5% naar 3%. Hoewel deze resultaten op korte termijn goed werden onthaald, zijn de vooruitzichten van Proximus op middellange termijn onzeker door de intrede van Digi, dat in België een marktaandeel van 10% wil veroveren. Toch lijkt het aandeel ondergewaardeerd.

Proximus kondigde een overeenkomst aan om zijn datacenteractiviteiten te verkopen voor €128 miljoen als onderdeel van een desinvesteringsplan voor niet-kernactiviteiten. In residentiële activiteiten stegen de inkomsten uit diensten met 3%. De gemiddelde omzet per klant steeg met 1,9% op jaarbasis dankzij prijsindexatie en upselling en bedraagt nu €57,60. Hoewel Digi de lancering in België heeft uitgesteld, heeft het bedrijf al 30.000 klanten en marketingdeals met populaire lokale tv-programma’s gesloten. Digi zegt dat het veel lagere prijzen zal bieden dan de gevestigde exploitanten. Dit doet denken aan de manier waarop Digi de Spaanse en Italiaanse markten betrad, wat resulteerde in het veroveren van marktaandeel van de gevestigde bedrijven.

Melexis MELE

Analist: Javier Correonero


Melexis, een familiebedrijf dat zich richt op de verkoop van sensor geïntegreerde circuits (een type analoge/gemengd-signaal chip) aan de auto-industrie, gaf een zwakker dan verwachte verwachting voor het laatste kwartaal van het jaar. Melexis verwacht nu een omzet van €935 - 945 miljoen in 2024, een daling ten opzichte van eerder €1 miljard, omdat Europese en Amerikaanse klanten in de auto-industrie sommige bestellingen hebben uitgesteld omdat ze te veel voorraad hebben. De exacte timing van de correctie is onzeker, maar zelfs als deze zich uitstrekt tot 2025, zien we geen bedreiging voor de langetermijnthese van Melexis en verwachten we dat zodra de voorraden van klanten zijn verminderd, de orders sterk zullen opveren - een situatie die in de industrie bekend staat als het bullwhip-effect. De pushouts van Melexis komen van specifieke fabrikanten (OEM’s).

We voorspellen lagere verkopen dan voorheen in 2024 en 2025, maar een meer uitgesproken herstel daarna. Aangezien Melexis de balanscapaciteit en kostenstructuur heeft om een eventuele tijdelijke terugval te weerstaan, denken wij dat dit een goed moment is om in de aandelen te investeren.

Anheuser-Busch InBev ABI

Analist: Verushka Shetty


Anheuser-Busch InBev rapporteerde resultaten voor het derde kwartaal van 2024 die in lijn waren met onze schattingen maar iets onder de consensus lagen. Hoewel het totale volume in het kwartaal met 2% daalde, blijven we onder de indruk van het vermogen van de onderneming om een genormaliseerde EBITDA-groei te leveren, dankzij een solide uitvoering van het kostenbeheer. Daarom heeft het bedrijf zijn vooruitzichten voor 2024 aangepast en verwacht nu een EBITDA-groei van 6% tot 8%, tegenover 4% tot 8%. Met onze langetermijnramingen ongewijzigd, blijven we het aandeel als ondergewaardeerd beschouwen.

De totale omzet steeg met 2% in het kwartaal, met een omzetgroei per hectoliter van 5%. We waren verheugd over de groei in Brazilië en Zuid-Afrika, gestimuleerd door initiatieven op het gebied van premiumisering en revenue management. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 2%, waar initiatieven op het vlak van revenue management de dalingen in de groot- en kleinhandelskanalen compenseerden. AB InBev blijft kampen met een uitdagende omgeving in China, waar zwakte in het thuisverbruikkanaal zorgde voor een omzetdaling van 16%.

De marges hielden goed stand in het kwartaal, met een organische brutowinstgroei van 6% en een genormaliseerde EBITDA-groei van 7%. Wij denken dat het bedrijf op koers ligt om onze margeverwachtingen voor het midden van de cyclus te halen. De raad van bestuur heeft een aandeleninkoopprogramma ter waarde van $2 miljard goedgekeurd dat volgend jaar zal worden uitgevoerd.

JDE Peet’s JDEP

Analist: Diana Radu, CFA


Met zijn gunstige blootstelling aan de koffie- en theemarkten en slimme afstemming op de huidige consumententrends heeft JDE Peet’s een voorsprong op veel van zijn concurrenten die werken aan het optimaliseren van hun merkenportfolio. Wij denken dat het bedrijf een van de drijvende krachten kan blijven achter de voortdurende consolidatie van de koffiesector en tegelijkertijd een solide rendement kan leveren, dankzij zijn gevestigde positie in de toeleveringsketen, sterke merken en duurzame kostenvoordeel.

Het vermogen van veel bedrijven in consumentenproducten om hun leverings- en distributienetwerken te gebruiken om producten te promoten die zijn aangepast aan de lokale smaak, is een belangrijk onderdeel van hun sterke punten. Hetzelfde geldt voor JDE Peet’s. De strategische groeistrategie omvat mogelijkheden voor het bedrijf om door te dringen in de Amerikaanse koffiemarkt via verschillende kanalen (met de nadruk op verpakte consumentenproducten), zijn blootstelling aan opkomende landen en China te vergroten, zijn snelgroeiende subcategorieën (hele bonen en eenpersoonsporties) te ontwikkelen en zijn verkoopkanaal buitenshuis uit te breiden (met een aanzienlijk synergie- en consolidatiepotentieel). In overeenstemming met de middellangetermijnprojectie van het management verwachten we dat het bovenstaande op de lange termijn (bij gelijkblijvende grondstofprijzen) zal zorgen voor een autonome omzetgroei met gemiddelde cijfers.

Syensqo SYENS

Analist: Diana Radu, CFA


Syensqo rapporteerde bescheiden resultaten voor het derde kwartaal van 2024, met een onderliggende EBITDA van €374 miljoen, 11% lager dan vorig jaar, maar hoger dan de door het bedrijf berekende consensus van €360 miljoen. Een hoogtepunt van de resultaten was een opleving van de volumes, een stijging van 5% op jaarbasis, en een verbetering van de EBITDA-marge met 80 basispunten tot 22,9%. De recente staking van werknemers bij Boeing en de daarmee samenhangende verstoring van de toeleveringsketen zullen naar verwachting wegen op de EBITDA en de kasstroom in het vierde kwartaal. Daarom heeft het bedrijf de verwachtingen voor 2024 opnieuw verlaagd en de onderliggende EBITDA-bandbreedte verlaagd van €1,40 - 1,44 miljard vorig kwartaal naar €1,40 - 1,55 miljard. De vrije kasstroom wordt nu geraamd op ongeveer €400 miljoen, een daling ten opzichte van de eerdere bandbreedte €400 - 450 miljoen. Toch blijven de bijgestelde bandbreedtes in grote lijnen in lijn met de consensus voor het hele jaar en onze prognoses.

Gedurende 2024 werd Syensqo geconfronteerd met een zwakke vraag in de belangrijkste eindmarkten. In zijn grootste segment met hoge marges, de speciale polymeren (ongeveer 40% van de totale netto-omzet), daalde de netto-omzet met 4,4% op kwartaalbasis als gevolg van prijsdruk en een zwakke vraag in de automobielsector en de gezondheidszorg.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten