‘We hoeven het niet altijd eens te zijn over ESG’ - Morningstar CEO

Materialiteit is de belangrijkste maatstaf die duurzame beleggers nodig hebben, vertelt Kunal Kapoor op de Morningstar Sustainable Investing Summit.

Lukas Strobl 12 november, 2024 | 11:07
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

Lukas Strobl: Welkom terug in Amsterdam bij Morningstar Sustainable Investing Summit 2024. Ik ben hier met Kunal Kapoor, CEO van Morningstar, die zojuist onze opening keynote heeft gegeven. En Kunal een zin viel op, en dat is dat de persuadables zijn overtuigd van duurzaam beleggen, en de sceptici sceptisch blijven. Het punt is dat de sceptici gisteren aan de macht zijn gekomen in beide kamers van het Congres en in het Witte Huis. Moeten de voorstanders van duurzaam beleggen van tactiek veranderen?

Kunal Kapoor: Ik denk het niet, en ik denk dat het voor ons belangrijk is om erover na te denken dat het niet alleen gaat om de E, de S of de G. Waar we het echt over hebben is om gegevens te vinden en databases te bouwen die mensen kunnen vinden en gebruiken op een nuttige manier, om in wezen te meten wat de financiële materialiteit is van de acties die ze ondernemen, en hoe ze daarover moeten denken. En ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het goed is om het over sommige gegevenspunten oneens te zijn, maar het belangrijkste is om de dingen te vinden die ertoe doen en die in te bouwen in portefeuilles. Je woont bijvoorbeeld in een bepaalde gemeenschap, hier in Noord-Europa of ergens in de VS of in het VK. En je wilt misschien een portefeuille die de industrie in jouw gemeenschap vertegenwoordigt, en je wilt misschien sterk inzetten op lokaal kopen en de nadruk leggen op lokaal in je beleggingen. Dat kan via ESG-gegevens en zou niet controversieel moeten zijn. Er zijn een aantal dingen waar mensen verschillende standpunten over zullen hebben, en mijn mening is dat dat allemaal goed is, want dat is wat markten maakt. We hoeven het niet over alles eens te zijn.

Strobl: Dus maatwerk zal belangrijker worden als package deal ESG misschien een beetje meer een bot instrument is voor veel mensen die het moet bereiken?

Kapoor: Ja, ik noem het personalisering en het belang van het uitspreken van onze voorkeuren. Jij hebt bepaalde voorkeuren in het leven, ik heb bepaalde voorkeuren. Ik denk dat als we meer betrokken beleggers willen zijn, als we onze voorkeuren kunnen uitdrukken in een portefeuille, dat geweldig is.

Strobl: Nu, vóór deze hele campagne, vóór gisteren, zelfs in 2023, zei Larry Fink van BlackRock beroemd dat hij zou stoppen met het gebruik van de term ESG, omdat hij zei dat het een wapen was geworden, en sindsdien is het nog meer een wapen geworden. Moet dit acroniem uit elkaar worden gehaald of opnieuw worden verpakt om de komende vier jaar te overleven?

Kapoor: Ik denk dat het belangrijkste is dat je de gegevens vindt die voor jou belangrijk zijn en nadenkt over hoe die je helpen om een portefeuille op te bouwen en het soort uitzonderlijke resultaten te behalen waarnaar je op zoek bent. En dus maak ik me iets minder zorgen over wat het acroniem moet zijn of waartoe het kan evolueren. Waar ik over nadenk is hoe we ervoor kunnen zorgen dat de gegevens bruikbaar, vergelijkbaar en up-to-date zijn op een consistente basis, zodat mensen beleggingsbeslissingen kunnen nemen op een manier die bij hen past. En zoals ik al eerder zei, wat markten maakt is dat mensen naar dezelfde gegevens kunnen kijken en tot verschillende conclusies kunnen komen, en dat vind ik helemaal prima.

Strobl: Aan de bedrijfskant is er duidelijk ook sprake van een culturele verschuiving in de VS met het politieke klimaat in het vooruitzicht. Verwacht u een toename van groene doofpotaffaires, wat meer een nicheterm is, maar bedrijven die hun duurzaamheidsinspanningen terugschroeven of zelfs verbergen om tegemoet te komen aan politieke eisen?

Kapoor: Ik denk het niet. En de reden dat ik dat zeg is dat de bedrijven die het doen het vaak doen om financiële langetermijnredenen. Niemand stelt vragen aan een verzekeraar als die een beslissing neemt over het al dan niet aanwezig zijn op een kustmarkt, omdat ze de prijs van polissen en het potentieel voor claims niet kunnen bepalen op basis van veranderende weerpatronen. Dat is een normale zakelijke beslissing. En dus denk ik dat elk bedrijf zou moeten kijken naar wat de dingen zijn die het waardevoller maken en wat de dingen zijn die ervoor zorgen dat het een geweldige cultuur heeft, dat de mensen betrokken zijn. Ik denk dat zelfs kwesties als gelijke beloning heel belangrijk zijn in veel bedrijven. Ze hebben niets te maken met green hushing. Ik denk dat als je ervoor wilt zorgen dat je personeel even gemotiveerd is en dat ze eerlijk worden beloond, dat dit soort gegevens ongelooflijk nuttig zijn en dat je het helemaal niet hoeft te verzwijgen.

Strobl: Materieel maken zal dus de sleutel zijn in de toekomst?

Kapoor: Ja. Ik denk dat je het verzwijgt als je niet weet wat je doet en je het alleen maar doet om vakjes aan te vinken. En ik denk dat bedrijven echt moeten uitzoeken wat echt nuttig is, wat onze resultaten stimuleert, wat ervoor zorgt dat onze werknemers zich betrokken voelen en dus wat de onderneming waardevoller maakt.

Strobl: Heel erg bedankt, Kunal. Voor Morningstar ben ik Lukas Strobl.


Morningstar Investment Management LLC is een geregistreerd beleggingsadviseur en dochteronderneming van Morningstar, Inc. De naam Morningstar en het logo van Morningstar zijn gedeponeerde merken van Morningstar, Inc. De geuite meningen gelden op de aangegeven datum; deze meningen kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Morningstar Investment Management en zijn gelieerde ondernemingen zijn niet verantwoordelijk voor handelsbeslissingen, schade of andere verliezen die voortvloeien uit of verband houden met de informatie, gegevens, analyses of meningen of het gebruik ervan. Dit commentaar is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. De hierin gepresenteerde informatie, gegevens, analyses en meningen vormen geen beleggingsadvies, worden uitsluitend voor informatieve doeleinden verstrekt en zijn derhalve geen aanbod om een effect te kopen of te verkopen. Overweeg voordat u een beleggingsbeslissing neemt een financiële of fiscale professional te raadplegen over uw eigen situatie.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Lukas Strobl  is editorial manager voor de regio EMEA bij Morningstar.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten