Waarom wij van energieaandelen houden

VIDEO: In zijn marktvooruitzichten voor het vierde kwartaal geeft Michael Field een profiel van enkele ondergewaardeerde Europese energie-, consumenten- en technologieaandelen.

James Gard 28 oktober, 2024 | 14:19
Facebook Twitter LinkedIn

 

 

James Gard: Het einde van het jaar nadert snel en er heerst nog veel onzekerheid. Om de komende maanden te begrijpen, heb ik Michael Field bij me. Hij is Europees marktstrateeg voor Morningstar. Nogmaals welkom, Michael. Ik heb net je vooruitzichten voor het vierde kwartaal gelezen en je kijkt naar een aantal sectorale kansen die onlangs zijn ontstaan. Dus je wil je nu graag richten op consumenten, energie en technologie. Wil je beginnen met consumenten?

Michael Field: Ja, zeker. Dus ik denk dat er veel gaande is, zoals u al zei, maar dat zijn de drie waar we de komende maanden aandacht aan moeten besteden. Dat zijn de drie waar we waarschijnlijk iets groots zullen zien gebeuren. En de consumenten zijn erg goed om daar te stoppen. Als je kijkt naar wat er de afgelopen jaren is gebeurd, dan zie je dat we in heel Europa een heel hoge inflatie hebben gehad, op een gegeven moment bijna dubbelcijferig. Dat is zeker afgenomen, maar consumenten zitten nog steeds behoorlijk krap bij kas. De hypotheekrentes zijn nog steeds hoog, hoewel ze aan het dalen zijn. En zoals we weten zijn consumenten gespannen. We lezen hier zo’n beetje elke dag over in de pers. Maar we hebben het gevoel dat we in sommige opzichten de hoek om zijn. Als we kijken naar het inkomstenseizoen dat eraan komt en naar sommige cijfers die we de afgelopen kwartalen hebben zien rapporteren, hebben veel defensieve consumentennamen bijvoorbeeld hun volumes weer zien toenemen, iets wat in een paar jaar niet is gebeurd. Het lijkt er dus op dat nu de prijzen niet meer zo sterk stijgen, de volumes in plaats daarvan stijgen, wat een goed teken is.

Gard: Zeker. En je legt een deel daarvan bij de toegenomen marketingactiviteiten. En ze hoeven ook geen krimpflatie toe te passen of prijsstijgingen door te berekenen. Ze richten zich eigenlijk, weet je, op de promotionele activiteiten, die tot nu toe lijken te werken dit jaar.

Field: Dat is het. Dus ik denk dat ze, in plaats van zoals je zei, te proberen de prijzen te verhogen en dat dat hun belangrijkste focus is, die energie hebben kunnen verschuiven naar promotionele activiteiten. Al die aanbiedingen die je in supermarkten ziet, proberen ons aan te moedigen om weer echte merkartikelen te kopen, in plaats van veel huismerkartikelen, de Lidl, de ALDI, waar veel mensen de afgelopen jaren naartoe zijn opgeschoven.

Gard: Dus dit gaat ten goede komen aan aandelen zoals, bijvoorbeeld, Reckitt Benckiser en Unilever, die een reeks duurdere merkartikelen hebben die het de afgelopen jaren moeilijk hebben gehad.

Field: Ja, dat is precies goed. En ik denk dat sommige van de drankenbedrijven, Anheuser-Busch, dat soort volumes, nu al een tijdje volumes zien afnemen. Maar naarmate consumenten meer geld op zak hebben, naarmate ze beginnen te profiteren van de promotieaanbiedingen waarover we het hadden in de toegenomen marketing, is de hoop in ieder geval dat die volumes de komende kwartalen weer zullen toenemen.

Gard: Laten we dat in de gaten houden met de winstrapporten die eraan komen. Ik denk dat Unilever deze week rapporteert. Dan nu olie. De olieprijzen zijn zwak. U neemt een tegendraadse houding aan als het gaat om olie, omdat we de oliepiek nog niet hebben bereikt en het niet gemakkelijk te vervangen is. Dat is een van uw argumenten. U ziet dus ook potentieel voor de sector op de korte en middellange termijn. En de markt is het niet eens met die visie. We hebben dus een aantal ondergewaardeerde oliemaatschappijen in Europa. Shell wordt als redelijk gewaardeerd beschouwd, denk ik, maar BP wordt als ondergewaardeerd beschouwd.

Field: Dit heeft dus twee kanten. Eén, de langetermijnthese, zoals u zei, dat we denken dat de piek van de olie nog niet is bereikt of dat we denken dat we uiteindelijk niet ver van de piek van de olie verwijderd zijn. Terwijl veel andere mensen in de markt bijvoorbeeld hebben aangegeven dat de vraag naar olie vanaf hier afneemt, wat volgens ons niet het geval is. Wij denken dat, oké, als het aankomt op EV’s en dat soort dingen, ja, we daar langzaam naartoe gaan. Maar in termen van ander gebruik van olie en petrochemicaliën en andere dingen zoals dit, is het niet zo gemakkelijk te vervangen als je zei. Dus we denken dat mensen de vraag naar olie op de langere termijn onderschatten. Dat is nummer één.

Wat we op dit moment zien, is dat de OPEC aankondigt dat ze haar olieproductie gaat verhogen, wat, zoals we weten, nooit goed is voor de olieprijzen. En dan heb je ook nog veel zwakke cijfers uit China. Oké, ze bieden nu wat stimulansen, maar er is misschien veel meer voor nodig. Dus al deze factoren samen drukken de olieprijs, wat op zijn beurt de prijs van aandelen drukt, zoals je al zei, zoals BP, dat in de huidige omstandigheden een zeer aantrekkelijk dividend biedt ten opzichte van de dalende rendementen die je ziet op obligaties. Ik denk dat het belangrijk is om dat ook te onthouden.

Gard: Als we denken aan technologie, ik bedoel, we hadden een wobble met technologie in augustus van dit jaar. We moeten nog steeds wachten op de resultaten van NVIDIA in de komende paar weken. Wereldwijd is de technologie weer een beetje in evenwicht gekomen. Vooral Amerikaanse aandelen. Maar vorige week was er een grote sell-off bij ASML. De vooruitzichten waren veel zwakker dan mensen hadden verwacht. De omzet in het laatste kwartaal was aanzienlijk lager. Dus u denkt dat Europese techaandelen nu ondergewaardeerd zijn? Er is een kans voor kopers in deze markt.

Field: Ik denk dus dat Europese techaandelen als geheel licht ondergewaardeerd zijn in Europa. Ik probeer de zaak niet te overdrijven. Maar je noemde de sell-off daar. En het probleem met uitverkopen is soms dat het herstel plaatsvindt, maar niet in gelijke mate. Niet alle aandelen die van die klif zijn gevallen, herstellen ook echt weer. En ASML is een van die aandelen die u terecht noemde en die nog niet volledig hersteld is. Het is de afgelopen dagen opveren, maar we zijn nog steeds ver verwijderd van waar het was en waar een reële waarde voor dit aandeel wordt geschat. En u noemde ook de orderportefeuilles. Ja, de orders waren zwakker dan verwacht. Maar als je kijkt naar het groeitempo dat inherent is aan het bedrijf, dan is dat nog steeds fenomenaal. Dus vanuit dat perspectief denk ik dat ASML en een paar andere namen in Europa nog steeds die echt hoge groeisnelheid hebben en nog steeds een zeer aantrekkelijke investeringsmogelijkheid zijn.

Gard: Zeker. Ik bedoel, het neigt een soort cyclisch dieptepunt van ASML te zijn. De laatste jaren is de koers van het aandeel meestal zwak. Deze tijd van het jaar. En ik las iets over hoe afhankelijk de wereldwijde chipfabrikanten zijn van ASML, wat - het is geweldig om het terug te brengen naar een moat. Ik bedoel, ASML heeft echt een sterke moat in dat opzicht, en dat niemand anders in Europa doet wat ASML doet.

Field: Ja, ik denk dat dat klopt. En dat is al heel lang de drijvende kracht achter de groei en de veerkracht van het bedrijf. Dus ik denk dat je het langere termijnperspectief moet nemen en ernaar moet kijken en denken, oké, ja, dingen kunnen soms een beetje overdreven zijn met betrekking tot een AI-hausse en hoeveel dat hen gaat beïnvloeden. Maar als bedrijf en in termen van hoe diepgeworteld ze zijn in hun eigen industrie en hun intellectuele kapitaal, denk ik dat ze zich op een geweldige plek bevinden.

Gard: Zeker. Dit voelt eerder als een korte-termijn wobble dan een aanzienlijke vertraging. Maar is dit ook een element van de verhoogde marktverwachtingen die niet uitkomen, dan is er een grote sell-off, wat we de laatste jaren veel hebben gezien bij techaandelen.

Field: Ik denk dat dat altijd het gevaar is dat wanneer groeiverwachtingen worden ingebouwd in waarderingen en PE-ratio’s en dit soort dingen uit de hand lopen, dat het een soort vinger in de lucht scenario is over wat de toekomstige groeipercentages voor het bedrijf zullen zijn. En dan kom je in situaties terecht waarin beleggers gemakkelijk teleurgesteld kunnen worden.

Gard: Dat lijkt me logisch. Er komen twee grote gebeurtenissen aan. Volgende week is er de Britse begroting, na de Amerikaanse verkiezingen. Dus we hebben genoeg om over te praten als we elkaar de volgende keer ontmoeten. Ik kijk ernaar uit om bij te praten: Hartelijk dank voor je tijd.


De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

James Gard  is senior editor bij Morningstar.co.uk.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten