Vooruitblik op Philips: is het aandeel koopwaardig?

Operationele resultaten staan voorop na turbulentie door rechtszaken over apneu-apparaten.

Alex Morozov. CFA 25 oktober, 2024 | 10:04
Facebook Twitter LinkedIn

philips

Phlips PHIA komt op maandag 28 oktober met de resultaten over het derde kwartaal. Dit is wat we vinden van het aandeel Philips.

De aandelenkoers van het bedrijf in medische technologie is dit jaar tot dusver met 45% gestegen, daarbij geholpen door een koerssprong van bijna 30% op 29 april, toen het bedrijf een schikking van $1,1 miljard bekendmaakte met partijen in de VS in de apneu-affaire.

Waar op te letten bij aandeel Philips:

  • Dit is het eerste kwartaal waarin het bedrijf niet in de schaduw staat van de lopende rechtszaken rondom zijn slaapbusiness. Hierdoor kunnen beleggers zich richten op de onderliggende fundamentals.
  • We zijn benieuwd naar de prestaties van de imaging-activiteiten. MR zou een verschil kunnen maken voor het bedrijf. Wil het segment Diagnostics en behandeling zijn ambitieuze mid-teen marge bereiken, dan moet Philips de daling van zijn marktaandeel in MR ombuigen.
  • China is een zwak punt voor de hele sector. Kan Philips de trends ombuigen en weer groei zien in deze belangrijke markt?
  • Uitvoering is de sleutel. Dit is het eerste kwartaal voor het vernieuwde managementteam. Kunnen ze een goed kwartaal neerzetten?

Morningstar maatstaven voor aandeel Philips


Fair Value voor aandeel Philips

Onze schatting van de reële waarde van Philips is €35 per aandeel. Hoewel de schikking in de rechtszaak een belangrijke mijlpaal is, blijft het bedrijf werken onder de consent decree, waardoor het geen nieuwe ademhalingsapparatuur mag verkopen in de VS (we gaan uit van een terugkeer in 2025).

Ondanks de recente uitdagingen blijft de beeldvormingsportefeuille van Philips ons aanspreken en gaan we uit van een herstel van de diagnostische imaging in de komende jaren. Dankzij de kracht van zijn MR- en IGT-productlijnen zou Philips het wegvloeien van marktaandeel in de beeldvormingssector moeten kunnen stoppen, hoewel het onwaarschijnlijk is dat het zijn grotere rivalen wezenlijk zal overtreffen. Onze groei in het imaging-segment zal rond de mid single digits liggen, maar we verwachten dat het margeprofiel hier aanzienlijk zal verbeteren tot 15,5% tegen het einde van onze prognose.

We rekenen een hogere vermogenskostenvoet toe aan Phiips (9%) in vergelijking met zijn sectorgenoten. We reserveren ook €1 miljard voor mogelijke verdere boetes of schikkingen, naast de overeenkomst van $1,2 miljard. Onze waardering resulteert in een discount ten opzichte van beide grotere rivalen op basis van multiple, die wij gerechtvaardigd achten gezien hun sterkere concurrentiepositie en Philips’ bredere scala aan uitkomsten.


Economic Moat Rating voor aandeel Philips

Wij zijn van mening dat Philips profiteert van een Wide Economic Moat op basis van de omschakelingskosten en immateriële activa die toe te schrijven zijn aan zijn medische imaging-activiteiten die meer dan 50% van de EBIT van de onderneming uitmaken.

De divisie Diagnosis en Treatment heeft een Wide Moat. Klanten in de beeldvormingssector zijn vaak trouw en beperken hun relatie vaak tot één leverancier voor alle modaliteiten. Beeldvormingsmachines hebben een lange levensduur, die wordt verlengd door hardware- en software-upgrades, wat ook het overstappen naar concurrenten ontmoedigt. Philips is een top 3-speler in beeldvorming met een marktaandeel van 19% en leidende posities in cardiobeeldgestuurde therapie (IGT) en echografie. Veranderingen in het marktaandeel van de drie grootste spelers (Siemens Healthineers, GE Healthcare en Philips) zijn meestal marginaal en vaak het gevolg van misstappen. Zelfs revolutionaire technologische innovaties worden vaak binnen een paar jaar herhaald door de Big 3, wat klanten ontmoedigt om alleen op technologie over te stappen.

Innovatie is echter nog steeds essentieel voor de industrie, zowel om het rationele oligopoliegedrag van de Big 3 in stand te houden als om kleinere en kleinere concurrenten op afstand te houden. Innovatie is niet alleen gericht op klanten in het hogere segment, waar de Big 3 al een zeer voordelige positie hebben, maar ook op meer prijsgevoelige ziekenhuizen. Hier spelen focus op doorvoer, verbeterde beeldresolutie en service op afstand allemaal een rol en grote spelers slagen erin om zelfs in het lagere prijssegment effectief te concurreren. Grote onderzoeks- en ontwikkelingsbudgetten (meestal 8%-10% van de omzet) doen die van kleinere spelers in het niet vallen.

Beeldvormingsplatformen zijn duur en het duurt maanden om ze te produceren volgens de specificaties van de klant, met levertijden van een jaar of meer. Klanten, vooral grote ziekenhuisnetwerken, geven de voorkeur aan multimodale partnerships, vaak met meerjarige servicecontracten, waardoor de omschakelingskosten nog hoger worden en beeldvormingsbedrijven terugkerende inkomsten krijgen. Nu ziekenhuizen steeds vaker deel uitmaken van grotere netwerken, wordt het steeds gebruikelijker om het totale aantal leveranciers over het hele netwerk te consolideren.


Voor meer research van Alex Morozov over Philips, klik hier.




De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Alex Morozov. CFA  is director of equity research Europe bij Morningstar in Amsterdam.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten