Grootaandeelhouder JAB koopt het belang van Mondelez in JDE Peet's (JDEP) en betaalt €25,10 per aandeel voor 86 miljoen aandelen. Dit vindt Morningstar van de transactie.
JDE Peet's JDEP
Analist: Diana Radu, CFA
- Fair Value Estimate: €27,00
- Morningstar Rating: ★★★★
- Economic Moat: Narrow
- Morningstar Uncertainty Rating: Medium
JAB Holdings, de meerderheidsaandeelhouder van JDE Peet's, is overeengekomen om de 86 miljoen aandelen van Mondelez in het bedrijf over te nemen voor €25,10 per aandeel - een premie van 32% ten opzichte van de slotkoers op 18 oktober en 7% onder onze Fair Value schatting van €27. Daarnaast heeft JAB 43 miljoen aandelen uitgekeerd aan ruim 70 vennoten van zijn consumentenfonds JAB Consumer Partners, waardoor de free float van JDE Peet aanzienlijk is toegenomen met 9% tot 32%. Wij beschouwen deze stap als positief omdat het de eigendomsverhoudingen van het bedrijf vereenvoudigt en de free float vergroot, wat mogelijke uitdagingen op het gebied van corporate governance zou kunnen verlichten.
Wij bevestigen onze schatting van de reële waarde van €27 en onze Morningstar Capital Allocation Rating van Standard. De aandelenkoers steeg in de loop van de dag met 17%, waarbij er nog een opwaarts potentieel van ongeveer 20% overblijft.
Het bedrijf kondigde ook de benoeming aan van Rafael Oliveira als CEO. Oliveira heeft 10 jaar gewerkt bij Kraft Heinz, waar hij recentelijk president was van de internationale markten Europa, Midden-Oosten en Afrika; Azië-Pacific; en Latijns-Amerika.
Fair Value voor aandeel JDE Peet's
Onze schatting van de reële waarde van JDE Peet's is €27 per aandeel. Dit impliceert multiples van 16 keer de gecorrigeerde winst en een bedrijfswaarde/gecorrigeerde EBITDA van ongeveer 11, onder die van toonaangevende concurrenten in de sector van de verpakte consumptiegoederen.
Voor de komende vijf jaar verwachten we een samengestelde jaarlijkse organische groei van 3,4% en een gemiddelde operationele marge van 14,5%. Dit weerspiegelt een aanzienlijke inflatie van de inkoopkosten die de succesvolle inspanningen om de marges per kopje koffie te verhogen meer dan tenietdoet door structurele kostenverlagingsplannen, efficiëntere bedrijfsvoering en een premiumisatiegedreven mixbijdrage (ten gunste van single-serve en hele bonen).
We gaan uit van een EBI-groeipercentage van 3% in fase 2 om de aantrekkelijke groeivooruitzichten voor de wereldwijde koffiemarkt op de langere termijn te weerspiegelen, een functie van de nog steeds aanzienlijke penetratiemogelijkheden in opkomende markten en premiumiseringstrends in ontwikkelde landen. We gaan ervan uit dat de markt sneller groeit dan de meer gematigde, lage-enkelcijferige procentuele groei voor de gemiddelde categorie van verpakte voedingsmiddelen. We verdisconteren onze kasstroomprognoses met 8%.
Na de margeherziening voor boekjaar 2022 verwachten we dat JDE Peet's de marges grotendeels zal handhaven op ongeveer 14%-15% tegen het einde van onze prognoseperiode, van 15,1% in boekjaar 2022 (versus 18,6% gerapporteerd in 2021), een functie van een meer concurrerende omgeving in Europa die heeft geleid tot verlies van distributiecapaciteit en volumeverliezen, die waarschijnlijk zullen worden gecompenseerd door gedisciplineerde operationele efficiëntie (optimalisatie van de fabrieksvoetafdruk naarmate de groep nieuwe entiteiten integreert, evenals ERP-gedreven besparingen) en premiumisatie-gedreven mixeffecten.
Economic Moat voor aandeel JDE Peet's
Wij kennen JDE Peet's een Narrow Moat toe, ondersteund door zijn verankerde positie in de toeleveringsketen, bekende wereldwijde, regionale en lokale merknamen en een kostenvoordeel. Wij verwachten dat het aangepaste rendement op geïnvesteerd vermogen, dat de afgelopen drie jaar gemiddeld in het midden van de tien lag, onze schatting van 7,3% kapitaalkosten nog minstens 10 jaar ruimschoots zal dekken.
We kennen JDE Peet's geen Wide Moat rating toe vanwege zijn minder ontwikkelde en voordelige marktposities/franchises in recent gepenetreerde landen/regio's/markten. Hoewel we koffie beschouwen als een van de aantrekkelijkste categorieën in de wereldwijde voedingsmiddelen- en drankenmarkt vanwege de inherente defensieve kenmerken, het groei- en premiumiseringspotentieel en de gunstige structuur van de sector, haalt JDE Peet's meer dan 80% van zijn groepsomzet uit deze ene categorie, wat naar onze mening de kans op permanente waardevernietiging op de langere termijn vergroot ten opzichte van meer gediversifieerde grotere concurrenten met bredere merkenportfolio's die meerdere categorieën omvatten.
Wereldwijd is JDE Peet's de op één na grootste koffieproducent en de grootste pure play voor koffie en thee. Het wereldwijde koffiemarktaandeel van de groep bedraagt volgens Euromonitor ongeveer 10% en is de op één na grootste van Nestlé, dat een boost kreeg na een baanbrekend partnerschap met Starbucks (eeuwigdurende licentieovereenkomst).
De Narrow Moat van JDE Peet's wordt ondersteund door een groot aandeel in de schapruimte in supermarkten, als gevolg van sterke relaties met detailhandelaren, die immateriële activa zijn, bovengemiddelde prijzen per verkochte eenheid voor vergelijkbare producten en een groter dan gemiddelde bijdrage aan de prijs/mix (beide zijn functies van merkkracht, ook een immaterieel activum), en schaal (een kostenvoordeel).
Wij beschouwen de relaties van het bedrijf met retailers als een essentieel onderdeel van zijn smalle moat. Ondanks het feit dat JDE Peet's blootgesteld is aan een beperkt assortiment (koffie en thee), omvat zijn portfolio sterke wereldwijde merken zoals Jacobs, Tassimo, L'Or, Peet's Coffee en Ti Ora, regionale merken zoals Douwe Egberts, Super en OldTown, en lokale merken zoals Bravo, Paloma en Cafax. Aangezien een van de grootste uitdagingen voor fabrikanten van consumentengoederen de beperkte schapruimte en distributiecapaciteit in de traditionele supermarkt is, kunnen eigenaren van toonaangevende merken distributiepunten winnen en behouden ten opzichte van zowel grote collega's als kleinere concurrenten door category captains in te zetten om gegevens op lokaal en categorieniveau te delen met retailers.
De category captain adviseert de optimale productmix, promotiestrategieën en productplaatsing en beide partijen delen gegevens en analyses. Dit is een cruciaal concurrentievoordeel voor grote fabrikanten, niet alleen ten opzichte van nieuwkomers en kleine spelers, maar ook in de intracategorieconcurrentie tussen de leidende drie of vier merken, omdat het de categorieleider helpt om eersteklas onroerend goed in de winkel te behouden. Dergelijke relaties zijn voordelig voor beide partijen, waarbij de verkoper een essentiële partner voor de detailhandel wordt, die verkoopstrategieën ontwikkelt om het volume en de marges van de detailhandel te maximaliseren en tegelijkertijd prioriteit geeft aan zijn eigen merken.