Betalingsverwerker Adyen (ADYEN) rapporteerde op donderdag 15 augustus goede resultaten voor de eerste helft van 2024.
• De groei van de netto-omzet met 24% en de groei van het verwerkte volume met 45% vertoonden eenzelfde goede dynamiek als tijdens het eerste kwartaal.
• Zoals verwacht verbeterde de EBITDA-marge naar 46% ten opzichte van 43% in dezelfde periode vorig jaar, doordat de leverancier van betaaldiensten minder personeel in dienst heeft genomen.
• Wij verwachten een verdere verbetering van de marge in de komende jaren en geloven dat Adyen's EBITDA-margedoelstelling van boven de 50% in 2026 haalbaar is.
• Wij handhaven onze schatting van de reële waarde op €1.660 en zijn van mening dat Adyen een goede waarde biedt op de huidige niveaus. Onze Wide Economic Moat rating is ongewijzigd.
Morningstar maatstaven voor aandeel Adyen
• Fair Value: €1.660
• Morningstar Rating: ★★★★
• Economic Moat: Wide
• Morningstar Uncertainty Rating: High
Aandeel Adyen onterecht bestraft voor dalende take rate
De netto take rate daalde naar 14,7 basispunten van 16,3 basispunten eind vorig jaar en 17,3 basispunten een jaar geleden. Deze trendversnelling was al waarneembaar in het eerste kwartaal van het jaar en wij vinden dat de markt Adyen hiervoor onterecht straft.
Hoewel we er niet aan twijfelen dat Adyen haar prijzen waarschijnlijk verlaagt in concurrerende markten, geloven we dat het netto take rate-cijfer een complexer beeld schetst. Adyen is blootgesteld aan verschuivingen in de mix van grotere handelaren die kleinere handelaren ontgroeien. In combinatie met een dalende betalingsschaal naar volume, verwateren buitenproportionele groei van grotere merchants en kleinere merchants die opschuiven in de betalingsschaal de take rate. We zien dit echter niet als bewijs van een verwaterend concurrentievoordeel.
We denken wel dat het management beleggers gerust zou kunnen stellen door de volumegroei uit te splitsen naar de grootte van de merchant. Opgemerkt moet worden dat de daling van de acceptatiegraad niet in tegenspraak is met de guidance voor de netto-inkomsten.
Adyen boekt goede volumegroei
De volumegroei in alle segmenten en regio's was goed. Digital viel opnieuw op met een volumegroei van 50%, wat volgens ons bijdraagt aan de verwaterende netto take rate. Maar platforms, waar Adyen de afgelopen jaren fors heeft geïnvesteerd om haar personeelsbestand uit te breiden, zagen ook een goede volumegroei van 59% ten opzichte van vorig jaar. Noord-Amerika en Europa groeiden respectievelijk met 30% en 25%.
Opmerkelijk aan de operationele kant zijn de toevoeging van licenties in India en een overnemende registratie in Mexico. Hoewel Adyen gelooft dat het in Europa en Noord-Amerika veel ruimte heeft voor toekomstige groei, is het uitbouwen van zijn capaciteiten in Latijns-Amerika en Azië-Pacific cruciaal voor zijn structurele groeivooruitzichten. Aangezien haar all-in-house aanpak een aanzienlijke opstarttijd vereist voor het verkrijgen van licenties bij lokale toezichthouders en integraties met lokale betaalmethoden, zijn dergelijke ontwikkelingen noodzakelijk als Adyen wil concurreren met zowel lokale als pan-regionale spelers die een voorsprong hebben.