Naast de technologiesector droeg de autosector het minst bij aan de winstgroei van de Europese Stoxx 600-bedrijven in het huidige rapportageseizoen. Hier volgt een beoordeling door onze aandelenanalist Rella Suskin van de resultaten van de belangrijkste Duitse autoconcerns.
BMW: wachten tot de marges uitbodemen
BMW Group BMW
- Quantitative Fair Value Estimate: €166
- Quantitative Morningstar Uncertainty Rating: High
- Quantitative Economic Moat: Narrow
- Quantitative Morningstar Rating: ★★★★★
BMW presenteerde op 1 augustus 2024 de kwartaalresultaten.
BMW heeft het tweede kwartaal een stabiele omzet van €36,9 miljard behaald, iets minder dan de gemiddelde schatting van analisten (€37,9 miljard), die FactSet verzamelde. De winst per aandeel daalde 5,5% naar €4,15, in lijn met de analistenconsensus. BMW’s management heeft zijn vooruitzichten voor dit hele jaar ongewijzigd gelaten. Wij handhaven onze Narrow Moat-rating en blijven bij onze eerdere schatting van de Fair Value (reële waarde) van €166 per aandeel. De totale omzet daalde 0,7% en 0,1% gemeten met constante wisselkoersen.
De omzetgroei van de divisies Auto's, Motorfietsen en Financiële Diensten bedroeg respectievelijk 1,4%, 0,1% en 10,8%. Het aantal nieuwe contracten op het gebied van lease- en kredietfinanciering steeg sterk en dat heeft ertoe geleid dat er 39,6% meer aan omzetstromen is geëlimineerd. Dit verklaart mede dat de totale groepsomzet is gedaald. De omzet in het autosegment steeg het tweede kwartaal met 1,4% versus een daling van 1,1% in het eerste kwartaal. Het totale aantal verkochte auto’s daalde het tweede kwartaal met 1,3% versus een groei van 1,1% in het eerste kwartaal. Dit komt omdat de volumeontwikkeling in Europa het tweede kwartaal negatief uitviel.
Anders dan veel van haar concurrenten wist BMW haar aandeel in volledig elektrische voertuigen dit tweede kwartaal wel verder te vergroten. Het aantal geleverde elektrische voertuigen (EV's) steeg met 22,2%, waardoor het aandeel van dit type auto’s binnen de totale verkoop toenam tot 17,4%.
De gemiddelde omzet per klant steeg voor het eerst in vier kwartalen en compenseerde zo de volumedaling. De operationele marges zijn nu vijf kwartalen op rij gedaald en kwamen het tweede kwartaal uit op 8,4%. Daarbij speelden hogere uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling een belangrijke rol. Dit jaar zijn de R&D-uitgaven het hoogst.
Mercedes-Benz: Fair Value licht verlaagd
Mercedes-Benz Group MBG
- Quantitative Fair Value Estimate: €112
- Quantitative Morningstar Uncertainty Rating: High
- Quantitative Economic Moat: Narrow
- Quantitative Morningstar Rating: ★★★★★
De Stuttgarters presenteerden op 26 juli 2024 hun kwartaalbericht.
Mercedes-Benz heeft onder uitdagende omstandigheden een opmerkelijk operationeel resultaat neergezet. De omzet van de hele groep daalde op jaarbasis weliswaar met 4%, vooral doordat de autofabrikant minder personenauto's en bestelwagens verkocht en door een ongunstige mix van producten bij personenauto's, waarbij de verkoop van topmodellen afnam. Maar het autoconcern wist haar schulden wel af te bouwen, doordat het zijn operationele kosten uitstekende beheerde en door een sterke prijsstelling bij het segment bestelwagens. De winst per aandeel daalde daardoor 11,7% naar €2,95 per aandeel, wat beter was dan FactSets analistenconsensus van €2,83.
Wij verlagen onze volumeverwachtingen voor dit jaar, ook al voorzien we herstel in de tweede helft van 2024. Ook hebben we onze volumeverwachtingen voor volgend jaar bijgesteld; we verwachten nu eerder dat het volume, gezien de grotere concurrentie op de markt, geleidelijk zal groeien dan dat er een snelle trendbreuk zal optreden.
Zelfs met de strikte kostenbeheersing die Mercedes-Benz heeft doorgevoerd weegt de verwachte verlaging van de volumes voor ons zwaarder. Daarom verlagen we onze schatting voor de Fair Value (reële waarde) licht naar €112 per aandeel (dit was €117 per aandeel). Onze Narrow Moat-rating blijft intact.
Volkswagen: concurrentie en transformatiekosten drukken
Volkswagen Group VOW3
- Quantitative Fair Value Estimate: €352
- Quantitative Morningstar Uncertainty Rating: High
- Quantitative Economic Moat: None
- Quantitative Morningstar Rating: ★★★★★
De Wolfsburgers presenteerden hun resultaten op 1 augustus 2024.
De omzet van de Volkswagen Groep groeide het tweede kwartaal met 4%, wat overeenkwam met de FactSet-consensus. Die groei was voornamelijk te danken doordat de prestaties van de divisie Financiële Dienstverlening beter uitvielen. De winst per aandeel (€6,21) viel het tweede kwartaal echter tegen, vergeleken met de FactSet-consensus van €7,17 per aandeel. Omdat onze prognose voor het hele jaar overeenkomt met die van Volkswagen zelf, handhaven we onze schatting van de Fair Value (reële waarde) van €352/$38 per aandeel en onze No Moat rating.
De prestaties van Volkswagens grootste merken weken af van die in de andere segmenten. De Audi Groep, Porsche en Traton hadden het tweede kwartaal weliswaar te maken met een dalende omzet, maar hun winstgevendheid verbeterde juist. Dit kwam vooral door solide prijsverhogingen, die de lagere verkoopvolumes compenseerden. De kernmerken leken zich te richten op volumegroei ten koste van waarde. Het aantal verkochte auto’s in dit segment steeg het tweede kwartaal met 3,6%, terwijl de gemiddelde omzet per eenheid met 1,6% daalde. Die ontwikkeling was het duidelijkst zichtbaar bij het merk Seat: daar groeide het aantal verkochte auto’s met 10,4% en daalde de prijs 7,1%. De operationele winstmarge van de kernmerken daalde het tweede kwartaal naar 3,7% versus 6,5% in het eerste kwartaal.
Porsche: veelbelovende ontwikkeling overschaduwd door toeleveringsproblemen
Porsche P911
- Quantitative Fair Value Estimate: €94
- Quantitative Morningstar Uncertainty Rating: High
- Quantitative Economic Moat: Narrow
- Quantitative Morningstar Rating: ★★★★
De kwartaalresultaten van Porsche kwamen op 24 juli 2024.
De tweedekwartaalresultaten van Porsche, dat een Narrow Moat rating heeft, laten zien dat het bedrijf goede vooruitgang boekt bij het bereiken van zijn winstgevendheidsdoelen voor de lange termijn. Op 23 juli liet Porsche echter weten dat bij een belangrijke aluminiumleverancier in Europa sprake is van een situatie van overmacht, die de leveringen verstoren. Dat zal de winstgevendheid van Porsche de tweede helft van het jaar negatief beïnvloeden.
We verwachten echter dat het effect op de korte termijn (dit jaar) van deze leveringsproblemen gecompenseerd zullen worden door een snel herstel van de winstgevendheid in 2025. Daardoor wijzigen wij onze waardering minimaal en handhaven we onze schatting van de Fair Value (reële waarde) van €94 per aandeel.