Amazon.com (AMZN) publiceerde zijn winstcijfers voor het tweede kwartaal op 1 augustus. Dit vindt Morningstar van de winst van Amazon en de vooruitzichten voor het aandeel.
Wat we vinden van Amazon's kwartaalcijfers
• De vooruitzichten van het bedrijf voor het derde kwartaal kwamen overeen met onze raming voor de inkomsten en waren beter dan onze raming voor het bedrijfsresultaat. Amazon blijft vooruitgang boeken op het gebied van efficiëntieverbeteringen in het hele netwerk, wat bijdraagt aan lagere kosten en snellere leveringen en uiteindelijk zorgt voor meer aankopen door Prime-leden.
• AWS is teruggekeerd naar groei nadat de optimalisatie-inspanningen door klanten zijn beëindigd, en kunstmatige intelligentie heeft de aandacht van klanten getrokken. Wij denken dat deze trends overeenkomen met onze verwachting dat AWS een belangrijke langetermijnmotor is voor Amazon. Het management noteerde al een miljardenboek met generatieve AI. Wat nog belangrijker is, is dat klanten zijn teruggekeerd naar het migreren van nieuwe workloads naar de cloud. De opmerkingen van het management komen overeen met recente opmerkingen van Microsoft over zijn Azure-activiteiten en wij denken dat dit een goed voorteken is voor groei tot 2026. Het feit dat de orderportefeuille groter is dan de omzet en sneller groeit, geeft ons vertrouwen voor de komende jaren.
• Wij denken dat Amazon goed gepositioneerd is op het gebied van generatieve AI en zou moeten profiteren van de toenemende populariteit van deze technologie. Wij denken dat de eigen chips van het bedrijf, Trainium en Inferentia, en Bedrock en andere AI-gerelateerde oplossingen dit idee ondersteunen. Het management gelooft dat generatieve AI de komende jaren tientallen miljarden dollars aan inkomsten kan toevoegen. Wat AWS in het algemeen betreft, denken we dat de migratie naar de publieke cloud een enorme kans is en zich nog in een vroeg stadium van evolutie bevindt, met AWS als duidelijke leider. Op basis van de sterke AI-vraag is Amazon van plan om de kapitaalinvesteringen in datacentercapaciteit te verhogen in de tweede helft van het jaar, wanneer het verwacht dat de kapitaaluitgaven hoger zullen zijn dan 32,5 miljard dollar in de eerste zes maanden van het jaar.
• De algemene vraagtrends blijven onveranderd in het afgelopen jaar, waarbij e-commerce tekenen van consumentenstress vertoont. Aan de retailkant blijft Amazon zich richten op de algehele klantervaring door het aanbod uit te breiden en de leveringssnelheid te verbeteren. Deze factoren blijven de bestelfrequentie en de grootte van tickets voor Prime-leden stimuleren. Het management herhaalde dat het door kan gaan met het verbeteren van de selectie en de leveringssnelheid en tegelijkertijd de marges kan verbeteren, wat volgens ons het afgelopen jaar vrij duidelijk is geweest. Het bedrijf bevestigde dat consumenten blijven bezuinigen, op zoek gaan naar aanbiedingen en zich meer richten op alledaagse artikelen en de grotere discretionaire artikelen links laten liggen. Dit is niet verrassend en vormt nog steeds de basis van onze schattingen voor de nabije toekomst.
• Na een pullback die begin juli begon, zien we aandelen als steeds aantrekkelijker.
Morningstar maatstaven voor aandeel Amazon
• Fair Value Estimate: $195
• Morningstar Rating: ★★★★
• Morningstar Economic Moat Rating: Wide
• Morningstar Uncertainty Rating: High
Fair Value Estimate voor aandeel Amazon
Met een rating van 4 sterren zijn wij van mening dat het aandeel Amazon ondergewaardeerd is ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $195 per aandeel.
Onze schatting van de reële waarde voor Amazon van $195 per aandeel komt neer op een ondernemingswaarde/omzet-multiple van 3 keer in 2024 en een rendement van 2% op de vrije kasstroom. Wij denken dat multiples iets minder betekenisvol zijn voor Amazon, gezien de voortdurende zware investeringen en snelle schaalvergroting die de financiële prestaties drukken. We verwachten echter dat het bedrijf zijn vrije kasstroom aanzienlijk zal laten groeien naarmate het volwassener wordt.
We kennen Amazon een Wide Moat rating toe op basis van netwerkeffecten, kostenvoordelen, immateriële activa en omschakelingskosten. Amazon verstoort de traditionele detailhandel al meer dan twintig jaar, terwijl het bedrijf zich ook ontpopt als de toonaangevende aanbieder van infrastructuur-as-a-service via Amazon Web Services. Deze verstoring is omarmd door consumenten en heeft veranderingen in de hele sector gestimuleerd, omdat traditionele retailers zwaar hebben geïnvesteerd in technologie om bij te blijven. Covid-19 heeft de verandering versneld en gezien de technologische bekwaamheid van het bedrijf, zijn enorme schaal en zijn relatie met consumenten denken wij dat Amazon zijn voorsprong heeft vergroot, wat volgens ons de komende jaren zal resulteren in economische rendementen die veel hoger zijn dan de kapitaalkosten.
Financiële gezondheid
Wij geloven dat Amazon financieel gezond is. De omzet groeit snel, de marges nemen toe, het bedrijf heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte en de balans is in uitstekende vorm. Naar onze mening zal de markt aantrekkelijk blijven voor verkopers van derden, omdat Prime consumenten aan Amazon blijft binden. We zien ook AWS en reclame als drijvende krachten achter de algehele bedrijfsgroei en voortdurende marge-uitbreiding.
Risico en onzekerheid
Wij kennen Amazon een gemiddelde onzekerheidsclassificatie. Amazon moet zijn leidende positie in de online detailhandel beschermen, wat een uitdaging kan zijn als consumentenvoorkeuren veranderen, vooral na de crisis (omdat consumenten terug kunnen vallen op eerder gedrag), en als traditionele retailers hun online aanwezigheid versterken. Het behouden van een voorsprong op het gebied van e-commerce heeft het bedrijf ertoe aangezet om te investeren in niet-traditionele gebieden, zoals het produceren van inhoud voor Prime Video en het uitbouwen van een eigen transportnetwerk. Op dezelfde manier moet het bedrijf ook een aantrekkelijke waardepropositie behouden voor zijn externe verkopers. Sommige van deze investeringsgebieden hebben in het verleden vragen opgeroepen bij beleggers en we verwachten dat het management volgens zijn strategie zal blijven investeren, ondanks periodieke margedruk door hogere uitgaven.
Bulls zeggen over aandeel Amazon
• Amazon is de duidelijke leider in e-commerce en heeft een ongeëvenaarde schaalgrootte om te blijven investeren in groeimogelijkheden en de allerbeste klantervaring te bieden.
• Reclame en AWS met hun hoge marges groeien sneller dan het bedrijfsgemiddelde, wat de winstgevendheid de komende jaren zou moeten blijven stimuleren.
• Amazon Prime abonnementen helpen om klanten aan te trekken en vast te houden die meer uitgeven bij Amazon. Dit versterkt een krachtig netwerkeffect en zorgt voor terugkerende inkomsten met hoge marges.
Bears zeggen over aandeel Amazon
• Grote technologiebedrijven, waaronder Amazon, maken zich steeds meer zorgen over regelgeving. Bovendien kan het bedrijf te maken krijgen met toenemende problemen op het gebied van regelgeving en naleving naarmate het internationaal verder uitbreidt.
• Nieuwe investeringen - met name in fulfillment, bezorging en AWS - zouden de groei van de vrije kasstroom moeten temperen. Daarnaast kan de penetratie van Amazon in sommige landen moeilijker zijn dan in de Verenigde Staten vanwege inferieure logistieke netwerken.
• Amazon zal mogelijk minder succesvol zijn in het penetreren van nieuwe retailcategorieën, zoals luxegoederen, vanwege consumentenvoorkeuren en een verbeterde e-commerce ervaring van grotere retailers.