Momenteel zijn er problemen met onze Portfolio Manager tool. We werken er hard aan om die zo snel mogelijk weer online te krijgen. Dank voor uw geduld.

Resultaten Netflix: alweer een sterk kwartaal, maar groei piekt

De Fair Value voor het streamingdienst aandeel gaat omhoog naar $500, maar het aandeel is nu overgewaardeerd.

Matthew Dolgin 19 juli, 2024 | 17:02
Facebook Twitter LinkedIn

Netflix logo

Narrow Moat aandeel Netflix (NFLX) rapporteerde opnieuw een uitstekend kwartaal, ondanks de afnemende positieve invloed van het aanpakken van het delen van wachtwoorden en de introductie van reclame-ondersteunde plannen. De omzetgroei versnelde, en het aantal nieuwe abonnees en de marges bleven op een historisch hoog niveau.

We zijn nog steeds van mening dat de recente resultaten eerder een bijzonder bloeiende periode vertegenwoordigen dan een duurzame nieuwe norm. Het huidige momentum van het bedrijf is echter van langere duur gebleken dan we oorspronkelijk hadden verwacht.

We verhogen onze schatting van de reële waarde van $440 naar $500 per aandeel. Wij denken dat het aandeel een voortzetting van de recente trends heeft ingeprijsd, en hoewel we nog steeds van mening zijn dat Netflix de beste in zijn klasse is, verwachten we dat het bedrijf periodes van vertraging zal doormaken, waardoor het aandeel overgewaardeerd is.

Morningstar maatstaven voor aandeel Netflix

Fair Value Estimate: $500
Morningstar Rating: 2 sterren
Economic Moat: Narrow
Morningstar Uncertainty Rating: High

Is dit een groeipiek voor Netflix?

De omzet in het tweede kwartaal steeg met 17% op jaarbasis, het beste kwartaalresultaat sinds 2021, maar dit is waarschijnlijk een piek in de groei. Het bedrijf heeft nu zijn bredere hardhandig optreden tegen het delen van wachtwoorden doorgevoerd, wat volgens ons grotendeels verantwoordelijk is voor de piek in abonneetoevoegingen die halverwege 2023 begon en heeft doorgezet. Netflix heeft zijn abonneebestand in het tweede kwartaal met nog eens 8 miljoen leden uitgebreid, waaronder 1,5 miljoen in de VS, en het heeft zijn abonneebestand het afgelopen jaar met bijna 17%, ofwel bijna 40 miljoen leden, uitgebreid.

Netflix heeft het delen van wachtwoorden nog steeds niet aangepakt in zijn hele ledenbestand, wat een van de redenen is dat we nu een langere reeks van verhoogde abonneetoevoegingen verwachten. Toch denken we dat de grootste impuls van een perfecte storm van katalysatoren nu voorbij is, vooral in de VS.

We verwachten dat de groei van de gemiddelde inkomsten per abonnee, die het afgelopen jaar vlak was, op de lange termijn een grotere rol zal spelen in de omzetgroei. ARM steeg met 7% op jaarbasis in de VS voor het tweede achtereenvolgende kwartaal, maar ARM daalde in alle andere regio's, voornamelijk door een combinatie van zwakke valuta en een verschuiving van de mix naar lager geprijsde markten, zoals India.

Advertentiegroei bij Netflix kan aanhouden

We verwachten dat reclame-inkomsten een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de toekomstige groei van ARM. Netflix maakt nog niet volledig gebruik van de mogelijkheden die het heeft met zijn advertentie-ondersteunde abonneebestand en verwacht niet dat reclame tot 2026 een primaire aanjager van inkomstengroei zal zijn. Het bedrijf is nog steeds bezig met het uitbouwen van zijn mogelijkheden voor adverteerders, onder andere via zijn eigen ad-technologieplatform, dat naar verwachting in 2025 breed zal worden gelanceerd. Op basis van incidentele bekendmakingen en groeipercentages die Netflix bekendmaakt, waaronder een sequentiële groei van 34% van het aantal abonnees met reclameondersteuning dit kwartaal, schatten we dat ongeveer 50 miljoen van de 278 miljoen abonnees van het bedrijf een plan hebben met reclameondersteuning.

De operationele marge van Netflix bedroeg meer dan 27% in het tweede kwartaal, een stijging van 5 procentpunten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het management verhoogde de margeverwachting voor het hele jaar naar 26%, wat 1 procentpunt hoger is dan de vorige prognose en een margeverhoging van 6 procentpunten zou betekenen ten opzichte van 2023. e geloven dat Netflix een aanzienlijk operationeel hefboomeffect heeft op de inkomsten, dus we verwachten dat de marge in de loop van de tijd zal blijven groeien.

Net als bij de omzetgroei verwachten we echter niet dat de stijgende lijn ononderbroken zal zijn. We verwachten dat de kosten zullen stijgen naarmate het bedrijf het ad-tech platform en andere ondersteuning voor advertentieverkoop verder uitbouwt. We verwachten lagere marges in de tweede helft van het jaar, deels door genormaliseerde programmakosten nadat de Hollywoodstakingen de productie in de tweede helft van 2023 hebben stilgelegd.

Zoals verwacht heeft de terugkeer naar een normale productie gewogen op de vrije kasstroom in vergelijking met vorig jaar, toen deze kunstmatig hoog was door het gebrek aan contentproductie. Het bedrijf genereerde $1,2 miljard aan vrije kasstroom tijdens het kwartaal, een daling van ongeveer 10% op jaarbasis. Netflix herhaalde zijn intentie om $17 miljard uit te geven aan de productie van content voor het hele jaar en blijft een vrije kasstroom verwachten van ongeveer $6 miljard, een daling ten opzichte van $7 miljard in 2023. 

 

 

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Netflix Inc665,77 USD-2,61Rating

Over de auteur

Matthew Dolgin  is aandelenanalist bij Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten