Berkshire Hathaway (BRK.A/BRK.B) hield op 4 mei zijn beroemde jaarlijkse aandeelhoudersvergadering en maakte toen tevens de resultaten over het eerste kwartaal bekend. Dit vindt Morningstar van Berkshire's resultaten en onze analist tekent ook op wat hem opviel tijdens de vergadering.
Hoewel de jaarlijkse bijeenkomst van Berkshire Hathaway altijd vermakelijk was, bood deze doorgaans niet al te veel inzicht in de activiteiten van het bedrijf. Hoewel het evenement van dit jaar de sfeer had van eerdere bijeenkomsten - de setting was hetzelfde, veel aandeelhouders waren aanwezig en de topmanagers waren op het podium om vragen te beantwoorden van CNBC's Becky Quick en aandeelhouders. In Omaha hing de afwezigheid van Charlie Munger (die in november 2023 overleed) boven de bijeenkomst, waarbij zijn snelle humor en scherpe opmerkingen erg werden gemist door alle aanwezigen.
Met CEO Warren Buffett vergezeld door Ajit Jain en Greg Abel op het podium, waren de vragen dit jaar meer gericht op de werking en prestaties van Berkshire's werkmaatschappijen, investeringen in aandelen, lopende kapitaalallocatie en opvolgingsplanning. Deze vragen werden afgewisseld met veel vragen over de economie en de gebruikelijke verzoeken om advies van Buffett over het een of ander in het leven of bedrijf van de vraagsteller.
Als we onze belangrijkste punten van dit jaar samenvatten vanuit het perspectief van een analist, dan komt het volgende naar voren: de bijeenkomst gaf meer inzicht in Geico en BNSF, die beide in de afgelopen vijf jaar te kampen hadden met problemen; in klimaatverandering en dan specifiek bosbranden (inclusief de toegenomen blootstelling aan rechtszaken) die nu een groot probleem zijn voor Berkshire Hathaway Energy; de verzekeraar blijft een netto-verkoper van aandelen - hoewel het behoorlijk veel kapitaal in een nog niet met naam genoemd aandeel in de financiële dienstverlening heeft gestoken - waarbij de verkoop van Apple en Paramount benadrukt werd tijdens de vergadering.
Buffett besprak ook zijn opvolgingsplanning, bracht hulde aan Charlie Munger en gaf zijn mening over toekomstig toezicht op kapitaalallocatie. Ook kwam aan de orde dat Berkshire zijn aandeleninkoop in het eerste kwartaal, en ook begin april, heeft opgevoerd terwijl er in de verte geruchten waren over een dividend.
Morningstar maatstaven voor Berkshire Hathaway
• Fair Value Estimate BRK.A: $640.000
• Fair Value Estimate BRK.B: $427
• Morningstar Rating: 4 stars
• Economic Moat Rating: Wide
• Uncertainty Rating: Low
Fair Value voor aandeel Berkshire Hathaway
Met een rating van 4 sterren zijn wij van mening dat het aandeel Berkshire Hathaway ondergewaardeerd is ten opzichte van onze schatting van de reële waarde op lange termijn van $427 per klasse B-aandeel, wat overeenkomt met 1,45 keer onze schatting van de boekwaarde per aandeel van de onderneming aan het einde van 2024 en 1,35 keer voor 2025. In de afgelopen 5 en 10 jaar noteerde het aandeel tegen gemiddeld 1,43 en 1,44 maal de boekwaarde per aandeel aan het einde van het jaar.
Berkshire Hathaway's Economic Moat Rating
We zijn altijd van mening geweest dat Berkshire's Economic Moat meer is dan de som der delen, hoewel de delen op zichzelf redelijk moaty zijn. De verzekeringsactiviteiten - Geico, Berkshire Hathaway Reinsurance Group en Berkshire Hathaway Primary Group - blijven een belangrijke bijdrage leveren aan het totale bedrijf. Niet alleen zullen ze naar verwachting goed zijn voor ongeveer 32% van de winst vóór belastingen van het bedrijf (en 50% van onze waardering), maar ze zijn ook overgekapitaliseerd en hebben een beleggingsportefeuille die groter is dan normaal voor een schadeverzekeraar.
Ze genereren ook float tegen lage kosten (tijdelijke geldbeleggingen die voortkomen uit premies die worden geïnd vooruitlopend op toekomstige claims). Hierdoor kan Berkshire rendement genereren op deze fondsen met activa die in verhouding staan tot de duur van de verzekering. En dit kost Berkshire doorgaans weinig tot niets, gezien de neiging van het bedrijf om de afgelopen decennia verzekeringswinsten te genereren.
Tegelijk denken we dat de verzekeringssector niet erg bevorderlijk is voor het ontwikkelen van blijvende concurrentievoordelen. Hoewel er een aantal kwalitatief hoogstaande bedrijven zijn, waarbij Berkshire enkele van de beste spelers heeft in de segmenten waarin het concurreert, verkopen verzekeraars in wezen een basisproduct en is het moeilijk om consistent overrendement te behalen. Verzekeringskopers zijn niet geneigd om een premie te betalen voor merken en de producten zijn gemakkelijk te kopiëren.
Gezien de groei van zijn autoverzekeringsactiviteiten door de jaren heen, is Geico een van Berkshire's grootste generatoren van verdiende premies geworden. De kracht van de directe verkoopactiviteiten van de autoverzekeraar heeft het tot een van de grootste verzekeraars van particuliere autoverzekeringen in de VS gemaakt, verantwoordelijk voor 12,3% van de geschreven premies vorig jaar, vergeleken met 18,3% van marktleider State Farm.