De trend in het omzetvolume wees in de eerste drie kwartalen van 2023 de verkeerde kant op, maar in het vierde kwartaal kwam de ommekeer; Unilever (UNA) groeit weer, en dus niet alleen dankzij prijsverhogingen.
De onderliggende omzet steeg in het vierde kwartaal met 4,7% en voor heel 2023 was dat 7%. Belangrijkste ontwikkeling is dat het omzetvolume in het vierde kwartaal steeg met 1,8% nadat het eerste kwartaal negatief was met -0,2%, vervolgens -0,3% in het tweede en -0,6% in het derde kwartaal. De groei in het vierde kwartaal wordt dus gedragen door zowel prijsverhogingen als volumegroei.
Dat is te danken aan hogere marketinguitgaven rondom zijn 30 sterkste merken (die goed zijn voor 75% van de omzet), zoals Unilever eerder aankondigde. Zoals verwacht begon die nieuwe strategie pas in de tweede helft van het jaar effect te sorteren. De brutomarge is in 2023 gestegen met 200 basispunten, waarvan 130 basispunten te danken zijn aan de boost van de kernmerken, en ook dankzij lagere grondstofkosten in de tweede helft van het jaar.
Het aandeel Unilever behoort donderdag op de beurs in Amsterdam tot de grootste stijgers met een koerswinst van 2,7% op €47,05.
Europa zoekt goedkopere alternatieven
Als we inzoomen op de resultaten, dan valt het Morningstar-analist Ioannis Pontikis op dat Europa teleurstelt; Die regio is goed voor 20% van de groepsomzet en boekte in het vierde kwartaal een omzetgroei van 4,1%. De pijn zit hem in het feit dat bij uitsplitsing van dat cijfer naar prijs- en volume-effecten het volume 7,7% is gedaald. Unilever wijt dat aan de trend dat consumenten onder invloed van de hoge inflatie op zoek zijn naar goedkopere alternatieven voor hun boodschappen. Ze kiezen vaker voor huismerken en daar hebben Unilever's A-merken onder te lijden.
Dat geldt vooral voor de divisies voedingsmiddelen en ijs, want de divisies Beauty en Personal Care bleken volgens de analist behoorlijk goed bestand tegen de bezuinigingsdrift van de consument. Daar doen de sterke merken volgens Pontikis hun werk.
Unilever-CEO Hein Schumacher rekent voor 2024 op een omzetgroei die binnen de lange-termijn bandbreedte van 3-5% valt en op een bescheiden margegroei.
Aandeel Unilever is ondergewaardeerd
De analist vindt de cijfers en ook de verwachtingen van Unilever voor 2024 conform zijn eigen verwachtingen en houdt zijn Fair Value voor Unilever op €52 per aandeel. Bij een actuele koers van omstreeks €47 voor het in Amsterdam genoteerde aandeel is dit dus nog altijd ondergewaardeerd.