Is de huidige kwakkelende economie een probleem voor bedrijven die persoonlijke luxegoederen verkopen? Nee hoor, dat is verrassend vaak niet het geval. Al staat de branche bekend als een cyclische, de winstgevendheid van ondernemingen in de luxe-industrie is met een operationele winstmarge van meer dan 25 procent uiterst solide. Dat blijkt uit een uitgebreid rapport over deze branche dat aandelenanalisten Jelena Sokolova en Victoria Franco van Morningstar onlangs publiceerden.
Nou is er met de winstgevendheid van bedrijven uit de luxe-industrie al heel lang weinig mis, maar de afgelopen twee jaar ligt die zelfs een stuk hoger dan de langjarige gemiddelde marge van deze sector. Als je naar de afgelopen veertien jaar kijkt, zie je dat de marge van de luxebedrijven eigenlijk maar twee periodes substantieel achterbleef: rond 2009-2010, tijdens de grote financiële crisis in die jaren, en in 2019-2020, toen de coronapandemie de wereldeconomie zwaar verstoorde. Maar zelfs toen lag die winstgevendheid nog ruim boven de tien procent.
Voor de komende vijf jaar verwachten Morningstar-analisten Sokolova en Franco bovendien dat die winstmarge zal blijven stijgen – zij het in een veel trager tempo dan de afgelopen twee jaar. Dat is wel het effect van de huidige, haperende wereldeconomie, die luxebedrijven ook beperkt in hun mogelijkheden om de prijs van hun al dure kleding, horloges, lederen tassen en cosmetica nog verder te verhogen.
Geen gedoe met maten
Van die spullen behoren lederwaren tot de meest profijtelijke voor de verkopers ervan. Dat komt ondermeer doordat het plannen van de toelevering van leren tassen en riemen eenvoudiger is dan bij bijvoorbeeld kleding. Zo wisselen de collecties elkaar minder vaak af en heb je niet te maken met verschillende maten, leggen de twee Morningstar-analisten uit in hun sectoranalyse.
Ook zijn de productiekosten van lederwaren lager dan die van bijvoorbeeld dure sieraden. Het gebruik van kostbare edelmetalen, zoals zilver en goud, en van edelstenen, drijft natuurlijk de kosten op die nodig zijn om een juweel te maken. En kleding geldt traditiegetrouw als een categorie die ook binnen de luxe-industrie lagere winstmarges boekt. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met de snelle wisseling van collecties en het gedoe met verschillende maten.
Als een modeconcern binnen de luxe-industrie al een relatief hoge winstmarge haalt, is dat te danken aan zijn strategie om (een deel van) dezelfde collectie door de seizoenen heen te blijven verkopen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Moncler. De drie bedrijven die volgens de Morningstar-analisten ‘superieure winstmarges’ halen binnen de luxe-industrie, zijn Kering, LVMH en Hermes – die hun geld vooral verdienen met lederwaren, zoals tassen.
Kering, LVMH en Hermes: kopen?
Betekent dit ook dat de aandelen van deze drie een verstandige keus zijn voor particuliere beleggers? Niet als je naar de verhouding kijkt tussen de huidige beurskoers en de reële waarde per aandeel, de zogeheten Fair Value in Morningstar-termen. Dan zie je dat zowel Hermes als LVMH momenteel overgewaardeerd zijn – vooral de eerste.
Maar het aandeel Kering is juist zwaar ondergewaardeerd; de koers schommelde de afgelopen weken tussen de €391 en €401, terwijl de Fair Value volgens Morninstar's analisten maar liefst €600 bedraagt. Dat komt deels doordat de koers afgelopen jaar sterk is gedaald, met meer dan twintig procent. Om precies te zijn: -23,5%.
Zo zwaar is geen van de elf aandelen uit de luxe-industrie die Morningstar volgt onderuit gegaan. Alleen Salvatore Ferragamo komt in de buurt, met -21,8%. Maar bij dat aandeel liggen de huidige beurskoers en de Fair Value toch nog redelijk dicht bij elkaar in de buurt – anders dus dan bij Kering.
Tapestry: zwaar ondergewaardeerd
Een ander aandeel dat fors ondergewaardeerd is, is Tapestry. De huidige koers, die de laatste weken rond de $30 à $32,50 ligt, komt niet eens in de buurt van zijn Fair Value van $60. Nou zegt de naam Tapestry u misschien niks – iets met tapijten, denkt u? Nee, Tapestry is het Amerikaanse moederbedrijf van de modemerken Coach, Stuart Weitzman en Kate Spade. En als de afgelopen zomer aangekondigde aankoop door Tapestry van Capri doorgaat en niet op onoverkomelijke bezwaren stuit van de Amerikaanse toezichthouder óók van de merken Jimmy Choo, Michael Kors en Versace.
Vooral de handtassen van Coach zijn een ware winstmachine en brengen bij Tapestry meer dan de helft van het geld binnen met hun krankzinnig hoge winstmarge van ruim 70%. In een eerder artikel over de luxe-industrie hebben we bij Morningstar dit bedrijf uitgebreid belicht.
Zo lang de overname nog niet officieel rond is, publiceert Morningstar nog aparte analyses over Capri, waarvan de laatste van begin november stamt. Daaruit blijkt dat het aandeel nog steeds ondergewaardeerd is, maar dat de verkoop in het kwartaal dat eindigde per ultimo september wel tegenviel.
In die periode daalde de verkoop harder dan de voorziene vijf procent – namelijk met negen procent. Dat kwam volgens analist David Swartz die het aandeel voor Morningstar volgt mede doordat de vraag naar kleding en mode-accessoires in Noord- en Zuid-Amerika afnam. Ook liep Capri pak ‘m beet $50 miljoen aan omzet mis omdat de opzet van een nieuw internetplatform voor het merk Michael Kors in diezelfde regio niet goed liep.
Analist Swartz liet echter in zijn analyse weten dat zijn inschatting van de reële waarde van het aandeel Capri intact blijft, op $57. Hij verwacht namelijk dat de overname door Tapestry zal doorgaan en verwacht daar veel van. ‘We denken dat Tapestry’s ervaring met [de merken] Coach en Kate Spade [de prestaties van] Michael Kors goed zullen doen na de overname’, schrijft hij.