Automotive aandelen ondergewaardeerd voor lange termijn

De Europese autofabrikanten boekten sterke omzet- en winstcijfers over het derde kwartaal. Dat is voornamelijk te danken aan bestellingen die al kwartalen geleden geplaatst zijn. Inmiddels is het sentiment onder kopers veranderd, dus voor de korte termijn is druk op de resultaten te verwachten. Maar op de lange termijn bekeken zijn Europese auto-aandelen volgens Morningstar juist sterk ondergewaardeerd.

Robert van den Oever 21 november, 2023 | 17:26
Facebook Twitter LinkedIn

BMW i5

De resultaten over het derde kwartaal waren voor de meeste Europese autofabrikanten heel goed. Hun omzetten en winsten stegen door de groei van het aantal uitgeleverde auto's. Daarbij moet opgemerkt worden dat veel van die uitleveringen samenhangen met bestellingen die al maanden, zo niet kwartalen geleden geplaatst zijn.

Volkswagen (VOW3) bijvoorbeeld zag de omzet 12% stijgen in het derde kwartaal en de operationele winst met 16%. Dat was méér dan analisten hadden verwacht. Bovendien was de basis solide omdat alledrie de factoren prijsstelling, volume en productmix bijdroegen, zegt Richard Hilgert, Morningstar's aandelenanalist die de automotive sector al decennia volgt.

Het beeld bij de andere grote Europese namen is vergelijkbaar: Renault (RNO) boekte 11% méér omzet bij een volumegroei van 6% voor de groep, waarbij thuismarkt Frankrijk 22% volumegroei kende en Europa 12%. Het Frans-Italiaans-Amerikaanse Stellantis (STLAM), het concern achter onder andere de merken Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Chrysler en Jeep, met beursnoteringen in Parijs, Milaan en New York, boekte een autonome omzetgroei van 14%, eveneens dankzij prijs-, volume- en mixeffecten. Wel zei het dat kostenbesparingen en margegroei door een betere mis de negatieve effecten van onder meer een staking bij de Amerikaanse fabrieken grotendeels zullen compenseren. Winstcijfers geven Renault en Stellantis alleen bij de halfjaar- en jaarpresentatie.

BMW (BMW) kende een autonome omzetgroei van 7% en een operationele-winststijging van 9%; de winstmarge steeg bijna een procentpunt naar 9,8%. Het volume steeg 6% terwijl de eerdere toeleveringsproblemen verminderden. Opvallend is dat het volume elektrische auto's maar liefst 93% steeg. BMW breidt zijn aanbod aan elektrische modellen in rap tempo uit en dat heeft resultaat.

 

Koperssentiment keert

Het huidige sentiment onder autokopers is echter veranderd ten opzichte van de tijd dat de nu uitgeleverde orders werden geplaatst. Door de stijgende rente en de economische afkoeling zijn consumenten terughoudender geworden met bestedingen en dat vertaalt zich in minder bestellingen. Vooral de vraag naar nieuwe elektrische auto's is fors minder dan waar de markt eerder voor de korte en middellange termijn op rekende. De gevolgen laten zich inmiddels al voelen. Want sommige fabrikanten, waaronder Volkswagen, moeten hun productie soms tijdelijk stilleggen omdat er te weinig vraag is.

Een andere factor daarbij is dat er nog steeds problemen zijn met de aanvoerlijnen van onderdelen. Sommige toeleveranciers kunnen niet altijd voldoende of niet tijdig de benodigde onderdelen leveren. Eerst waren chiptekorten de oorzaak, daarna de oorlog in Oekraïne en nu leggen overstromingen in diverse landen soms individuele onderdelenproducten tijdelijk stil.

Dat speelde ook in het derde kwartaal een rol en deed de gunstige prijs-, volume- en mixeffecten bij meerdere spelers gedeeltelijk teniet, merkt Hilgert op: "De supply chain disruptions zijn nu stukken minder, maar nog niet helemaal weg. Chips zijn nog steeds een probleem. Pas als vanaf 2024 de productiecapaciteit bij de grote chipfabrikanten is uitgebreid, zal dat opgelost zijn."

 

Onduidelijkheid over stimulansen

De afnemende vraag naar elektrische auto's heeft ook te maken met onduidelijk en wisselend overheidsbeleid ten aanzien van fiscale aspecten en stimuleringsmaatregelen. Op fiscaal gebied zetten overheden stappen om gunstige regelingen af te bouwen en gelijk te trekken met de voorwaarden en tarieven voor brandstofauto's. Bijvoorbeeld in Nederland zal de wegenbelasting vanaf 2026 voor beide gelijk zijn, na een eerste stap van 25% van het normale tarief in 2025 tegen 0% nu.

Voor stimuleringen geldt dezelfde afbouw. Bijvoorbeeld de pot met subsidies in Nederland voor de aanschaf van een elektrische auto, nieuw en gebruikt, wordt per jaar kleiner. Dat de interesse bij aspirant-kopers ook afneemt, blijkt uit het feit dat de pot voor dit jaar pas onlangs de bodem bereikte, terwijl die in voorgaande jaren vaak al aan het begin van het jaar leeg was.

De fabrikanten merken de de gevolgen doordat de vraag achterblijft bij het aanbod: Mercedes-Benz heeft te kampen met oplopende vooorraden van zijn elektrische topmodellen EQE en EQS, terwijl Tesla de catalogusprijzen van zijn modellen in diverse markten verlaagd heeft, soms met meerdere stappen in een vrij korte periode.

 

Sector sterk ondergewaardeerd 

De Fair Values die analist Hilgert toekent aan de Europese auto-aandelen, liggen beduidend hoger dan hun actuele koersen. Dat komt omdat Hilgert ver vooruitkijkt, naar 2025 en verder, wanneer volgens hem de periode aanbreekt dat de vraag weer gaat groeien en de omzetten en winsten sneller gerealiseerd worden door vlottere uitlevering van bestelde auto's. Daar zal een breder aanbod van elektrische modellen een belangrijke aanjager van zijn, voorspelt Hilgert: "Nieuwe modellen zullen betaalbaarder zijn en modernere technologie hebben met meer rijbereik dan nu. Vanaf 2025 gaan we weer echte groei zien."

Daarmee vertegenwoordigt Hilgert de lange-termijn visie van Morningstar. De huidige beurskoersen van de Europese autobedrijven weerspiegelen de magere resultaten van de voorbije kwartalen waarin achterblijvende uitleveringen door onderdelenschaarste de omzetten en winsten afremden, maar Hilgert baseert zijn waardering op de verwachte resultaten voor 2025 en daarna.

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten