Tesla (TSLA) heeft zijn resultaten over het derde kwartaal gepubliceerd en Morningstar's analist en aandelenstrateeg Seth Goldstein haalt daar de belangrijkste bevindingen voor beleggers uit. De winst van Tesla kwam lager uit dan de consensusschattingen, omdat de prijsverlagingen die de autobouwer heeft doorgevoerd zwaar op de winstmarges drukten. De markt had wel op een daling gerekend, maar dan in lijn met die van het tweede kwartaal. Maar de daling bleek sterker dan verwacht.
Voor de langverwachte Cybertruck heeft Tesla eindelijk een uitleveringsdatum genoemd. Ook blijft de bouwer van elektrische auto's zwaar investeren in zijn langetermijnstrategie om software voor autonoom rijden te ontwikkelen die op abonnementsbasis zal worden aangeboden. Beleggers moeten echter op hun hoede zijn voor de vooruitzichten, want er komen mogelijk verdere prijsverlagingen aan, waardoor de winst volgend jaar mogelijk lager kan uitvallen. Ook zou het investeringstempo in nieuwe capaciteit kunnen vertragen, waarschuwt Goldstein.
Tesla is een snel groeiend bedrijf en dat betekent dat het aandeel extreem volatiel kan bewegen. Alles hangt af van de perceptie door de markt over het groeitraject van het bedrijf. Als de markt een hoge groei verwacht, kan het aandeel sterk stijgen, maar wanneer beleggers een lager groeitempo voorzien, kan het weer net zo snel dalen. Beleggers moeten zich bewust zijn van die dynamiek als ze beleggen in Tesla overwegen, waarschuwt Goldstein.
Morningstar's oordeel over Tesla
Fair Value: $210.00
Morningstar Rating: 3 sterren
Economic Moat: Narrow
Uncertainty Rating: Very High
Aandeel fair gewaardeerd
De actuele beurskoers van Tesla in verhouding tot Goldstein's Fair Value van $210 resulteert in een faire waardering en dat leidt tot 3 Morningstar-sterren.
Analist Goldstein verwacht dat Tesla op de korte temrijn het aantal afgeleverde auto's kan laten groeien tot omstreeks 1,8 miljoen in 2023, zo'n 37% méér dan in 2022. Echter, de prijsverlagingen doen de kostenbesparingen méér dan teniet, zodat de brutowinstmarge voor 2023 zal krimpen naar 19% vergeleken met 29% in 2022.
Voor de langere termijn rekent de anaiist op circa 5 miljoen auto's per jaar in 2030. Zijn voorspelling ligt duidelijk onder die van Tesla zelf dat uitgaat van 20 miljoen auto's aan het einde van dit decennium. Toch is het nog altijd bijna vier maal de 1,31 miljoen auto's die Tesla in 2022 heeft afgeleverd.
Goldstein's voorspelling gaat ervan uit dat Tesla méér exemplaren van zijn Model 3 en Model Y zal uitleveren en met succes de Cybertruck in 2023 zal lanceren, waarna het leveringsvolume geleidelijk zal gaan oplopen. Hij gaat er ook van uit dat Tesla de volumes van de Semi vrachtwagens in de loop van de tijd zal vergroten. Verder verwacht hij dat Tesla in de tweede helft van het decennium zijn sportwagen en uiteindelijk ook zijn betaalbare sedan- en SUV-platforms zal lanceren.
We think Tesla will successfully continue to reduce its manufacturing costs on a per-vehicle basis. Combined with a shift to producing a greater proportion of higher-priced Model Y vehicles, we forecast segment gross margins will expand to roughly 30%, near the 29% level achieved in 2022, as automotive profit growth grows faster than revenue over the medium and long term.
Tesla zal er volgens de analist in slagen om zijn productiekosten per voertuig verder te verlagen. In combinatie met een groter deel duurdere Model Y's in de totale verkopen zal dat de brutomarge opstuwen tot ongeveer 30%, becijfert de analist, in de buurt van de 29% die in 2022 werd gehaald. In de automotive sector groeit de winst sneller dan de omzet op de middellange en lange termijn.
Moat, risico en onzekerheid
Tesla krijgt van Morningstar een Narrow Moat rating toegekend. Die komt voort uit zijn immateriële activa en kostenvoordelen. De merkkracht van het bedrijf als fabrikant van luxe auto's zorgt voor premiumprijzen, terwijl de expertise in productie van elektrische voertuigen het in staat stelt om zijn auto's goedkoper te produceren dan de concurrentie.
De merkkracht van Tesla zal waarschijnlijk niet snel worden aangetast als andere autofabrikanten zich op de markt van elektrische auto's begeven, omdat het bedrijf blijft innoveren om de concurrentie voor te blijven. Door zich eerst op de markt voor luxe auto's te concentreren, kon Tesla enorm veel publiciteit in de media genereren die verder reikte dan alleen zijn klanten. Dat joeg weer de consumentenvraag naar de daaropvolgende goedkopere voertuigen zoals de Model 3 en Model Y aan. Naarmate meer nieuwe, andere modellen worden gelanceerd, zoals de Cybertruck of het platform waar de goedkopere (circa $25.000) gezinsauto en SUV op zullen komen te staan, zullen de vraag vanuit consumenten en de merkperceptie sterk blijven.
Tesla krijgt een Very High Morningstar Uncertainty rating, aangezien er veel onvoorspelbare ontwikkelingen gaande zijn. De automarkt is zeer cyclisch en onderhevig aan scherpe dalingen in de vraag, afhankelijk van de economische omstandigheden en het consumentenvertrouwen. Als marktleider in elektrische auto's is Tesla kwetsbaar voor de groeiende concurrentie van traditionele autofabrikanten en nieuwkomers die steeds meer (en vaak goedkopere) elektrische modellen op de markt brengen en een inhaalslag aan het maken zijn. Die verhevigde concurrentie, ook dus op prijs, dwingt Tesla om zijn verkoopprijzen te blijven verlagen, en dat drukt de winstmarge voelbaar. Méér keuze in elektrische modellen van een brede waaier aan fabrikanten is gunstig voor autokopers, maar maakt de keuze voor Tesla minder vanzelfsprekend.
De stevige investeringen in capaciteitsuitbreidingen brengen het risico van vertragingen en kostenoverschrijdingen met zich mee. Tesla investeert ook in onderzoek en ontwikkeling om zijn technologische voorsprong te behouden en inkomsten uit software te genereren zonder de garantie dat deze investeringen meteen vruchten zullen afwerpen. Bovendien wordt Tesla geconfronteerd met risico's op het gebied van milieu, maatschappij en goed ondernemingsbestuur (ESG).