Ze zijn de nummers één en twee van de Europese mode-industrie, kledingreuzen Inditex en H&M. De hoogte omzet haalt het Spaanse Inditex, op twee staat het Zweedse H&M. Het zal dan ook moeilijk zijn een Westerse burger te vinden die niet tenminste één merk van de twee kent. Bij Inditex zijn dat bijvoorbeeld Mango en Zara, bij H&M het gelijknamige merk, plus onder meer COS, & Other Stories en Arket.
Alleen al in de winkelstraten zijn de twee al decennia tamelijk dominant. In Europa heeft H&M bijvoorbeeld een kleine drieduizend winkels en bij Inditex zijn dat er nog veel meer. Wereldwijd heeft de laatste zelfs ruim zévenduizend winkels. En dan hebben we het nog niet eens over hun sterke aanwezigheid online.
Ja, in de sterk versnipperde modewereld springen H&M en Inditex eruit, als je naar hun omzet of marktaandeel kijkt. Maar dat wil nog niet zeggen dat de twee moeiteloos een zorgeloze toekomst tegemoet gaan. Om met H&M te beginnen: al die winkels zorgen ook voor hele hoge vaste lasten. En die drukken op hun beurt steeds zwaarder op de winstgevendheid nu het aantal mensen dat kleding nog in een fysieke winkel koopt juist afneemt, omdat ze steeds meer online kopen - zeker in coronatijd kreeg dat een extra boost.
H&M: steeds meer concurrenten
Ook wordt de concurrentie almaar heviger, waardoor het helemaal niet zeker is dat H&M dezelfde winst en omzet kan blijven halen in de toekomst, zo schrijft Morningstar's aandelenanalist Jelena Sokolova in een uitgebreide analyse van het in 1947 opgerichte Zweedse modeconcern. Om die te garanderen, zijn schaalvoordelen en bekende merken exploiteren niet genoeg. Dat blijkt ook uit de feiten, meent Sokolova. Zo verkoopt H&M steeds minder en neemt de voorraad juist toe: afgelopen jaar was er genoeg kleding om het 140 dagen uit te zingen zonder nieuwe productie. Dat betekent dat de kans groot is dat een deel van die berg in de uitverkoop eindigt – en daar verdien je als keten natuurlijk minder aan.
De concurrentie komt bovendien van alle kanten: H&M en Inditex hebben niet alleen te maken met kostenknallers als Primark, maar ook met hippe nichemerken en online giganten als Alibaba en Amazon die tegenwoordig ook eigen merken verkopen – net als H&M, het vlaggenschip van het concern.
Maar is het glas nu half vol of half leeg? Sokolova verwacht namelijk óók dat H&M het komende decennium elk jaar gemiddeld zes procent zal blijven groeien en dat de bruto winstmarge boven de 50% zal blijven. Die mooie prestaties zou het Zweedse modeconcern onder andere kunnen halen door haar inspanningen om minder kleding in de sales te laten eindigen en de nodige verbeteringen in de prijskwaliteitverhouding, aldus Sokolova.
Verder is H&M druk bezig om kwakkelende winkels te sluiten, snellere doorlooptijden te realiseren in de productie door gebruik te maken van 3D-sampling en zet het kunstmatige intelligentie in om modetrends sneller te detecteren en klanten persoonlijker aanbiedingen te kunnen doen – aldus Sokolova.
Inditex overtreft H&M
H&M’s soortgenoot Inditex staat er beter voor, zo bleek eerder al, toen beide partijen hun financiële cijfers over het slotkwartaal van 2022 bekendmaakten. Waar de verkoopcijfers van H&M destijds min of meer hetzelfde gebleven waren, boekte Inditex een groei van meer dan 10%. Daarmee werd opnieuw bevestigd dat Inditex beter presteert dan H&M, aldus analist Sokolova.
Voor Inditex geldt dat de inkomsten harder groeien dan vóór de coronapandemie losbrak. Dat is best bijzonder als je weet hoe weinig vertrouwen Westerse consumenten momenteel hebben in de economie – onder andere omdat zij steeds minder kunnen kopen van hun salaris vanwege de hoge inflatie. Sokolova denkt dan ook dat het bedrijf marktaandeel zal blijven winnen.
Ook is Inditex een aantrekkelijk bedrijf voor aandeelhouders: het keert een dividend uit van €1,20 per aandeel, wat het totale rendement op 3,5% brengt. Bovendien beschikt Inditex in Morningstars ogen over grotere concurrentievoordelen dan H&M. Om die reden heeft analist Sokolova aan Inditex een Narrow Moat rating toegekend, die op beperkte concurrentievoordelen wijst. Dat heeft Industria de Diseno Textil, zoals het Spaanse concern voluit heet, te danken aan de omvang van haar immateriële activa, zoals de kracht van haar merken, die structureel voor lagere kosten zorgt dan bij H&M.
Lokale productie
Die lagere kosten zijn ook deels het gevolg van het feit dat meer dan de helft van de productie in de buurt van Spanje plaatsvindt. Vanaf daar wordt alle nieuwe kleding tweemaal per week verscheept naar de winkels in de rest van de wereld. Een winkel die een order plaatst voor een nieuwe collectie, ontvangt die binnen twee dagen. Naar zo’n systeem waarin de voorraad snel wordt gewisseld en bevoorrading snel en voortdurend plaatsvindt, streven veel grote modeconcerns, maar slechts weinig partijen krijgen het ook echt voor elkaar.
Daarbij komt dat nieuwkomers die deze systematiek willen kopiëren, waarschijnlijk zullen falen, volgens Sokolova. Zij kunnen nooit Inditex’ sterke prijs/kwaliteit verhouding evenaren, omdat ze niet over dezelfde kostenvoordelen beschikken als icoon Inditex die dit spel al decennia speelt. Bovendien zou een nieuwe speler veel geld moeten uittrekken voor marketing om de merkbekendheid van bijvoorbeeld een Zara te halen. Dat hoeft Inditex niet meer – dat is een voordeel van veteraan zijn.
Een laatste pluspunt van Inditex is dat dat het bedrijf amper schulden heeft, en dus ook weinig nadeel ondervindt van de hogere rente. Doordat het veel geld in kas heeft, hoeft het niet naar externe financiers toe als het extra cash nodig heeft, bijvoorbeeld voor investeringen of overnames. Daarmee is het zeer crisisbestendig, zo merkte Sokolova in een eerdere analyse al op.
H&M: licht ondergewaardeerd
Op basis van de groeicijfers die Morningstar-analist Sokolova verwacht, zit bij H&M het glas toch kennelijk nog half vol: onlangs heeft zij namelijk de Fair Value voor het aandeel verhoogd naar 190 Zweedse kronen (omgerekend zo'n €16). Met die hogere reële waarde schatting is het aandeel H&M overigens niet ineens zwaar ondergewaardeerd. Integendeel: de beurskoers is dit jaar hard gestegen. Lag die begin januari nog rond de 116 Zweedse kronen (circa €9,85) per aandeel, inmiddels noteert die rond de 180 kronen en daarmee kruipt de actuele koers dicht tegen de beurskoers aan.
Het aandeel Inditex kruipt zelfs voorbij zijn Fair Value. Op de beurs van Madrid noteert het aandeel €34 bij een Fair Value van €32. Het patroon van de laatste tijd is dat de actuele koers soms eronder en soms erboven ligt. Echt overduidelijk onder- dan wel overgewaardeerd kunnen we het niet noemen. Net als het aandeel H&M heeft Inditex een spurt omhoog gemaakt. Zo lag de koers afgelopen december nog onder de €25. Wie in de mode wil beleggen, kan deze twee aandelen nu dus in elk geval niet voor een prikkie kopen.