Het blijft intrigerend: als een sieraden- of modemerk maar duur genoeg is, het tamelijk immuun is voor aardse zaken zoals inflatie en renteverhogingen. Dat bleek begin dit jaar al, toen Morningstar's aandelenanalist Jelena Sokolova de luxe goederen-industrie onder de loep nam, en wordt andermaal duidelijk in haar recentste analyse.
Hoe dat komt? Simpel: mensen met een hoog inkomen zijn een veel kleiner percentage van hun inkomen kwijt aan energie en voedsel dan hun armere medemens. En dus blijven zij luxe spullen kopen en neemt de verkoop van luxe-artikelen dus toe, of we nu in een recessie zitten of niet. Dat rijke Chinezen weer naar het Westen mogen reizen en daar dus naar hartenlust kunnen shoppen, helpt vast. Al reizen zij nog altijd minder dan vóór de uitbraak van de coronapandemie. Maar dat kan deels ook komen doordat een aangevraagd visum vaak lang op zich laat wachten.
Ondertussen zijn de Westerse economieën behoorlijk veerkrachtig en blijken bedrijven in de luxe-industrie vaak hun hogere kosten behoorlijk goed door te kunnen berekenen aan hun klanten. De aandelenkoersen van veel concerns die luxe goederen op de markt brengen, zijn navenant gestegen. Die trend zette ongeveer een half jaar geleden in. De dieptepunten ten tijde van de coronapandemie lijken daarmee al iets uit het verre verleden.
De hoge waarderinngen maken de meeste luxe-aandelen minder aantrekkelijk voor beleggers, omdat de koerswinst er al in zit. Maar volgens analist Sokolova toch nog een paar pareltjes te vinden die nog níet zo duur en die naar de maatstaven van Morningstar ondergewaardeerd zijn.
Ondergewaardeerd: vier luxe-favorieten
Vier favorieten heeft Sokolova, die in haar ogen ondergewaardeerd zijn op de beurs, als je de koers van die aandelen vergelijkt met de reële waarde van het bedrijf in kwestie – de Fair Value, in Morningstar-terminologie. Dat is nog steeds Pandora, net als een half jaar geleden, maar de analist tipt ook Kering, Tapestry en Capri. Die laatste twee zijn wellicht minder bekende namen voor Nederlandse beleggers.
Favoriet 1: Capri
De koers van Capri, het modeconcern dat bekend is van de merken Jimmy Choo, Michael Kors en Versace, beweegt tussen de $35 en 40. Het aandeel is hard gedaald sinds de piek in februari, toen de koers bijna de $70 aantikte. Daarmee is het zwaar ondergewaardeerd, vindt Sokolova, want zij kent het bedrijf een Fair Value van $60 per aandeel toe.
De recentste resultaten van de drie genoemde merken van Capri (CPRI) vielen tegen, zo blijkt uit de cijfers over het boekjaar 2022/2023 dat eindigde per 31 maart. Capri publiceert de prestaties van zijn drie topmerken overigens apart.
Michael Kors: rendabele handtassen
Van de drie merken is Michael Kors veruit het belangrijkste voor de inkomsten: goed voor 70% van de totale verkoop door Capri, schrijft Sokolova in haar rapport over de luxe-industrie van deze maand. Over concurrentievoordelen beschikt het merk volgens de analist echter niet; het zou niet de macht hebben om zijn prijzen eigenhandig te verhogen. Juist die prijsmacht is belangrijk in tijden van hoge inflatie. Maar toch zijn de handtassen van Kors enorm rendabel.
Analist Sokolova heeft vooral veel vertrouwen in de mogelijkheden tot expansie van de twee kleinere merken die onder Capri Holdings vallen: Versace en Jimmy Choo – het merk van de rode zooltjes onder angstaanjagend steile stilettohakken. Die werden wereldberoemd door Sex & the City, de tv-serie over het hippe New Yorkse leven van vier vriendinnen, waarmee generaties vrouwen opgroeiden. Daarin droeg columnist Carrie Bradshaw vaak Jimmy Choo’s in de wildste kleuren, met veertjes en al.
Wat Versace betreft verwacht analist Sokolova dat de inkomsten van dit merk de komende tien jaar meer dan twee keer zo hoog zullen worden. Nu liggen die rond de $1,1 miljard.
Favoriet 2: Kering
De naam Kering zegt de niet-fashionista’s onder de beleggers misschien niet zoveel, maar dit gigantische Franse modeconcern herbergt vlaggenschip Gucci – en dat kent iedereen wél, net als Yves Saint Laurent. Volgens Sokolova beschikt dit aandeel momenteel over momentum, vanwege die grote merkbekendheid, maar ook door het enorme marketingbudget waarover het de beschikking heeft. Ook van belang: Gucci verkeert in de positie om de creatieve en leidinggevende toptalenten uit deze wereld aan te nemen. En moederbedrijf Kering als geheel beschikt anders dan Capri wél over duurzame concurrentievoordelen, volgens Sokolova.
De aandelenkoers van Kering (KER) ligt met omstreeks $500 ver onder de Fair Value van $650 die Sokolova eraan toegekend heeft. De koers is recentelijk gestaag gedaald, nadat deze in de periode februari-mei tussen $550 en 600 bewoog, maar daar vervolgens onder dook tot even nipt onder de $500 begin juni.
Favoriet 3: Pandora
Een bruto winstmarge van 70% - kom er maar om! Het is een van de redenen waarom sieradenbedrijf Pandora op Sokolova’s favorietenlijstje staat voor de luxe-branche. Andere succesfactor is dat 60% van de sieraden als cadeau gekocht wordt – en dan letten mensen minder op de prijs dan wanneer ze iets voor zichzelf kopen. Tel daar nog Pandora’s prijsmacht bovenop, gezonde financiële cijfers én het feit dat de grootste soortgenoot nog altijd meer dan twee keer zo klein is, en het succes is verklaard.
De beurskoers van Pandora (PNDORA) ligt met circa 560 Deense kronen per aandeel ver onder de reële waarde (Fair Value) van 930 Deense kronen die Morningstar het waard vindt. De huidige koers impliceert een koers/winstverhouding van slechts 10 en dat is volgens die maatstaf goedkoop.
Favoriet 4: Tapestry
Sokolova’s vierde favoriet binnen de luxesector is het New Yorkse Tapestry, dat lifestylemerken herbergt als Coach, Stuart Weitzman en Kate Spade. Morningstar is het meest enthousiast over Coach en heeft moederbedrijf Tapestry uitsluitend vanwege dit merk een Narrow Moat Rating toegekend, om zijn concurrentievoordeel te markeren. Volgens Sokolova brengen de handtassen van Coach meer dan de helft van al het geld binnen. En handtassen zijn befaamd vanwege hun vaak enorm hoge winstmarge - bij Coach ligt die boven de 70%. Dat tikt lekker aan, als je bedenkt dat één exemplaar honderden euro’s kost.
De huidige beurskoers van Tapestry (TPR) ligt rond de $43-44, dik onder de reële waarde (Fair Value) van $57 die Sokolova eraan toegekend heeft.