Adyen's CEO en mede-oprichter Pieter van der Does. Foto: Adyen.
Adyen is al lange tijd een succesverhaal: snelle groei, een stevig marktaandeel, brede dienstverlening en steeds meer nieuwe klanten uit allerlei sectoren. De cijfers over 2022 bewijzen dat eens te meer, met een groei in processed volume over de tweede helft van 2022 van 40%.
Vooral in e-commerce heeft Adyen (ADYEN) een naam hoog te houden, maar uit de cijfers komt naar voren dat de groei bij fysieke winkels afgelopen jaar sterk was: 62% méér betaaltransacties in winkels nadat alle lockdowns waren opgeheven. E-commerce boekte een volumegroei in transacties van 37%.
De omzet van Adyen groeide op jaarbasis met 30% tot €722 miljoen euro. De operationele winst (EBITDA) steeg slechts 4% bij een dalende marge, en dat was een tegenvaller voor analisten en beleggers.
Hoge kosten
De reden is dat Adyen vorig jaar veel nieuwe mensen heeft aangenomen: eind 2022 had Adyen 53%, ofwel zo'n 1.100, méér mensen in dienst dan een jaar eerder. Zowat de helft daarvan is technisch personeel en een veel kleiner deel zijn commerciële krachten. Dat joeg de personeelskosten met ruim 50% op jaarbasis op en dat was hoger dan de markt had verwacht. De totale kosten stegen zelfs met bijna 80% in het tweede halfjaar.
Bovendien verwacht Adyen in 2023 ongeveer hetzelfde tempo voor het aannemen van nieuwe medewerkers, dus dat geeft een beeld voor de kosten die daar voor het lopende jaar mee gemoeid gaan zijn.
De outlook van Adyen omvat verder een herhaling van diens eerdere middellange-termijn verwachting van omzetgroei in de "midden-20's tot lagere 30's".
Teleurstelling
De jaarcijfers en dan specifiek de hoge kosten stellen beleggers teleur en dat leidt tot een koersdaling van zo'n 15% bij opening van de handel. In de afgelopen tijd was het aandeel Adyen juist flink opgelopen - sinds 1 januari 2023 zo'n 20% - op de golven van aanhoudende groei en versteviging van het marktaandeel. Platforms als Ebay en Amazon zijn belangrijke uitbreidingen, omdat zulke marktplaatsen vele duizenden partijen bij elkaar brengen en dat betekent volumegroei voor Adyen.
Om dat vast te houden, en om te blijven verbreden in typen klanten om zo het netwerkeffect te maximaliseren, blijft Adyen fors investeren en daar horen volgens het betaalbedrijf dus ook in 2023 weer veel nieuwe medewerkers bij.
Morningstar-analist Niklas Kammer hanteert voor Adyen een Fair Value van €1.870 en een Wide Economic Moat vanwege het uitgebreide netwerk dat zich vertaalt in een groot marktaandeel, en de innovatiekracht.