De zorgen in de markt over de autoverkopen van Tesla nemen toe. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's publiceerde onlangs teleurstellende verkoopcijfers over het vierde kwartaal. Dat leidde tot koersdruk en tot nieuwe projecties van Morningstar.
Tesla (TSLA) rapporteerde over het vierde kwartaal van vorig jaar 405.278 verkochte auto's en over heel 2022 waren dat er 1.313.851. Die cijfers betekenen voor het vierde kwartaal een plus van 31% ten opzichte van een jaar eerder en over heel 2022 is dat een stijging van 40% vergeleken met 2021. En flinke plus, maar wel lager dan de verwachtingen van veel analisten, waaronder ook Morningstar.
De cijfers gaven Morningstar's automotive aandelenanalist Seth Goldstein aanleiding om zijn prognoses te herzien. Hij verlaagt zijn verwachtingen voor de verkoopaantallen op de korte termijn. Voor heel 2023 gaat de analist uit van 1,6 miljoen verkochte auto's, een verwachte groei van 24% ten opzichte van 2022. Dat heeft weer gevolgen voor zijn Fair Value calculatie, de reële waarde per aandeel Tesla; die gaat omlaag van $250 naar $220 per aandeel. De Narrow Moat rating blijft ongewijzigd.
Aandeel ondergewaardeerd
De nieuwe Fair Value afgezet tegen de actuele koers maakt het aandeel nog altijd ondergewaardeerd, aldus Goldstein. Het heeft nu 5 Morningstar sterren en noteert zo'n beetje rond de helft van het nieuwe Fair Value niveau, schommeld rond de $110-120. De aandelenkoers van Tesla is in minder dan een jaar tijd met zowat 70% gedaald. In april 2022 tikte de koers nog $350 per aandeel aan.
De koers van Tesla in de afgelopen 12 maanden met een gestage daling in de laatste maanden van 2022. Data: Morningstar.
Goldstein's prognoses voor de lange termijn blijven intact: ruim 5 miljoen verkochte auto's in 2031 door nieuwe introducties van modellen zoals de Cybertruck en een kleiner, betaalbaarder Tesla-model. Goldstein rekent ook op verdere kostenreducties die de marge kunnen opstuwen. Het gevaar is wel dat de kosten juist zullen stijgen, aangezien de inflatie zijn uitwerking niet mist. Net als voor zoveel andere bedrijfstakken kampt de auto-industrie ook met hogere energie- en transportkosten. Ook loonkosten staan onder opwaartse druk. De vraag is in hoeverre Tesla daar last van krijgt en hoe het die kostenstijgingen kan compenseren.
Tanende interesse van autokopers?
De zorgen over tanende belangstelling van autokopers worden mede gevoed doordat Tesla in China de retailprijzen voor zijn auto's fors heeft verlaagd. Dat leidde tot protesten van kopers die onlangs een auto hadden aangeschaft tegen de oude, hogere prijs. Ze trokken zelfs op naar vestigingen van Tesla om hun ongenoegen te uiten.
De prijsverlagingen worden door automotive experts gezien als een teken van afnemende belangstelling. Om aantallen te halen, moet Tesla omlaag met zijn prijzen. Een andere indicatie is dat Tesla in het vierde kwartaal 34.000 méér produceerde dan het afleverde. Kennelijk waren daar (nog) geen kopers voor, terwijl eerder alle Tesla's die van de band rolden direct naar de afnemers gingen.