De Morningstar Style Box zet in mei de trend door die ook in april te zien was, en in feite al het hele jaar in meer of mindere mate: de waarde-stijl verslaat de groei-stijl. Opnieuw is de tweedeling scherp: de segmenten van de groei-stijl kleuren rood en die van waarde zijn groen. Bij de large-cap segmenten is het contrast groot, want large-cap waarde wint 4,4% terwijl large-cap groei 3,5% in het rood staat.
Dit jaar tot dusver is het verschil in rendement tussen de twee stijlsegmenten al opgelopen naar 25%. De sector financials, maar vooral de energiesector hebben de rendementen van de waarde-stijl opgedreven.
De traditionele weergave van de negen segmenten van de Morningstar Style Box over de bekende vier verschillende periodes maakt de verschillen in prestaties inzichtelijk:
Sectoren
De energiesector was dus de grote drijfveer achter het rendement van de waarde-stijl. De traditionele oliereuzen TotalEnergies, Shell en BP wonnen respectievelijk 17,7%, 9% en 10,8% en stuwden daarmee het segment large-cap waarde.
De energiesector als geheel was de best presterende sector in mei met 10,2% winst, gevolgd door de sector financials die 1,6% won. Bij de financials vielen BNP Paribas, ING Groep en HSBC op met winsten van achtereenvolgens 14,2%, 17,8% en 5,1%.
Aan de groei-zijde leed Novo Nordisk een verlies van 5,5%, en de grootste verliezers zaten in de setor luxe-goederen met LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton met 3,6%, L'Oreal met 5,8% en Hermes met 6,5%.
Op sectorniveau werd defensieve consumentengoederen het hardst geraakt met een verlies van 3,8%. Nestlé verloor 7,4%, maar de drankenfabrikanten daalden het meest; Diageo met 9,6%, Anheuser-Busch InBev 4,9% en Pernod Ricard 7,7%.
Waarderingen
Als gevolg van de koersdalingen sinds het begin van dit jaar is het segment large-cap groei al 14,4% kwijtgeraakt. Door de dalingen wordt de waardering van de groei-stijl wel steeds aantrekkelijker. Groei als geheel kent een lichte premie van 2% ten opzichte van de koers/Fair Value ratio. Kijken we naar alleen het segment large-cap groei, dan zien we een korting van 16%.
Aan de andere kant heeft de uitstekende prestatie van de energiesector in de afgelopen maanden (60% winst in 12 maanden) ervoor gezorgd dat deze qua waardering een van de minst aantrekkelijke sectoren is geworden. Wel bedraagt de korting nog altijd zo'n 4%.