Nadat in februari alle negen stijlsegmenten van de Morningstar Style Box rood kleurden, verspringt het beeld over de maand maart weer naar groen. De groei-stijl herstelde enigszins na een paar moeilijke maanden en outperformde de waarde-stijl.
Gemeten over alledrie de maanden van het volledige eerste kwartaal is duidelijk dat de waarde-stijl over die periode beter presteert: een winst van 0,9% tegen een verlies van 10,3% voor de groei-stijl.
Kijken we in het bijzonder naar de large-cap aandelen, dan zien we dat over de afgelopen maand het segment large-cap groei 2,3% won, terwijl large-cap waarde bleef steken op een winst van 1%.
Het verschil in rendement is grotendeels toe te schrijven aan verschillen in prestaties op sectorniveau. Energie won in maart het meest met 8,5%. Ook over het eerste kwartaal is energie de best presterende sector met 21,1% winst.
Ook de sector gezondheidszorg viel op in maart met 6% winst. Deze sector is lastig in te delen als het gaat om beleggingsstijl, want gemeten naar marktkapitalisatie valt 40% in het segment large-cap gemengd en 40% in large-cap groei. Daardoor neigt de sector nog het meest richting groei en daardoor heeft de sector kunnen profiteren in maart.
Aandelen zoals Novo Nordisk en AstraZeneca (beide vallend in het segment large-cap groei) wonnen respectievelijk 10,5% en 10,8%. De sector kent ook waarde-bedrijven, zoals Bayer dat 20,6% won.
De slechtst presterende sector in maart was cyclische consumentengoederen die 4,8% verloor. De grote Duitse autofabrikanten trokken de sector omlaag met Volkswagen, Mercedes-Benz Group en BMW alledrie op een verlies van omstreeks 10%.
Waarderingen
Wat waarderingen betreft zullen beleggers zich afvragen waarom het segment large-cap groei van de Morningstar Style Box zo duur is; de verhouding tussen koers en Fair Value is 1,10. Ofwel de overwaardering bedraagt 10%, en dat zelfs nog na een verlies van 8% in het eerste kwartaal.
Dat komt deels doordat de luxe-bedrijven nog altijd tegen zeer hoge waarderingen noteren. LVMH bijvoorbeeld kent een overwaardering van 30%, L'Oréal zelfs 50% en Hermes maar liefst 110%. Deze bedrijven behoren tot de top-10 van grootste marktkapitalisaties in het segment large-cap groei.
Toch heeft de daling van de markt in het eerste kwartaal sommige sectoren goedkoper gemaakt. Bijvoorbeeld financials en communicatie, die een koer/Fair Value verhouding van respectievelijk 0,85 en 0,80 hebben.