De aankondigingen van diverse Europese landen en in het bijzonder Duitsland afgelopen weekend dat het zijn defensie-uitgaven fors gaat opschroeven als gevolg van de inval door Rusland in Oekraine heeft de aandelenkoersen van defensiebedrijven flink opgestuwd. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz stelde dat Duitsland 100 miljard euro extra gaat investeren in defensie, ongeveer tweemaal zijn huidige jaarlijkse defensie-budget.
Andere landen noemden geen bedragen, maar spraken wel over de door de NAVO gehanteerde ondergrens van 2% van het bruto binnenlands product; zij die daar nog onder zitten, trekken hun budgetten op naar ten minste die 2%.
De meeste Europese defensiebedrijven kunnen hier van profiteren, stelt Morningstar's aandelenanalist Joachim Kotze die de luchtvaart- en defensie sector volgt. Hij verwacht dat de groeiprognoses voor deze bedrijven voor meerdere jaren verhoogd kunnen worden. Het is volgens hem nog te vroeg om daar exacte percentages aan te verbinden.
De pure defensiebedrijven zoals Thales, Leonardo en Dassault noteren momenteel onder de Fair Value die analist Kotze voor ze heeft berekend. Vooralsnog laat de analist die Fair Values ongewijzigd en handhaaft hij zijn voorkeur voor de aandelen Thales en Dassault als top picks in de defensiesector.
Week start met hogere koersen
De nieuwe week ging van start met flink hogere koersen voor Aerospace en defensiebedrijven. Sensorfabrikant Hensoldt (HAG, +45%) ging aan kop, gevolgd door andere defensie-gerichte namen zoals Rheinmetall (RHM, +29%), Leonardo (LDO, +15%), Thales (HO, +13%) en Chemring (CHG, +13%).
De Europese defensiesector kan profiteren van de huidige ontwikkeleingen en Rheinmetall het meest op zowel de korte als de middellange termijn, aldus Berenberg. Airbus, BAE Systems, MTU Aero Engines en Dassault Aviation kunnen ook meeprofiteren omdat een deel van hun activiteiten betrekking heeft op defensieprogramma's.
Berenberg ziet ook potentiële meevallers voor diverse defensieprojecten in Europa omtrent de ontwikkeling van niewue geranties gevechtsvliegtuigen waarbij Airbus en Dassault Aviation betrokken zijn. Uit de uitspraken van kanselier Scholz viel tevens op te maken dat hij Lockheed Martin’s F-35 straaljager toch als mogelijk alternatief zie voor vervanging van bestaande oudere Duitse gevechtstoestellen, waar de vorige Duitse regering de F-35 nog van tafel haalde.
Luchtvaart is kwetsbaar
Aandelen van bedrijven die actief zijn in de burgerluchtvaart bleven intussen flink achter bij de pure defensiebedrijven. De sluitingen van luchtruimen waar landen over en weer mee strooien, kunnen de luchtvaart flink belemmeren of op kosten jaren, bijvoorbeeld op vliegroutes tussen Europa en Oost-Azië.
Bovendien heeft de Europese Unie een verbod ingesteld op de verkoop van vliegtuigen en reserve-onderdelen aan Rusland. Dat heeft er al toe geleid dat KLM vluchten naar Rusland heeft laten omkeren om te voorkomen dat er geen onderdelen beschikbaar zijn als die wel nodig zouden zijn.
Volgens analist Kotze is Wizz Air kwetsbaar, omdat het veel op Ooast- en Centraal Europa vliegt. KLM-Air France en Lufthansa kunnen problemen krijgen, omdat ze voor hun routes naar Azië door Russisch luchtruim vliegen, want nu niet meer toegestaan is. Daar kunnen ze zoals vaker is bewezen goede alternatieven voor vinden. Eventuele kostenstijgingen zullen beperkt blijven tot de korte termijn.