Wanneer moet ik verkopen?

Het klinkt zo makkelijk; 'buy low, sell high', maar dat blijkt nog knap lastig. Inzicht in gedragsverschijnselen, de beleggingsstijl die bij je past en je persoonlijke doelen helpen om het goed te doen.

Robert van den Oever 24 februari, 2022 | 15:09
Facebook Twitter LinkedIn

decisions

Het aloude adagium van ‘buy low, sell high’ wordt vaak gebruikt als een sarcastisch antwoord aan mensen die beleggingsadvies vragen. Dat is makkelijk gezegd. Maar de discipline hebben om een aandeel op het juiste moment te verkopen is zonder twijfel een van de lastigste dingen van beleggen. Waarom is dat toch zo moeilijk?

Ons gedrag werkt tegen

Mensen zijn erg vatbaar voor biases, gedragsneigingen waar we ons meestal niet eens van bewust zijn. Vaak leiden deze biases tot het nemen van slechte financiële beslissingen. Daarom is het goed om deze biases te onderkennen en je beslissing pas te nemen na uitgebreid feiten- en data-onderzoek.

Bijvoorbeeld als aandelenbelegger kom je vroeg of laat in aanraking met een marktcrash. De eerste reactie van velen zal dan zijn om te willen verkopen om verliezen te beperken. Dat heet loss aversion, ofwel verliesaversie. Maar door te verkopen realiseer je die verliezen juist. En vervolgens mis je de mogelijkheid om mee te liften op herstel.

Een andere bekende bias is de ‘confirmation bias’, als een belegger information zoekt die zijn eigen mening bevestigt en die zwaarder laat wegen dan informatie die daar tegenin gaat. Dat kan ook leiden tot te lang vasthouden aan een aandeel, in de hoop dat het goed komt, waardoor de verliezen steeds verder oplopen.

Kortom, biases helpen zeker niet bij beleggen. Onderkennen welke biases er op de loer liggen is stap één bij het nemen van gedisciplineerde beleggingsbeslissingen. Vervolgens is het zaak om na te gaan hoe je belegt.

Er zijn verschillende benaderingen

Er is een waaier aan benaderingen als het gaat om aandelenbeleggen. Probeer eerst te begrijpen welke manier het beste bij je past en het beste uitgangspunt biedt voor een plan van aanpak om koop- en verkoopkansen te beoordelen. We kijken naar drie belangrijke beleggingsstijlen:

1. Waarde beleggen

Ofwel waarde-beleggen. Beleggers proberen een reële waarde aan een aandeel te hangen en kopen als dat aandeel daaronder noteert. Morningstar’s methode van aandelenanalyse omvat ook een calculatie van de ‘fair value’ van een aandeel. Daarbij komen projectiies voor de toekomste kasstromen kijken, waarna een discounted cash flow model wordt gebruikt om in te schatten wat een aandeel vandaag de dag waard zou moeten zijn. Waardebeleggers verkopen een aandeel weer als de koers in de buurt van de fair value komt of die bereikt.

De onder- of overwaardering is ook het uitgangspunt van de Morningstar Star Rating voor aandelen. Op een schaal van 1 tot 5 krijgen ondergewaardeerde aandelen 4 of 5 sterren, een fair gewaardeerd bedrijf krijgt 3 sterren, en overgewaardeerde aandelen krijgen 1 of 2 sterren. 

Waarde-beleggers kunnen ook kijken naar waarderingsratio's zoals de koers/winst-verhouding om te bepalen of een aandeel tegen een redelijke multiple noteert in vergelijking met andere aandelen in de index of een specifieke sector of industrie. Als die multiple veel hoger is dan bij vergelijkbare bedrijven of een vergelijkbaar universum of index, dan kunnen beleggers overwegen om het te verkopen.

2.  Groei beleggen

Groeibeleggers kijken naar kansen die potentieel bieden voor snelle winstgroei bij een bedrijf. In tegenstelling tot waarde-beleggers, interesseert het groei-beleggers totaal niet wat een aandeel nu waard is, maar kijken ze naar de toekomstige winsten die een bedrijf kan realiseren.

De groei-stijl is de laatste jaren in zwang door de sterke opkomst van technologiebedrijven. Beleggers kijken naar de historische winstgroei en winstgevendheid als maatstaf om te bepalen of dat groeitempo ook in de toekomst vastgehouden kan worden. Als de fundamentele groei vertraagt, omdat hun winstgevendheid afneemt of hun markt verzadigd raakt, dan kunnen groei-beleggers overwegen om een groei-aandeel van de hand te doen. 

3. Momentum beleggen

Beleggen met momentum als uitgangspunt is het tegenovergestelde van fundamenteel beleggen. Want momentum-beleggers haken aan bij trends en marktbewegingen vanuit de gedachte dat de markt efficiënt is en dat alle informatie snel wordt verdisconteerd in de aandelenkoers. Momentum beleggers kijken naar signalen uit de markt dat een aandelenkoers de trend waar het in zat heeft gebroken. Bijvoorbeeld, als het 50-daags voortrollend prijsgemiddelde onder het 200-daags gemiddelde zakt, dan zien momentum-beleggers dat als een trendbreuk.

Het goed om op te merken dat momentum beleggen niet voor beleggers met een zwak hart is; het vereist nauwgezet volgen en actief handelen met de portefeuille.

Werk vanuit een plan

Welke stijl (of combinatie ervan) je ook toepast, het altijd goed om posities in te nemen vanuit een concreet plan. Bedenkt waarom je in een belegging bent gestapt en of de condities nog hetzelfde zijn als toen je erin stapte. Als dat niet meer het geval is, kan je overwegen te verkopen.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar je consistent aan je plan houden levert doorgaans meer rendement op dan met alle winden meewaaien.

Levensfase

Een andere belangrijke reden om een belegging te verkopen is de verandering van leefomstandigheden of levensfase. Als je bijvoorbeeld vermogen nodig hebt om een huis te kopen of voor pensioenvoorziening, dan moet je verkopen. Het is goed om vooruit te denken naar mogelijke toekomstige grote veranderingen in je leven en wat die kunnen betekenen voor de beleggingsprofiel.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten