Investeren in bedrijven die dating-apps aanbieden, kan nog niet zo lang op de beurs. Match Group, een onderneming waar inmiddels rond de 45 dating-apps achter schuilgaan, waarvan Tinder ongetwijfeld het bekendst is, ging in 2015 naar de beurs, Facebook Dating bestaat sinds 2019 en eerder deze maand volgde Bumble. Daarvan zijn sinds de beursgang op 11 februari inmiddels 50 miljoen aandelen verkocht, waarvan de koers rond de 70 dollar schommelt, terwijl de introductieprijs nog 43 dollar was.
De apps bedienen een groeiende doelgroep: het aantal alleenstaanden neemt nu eenmaal toe, zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Volgens de US Sensus bestaat inmiddels maar liefst 48 procent van de Amerikaanse bevolking uit alleenstaanden. In 2000 was dat nog 44 procent. En een dating-app gebruiken is steeds normaler; allang niet meer iets om je voor te generen.
Wat is de achtergrond van de genoemde bedrijven en hoe zit het met hun inkomsten, aantal gebruikers en hun concurrentievoordeel ten opzichte van elkaar? Laten we beginnen met de nieuwkomer op de beurs: Bumble. Verfrissend is alvast dat het bedrijf een jonge, vrouwelijke bestuursvoorzitter heeft: Whitney Wolfe Herd, die de jongste ceo ooit is die in de Verenigde Staten een bedrijf naar de beurs bracht. Ervaring heeft ze echter genoeg: ze is een van de degenen die zeven jaar geleden Tinder opzette. Die app maakt nu deel uit van Wolfe Herds grootste rivaal: Match Group.
Bumble: klein maar fijn
Het vanuit Texas geleide Bumble, heeft twee dating-apps: Bumble en Badoo en is een van de beste apps wereldwijd waar het gaat om het uitbaten van online data. Dat stelt Sensor Tower, een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in het analyseren van de marktpositie van apps. Bumble, dat actief is in ruim 150 landen, had vorig jaar een omzet van 417 miljoen dollar (een kleine 345 miljoen euro).
Zoals gezegd is Match Group Bumbles grootste rivaal. Facebook is ook een concurrent, maar hoe groot precies, is onbekend: het maakt geen cijfers openbaar over het aantal gebruikers van zijn app. Match Group is veel groter dan Bumble, met een beurswaarde van ongeveer 46 miljard dollar versus 13 miljard dollar voor Bumble. En tegenover de twee merken van Bumble staan er meer dan 45 bij Match Group, die we als Nederlandse gebruikers lang niet allemaal zullen kennen. Niet alleen Tinder, maar bijvoorbeeld ook Lexa, dat vrij populair is onder Nederlandse singles, hoort bij Match Group.
Match Group: brede portfolio
Eind vorig jaar had Match Group, dat net als Bumble een ervaren, vrouwelijke bestuursvoorzitter heeft (Shar Dubey), telt bijna 11 miljoen betalende leden, van wie er 5 miljoen uit Noord-Amerika kwamen. Het is dus veel groter dan Bumble, dat in september 2020 ongeveer 2,4 miljoen betalende leden had. Diens twee apps, Bumble en Badoo, zijn ongeveer even groot, met respectievelijk 1,1 en 1,3 miljoen betalende leden.
Vanwege zijn grote aantal merken beschikt Match Group over een concurrentievoordeel ten opzichte van Bumble, vindt aandelenanalist Ali Mogharabi van Morningstar. ‘Doordat Match Group zoveel verschillende online datingproducten heeft, kan het met elke dating-app een andere groep mensen bedienen, in termen van leeftijd, woonplaats en achtergrond.’
Vanwege dat concurrentievoordeel heeft Morningstar ook een Narrow Moat-rating afgegeven voor Match Group. Het verwacht dat het nog minstens tien jaar overvloedige winst zal boeken. Vier van de vijf topmerken onder de dating-apps zitten in Match Groups portfolio. Te beginnen met Tinder, dat ’s werelds meest gedownloade dating-app is.
Tinders aantrekkingskracht
Tinders groei lokt bovendien ook extra advertentie-inkomsten uit, met zijn meer dan vijftig miljoen jonge gebruikers per maand. Omdat zoveel millenials de app gebruiken, zijn adverteerders namelijk geïnteresseerd in het verzamelen van gedragsmatige data over deze groep door op Tinder te adverteren. Vervolgens kunnen ze die dan gebruiken om deze gewilde doelgroep gerichter te benaderen.
Overigens hebben Bumble en Match Group offline natuurlijk ook concurrenten, die niet beursgenoteerd zijn, zoals relatiebureaus die op basis van persoonlijke gesprekken mensen matchen. Maar in het huidige coronatijdperk zit de groei (en dus de concurrentie) logischerwijs meer in de online hoek.
Onbeschermde markt
Match Groups voorsprong betekent niet dat concurrenten geen kans maken: barrières om de relatiemarkt te betreden, ontbreken zo’n beetje, doordat Match Group niet over de immateriële activa beschikt (zoals octrooirechten of patenten) om zijn positie te beschermen. Gebruikers van één van zijn apps kunnen heel gemakkelijk overstappen naar de app van een concurrent. Sterker nog, ze kunnen prima verschillende dating-apps naast elkaar gebruiken.
Bumble heeft hetzelfde manco als Match Group: ook dit bedrijf beschikt niet over de immateriële activa om zijn positie op de relatiebemiddelingsmarkt te beschermen. Het opereert net als Match Group op een open markt. En Bumbles plannen om ook netwerk-apps op sociaal- en professioneel gebied aan te gaan bieden en zo meerdere markten tegelijk aan te boren, zou nog wel eens lastig kunnen worden omdat daar al grote, gevestigde spelers actief zijn zoals Facebook (inclusief Instagram), Pinterest, Snap, TikTok, Twitter en LinkedIn.
Sterke cijfers Match Group
Gezien het feit dat Match Group marktleider is, zou je denken dat investeren in in deze partij het meest voor de hand ligt. Maar ook al presteert Match Group getuige de vierdekwartaalcijfers over 2020 goed met zijn brede waaier aan merken, het aandeel is wel erg duur. Te duur voor nieuwe beleggers, denkt Morningstar-analist Mogharabi. Hij verhoogde wel, mede op basis van de groeivooruitzichten van de relatiemarkt, de geschatte Fair Value van Match Group: van 87 naar 111 dollar per aandeel. Maar de huidige koers van meer dan 160 dollar ligt daar ver boven.
Maar nogmaals, met de cijfers van Match Group is weinig mis. Zo nam de omzet in het vierde kwartaal van 2020 (651,4 miljoen dollar) toe met 19 procent, vergeleken met dezelfde periode in 2019. En dat komt niet alleen door Tinder, maar ook door andere dating-apps, zoals OkCupid en nieuwkomer Hinge. De groei van het aantal mensen dat zich op Tinder abonneert, neemt al een tijdje af, al is die met 14 procent nog steeds indrukwekkend. Ook namen de bestedingen per gebruiker in het vierde kwartaal toe met vijf procent.
Maar dat minder hoge groeitempo van Tinder wordt deels gecompenseerd door de groei van Match Groups andere merken. Wel vermoedt Morningstar dat die laatste Tinder ‘kannibaliseren’, zoals Mogharabi het noemt. Oftewel dat Tinder en de 45 andere dating-apps van Match Group elkaars groei wel een beetje in de weg staan.
Verder daalde de winstmarge in het vierde kwartaal, maar waarschijnlijk is dat een tijdelijke, door de coronapandemie ingegeven zaak. De marge daalde namelijk vooral omdat de kosten voor live video streaming bij dating-app PlentyOfFish sterk bij toenamen, bij gebrek aan mogelijkheden voor gebruikers om elkaar in het echt te ontmoeten. Als dat weer kan, verwacht Morningstar, gaan die kosten vanzelf weer omlaag.
Onbekende apps voor Nederlanders
Wie nu denkt: PlentyOfFish, daar heb ik echt nog nooit van gehoord – dat is niet raar. Weliswaar was PlentyOfFish een van de eerste actieve dating-apps in de Verenigde Staten – het begon al in 2004 - in Nederland heeft de app niet heel erg veel gebruikers. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor Badoo, een van de twee dating-apps van Bumble. Website gratisdatingapps.nl raadt mensen zelfs af om je bij Badoo in te schrijven, omdat het aantal leden steeds verder zou afnemen.
In Nederland staat volgens gratisdatingapps.nl al sinds jaar en dag Relatieplanet.nl op de eerste plaats, onderdeel van de Telegraaf Media Groep (TMG). Daar hebben beleggers echter niks aan: de Vlaamse uitgever Mediahuis, die eind 2017 een meerderheidsbelang verwierf in TMG, toen die het belang van 29 procent van Talpa, alias John de Mol overnam, heeft TMG toen al snel van de beurs gehaald.